
BMW 2 Serie
De BMW 2 Serie Coupe en Cabriolet gingen voorheen door het leven als varianten van de 1 Serie. Tegenwoordig is het een op zichzelf staand model. Met zijn traditionele achterwielaangedreven layout is de auto zelfs uniek in zijn klasse. Vanwege zijn compacte buitenmaten, puike wegligging, potente motoren en achterwielaandrijving is de 2 Serie misschien wel het model dat BMW's kernwaarden het beste vertegenwoordigt.
Bekijk 99 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Uitstekende rijeigenschappen.
- Krachtige en soepele zescilinders.
- Klassiek design.
- Met achter- of vierwielaandrijving.
- Uniek in zijn klasse.
- Ietwat polariserend design tweede generatie.
- Relatief duur.
- Handbak bij tweede generatie voorbehouden aan topmodel M2.
- Beperkt aanbod.
De BMW 2 Serie op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De 2 Serie is een typische BMW: alles staat in het teken van puur rijplezier. Zelfs met de minder gemotoriseerde varianten kun je leuk sturen. Voor echt indrukwekkende prestaties zijn er de M-versies.
- Verbruik: Een 2 Serie koop je niet omdat hij zo lekker zuinig is. Toch is het een optie: er zijn namelijk efficiënte dieselmodellen. Deze verbruiken gemiddeld zo’n 1 op 20. Bij de snelle benzineversies gaat dat getal doormidden.
- Uitrusting en comfort: Zoals je van BMW gewend bent is de 2 Serie zeer compleet en luxe uit te rusten. Het rijplezier gaat bovendien niet ten koste van het comfort.
- Betrouwbaarheid: De 2 Serie profiteert van beproefde techniek van BMW. Afgezien van een paar kinderziektes bij vroege bouwjaren van de eerste generatie zijn er geen grote problemen bekend.
- Kosten: De BMW 2 Serie is geen goedkope auto. Ook als occasion is het model nog vrij prijzig in de aanschaf. Daarbij liggen de vaste lasten door het vaak hogere verbruik en relatief dure onderdelen ook vrij hoog.
De BMW 2 Serie is tegenwoordig een unicum. Geen enkel ander merk biedt een achterwielaangedreven sportcoupé in dit segment. Nu alle andere BMW-modellen steeds groter en zwaarder worden, biedt de 2 nog het ouderwetse rijplezier.
Automotive expert

BMW 2 Serie (2014 - 2021)
In 2014 werden de 1 Serie Coupe en Cabriolet afgesplitst van de hatchback en kregen ze een eigen nummer. Dit werd de 2 Serie. Het recept bleef hetzelfde: een compacte coupe of cabriolet met een pittige motor en achterwielaandrijving.
Net als de 1 werd de 2 aangeboden in allerlei uitvoeringen: van de bescheiden 218i tot de brute M2. Daarbij liep de motorinhoud uiteen van 1,5- tot 3,0-liter. Ook kon je kiezen voor een minder spannende maar zeer zuinige 2,0-liter diesel, geleverd in drie vermogens. De M2 was er alleen als coupe. Optioneel was er xDrive-vierwielaandrijving. In 2017 volgde een facelift. Nieuwprijzen voor de eerste generatie BMW 2 Serie liepen uiteen van €35.200 tot €127.050.
Andere modellen van BMW

BMW 2 Serie (2021 - heden)
De tweede 2 Serie zag in 2021 het levenslicht. Bij zijn lancering was de auto controversieel vanwege het wat drukke, zwaar ogende ontwerp. Ook was er kritiek op het verdwijnen van de handgeschakelde versnellingsbak. Deze bleef voorbehouden aan topmodel M2. Bij de M240i werd bovendien vierwielaandrijving standaard. Een andere belangrijke verandering was het wegvallen van de 2 Serie Cabriolet. In 2024 werd het model opgefrist.
De 2 Serie is er met benzinemotoren van 2,0- tot 3,0-liter of een 2,0-liter diesel (220d). Vermogens lopen uiteen van 156 (218i) tot een forse 480 pk (M2). Ondanks het gebruik van dezelfde aanduiding heeft de 2 Serie Coupe niets gemeen met de Gran Coupe en Gran Tourer. Deze zijn gebaseerd op de voorwielaangedreven 1 Serie hatchback. Nieuwprijzen voor de tweede generatie BMW 2 Serie lopen uiteen van €49.824 tot €131.557.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki
Automotive expert
“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- bmw.nl
- autoblog.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op