
BMW i8
Met de i8 bracht BMW als eerste een (enigszins) ecologisch verantwoorde sportauto uit. Dankzij hybridetechniek kan hij met zijn kleine brandstofmotor toch flitsende prestaties neerzetten. Lees hier alles over de BMW i8.
Bekijk 7 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De bijzondere, opvallende vormgeving ontgaat niemand.
- Hij is er ook als roadster voor het open genieten.
- De BMW i8 was een pionier en heeft echte klassiekerpotentie.
- Als pure sportauto overtuigt hij niet.
- Het motorgeluid dat je tijdens het rijden hoort, is nep.
- Als occasion is het absoluut geen koopje.
BMW i8 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De aandrijflijn zorgt voor snelle acceleratie en in de bochten staat de BMW i8 zijn mannetje. Wie echt een circuitbeest zoekt, moet echter verder kijken.
- Verbruik: Het is niet alleen maar show: de i8 scoort ook daadwerkelijk een bijzonder net verbruik (voor een sportauto).
- Uitrusting en comfort: Standaard was dit al een compleet uitgeruste auto en uiteraard kon de eerste eigenaar daar nog van alles bij bestellen. Dat werd vaak gedaan, dus kijk goed wat er allemaal op en aan een tweedehands exemplaar zit.
- Betrouwbaarheid: Er waren wat kinderziektes met de BMW i8, iets dat bij vooruitstrevende techniek wel vaker het nadeel is. Kijk bij een occasion of de distributieketting vervangen is (of laat dat preventief doen) en controleer of de koppakkingen niet lekken. Na de update in 2018 werd de auto (nog) betrouwbaarder. Kies altijd voor een exemplaar met volledige onderhoudshistorie.
- Kosten: Je hebt te maken met een unieke auto met voor zijn tijd minstens net zo unieke techniek. Dat betekent dat onderdelen duur kunnen uitvallen. Aan de andere kant: een Porsche 911 rijdend houden doe je ook niet van een modaal maandbudget. Houd je dit in je achterhoofd, dan beleef je veel plezier aan de BMW i8.
Wie een BMW i8 bezit, bezit een mijlpaal uit de geschiedenis van de auto en een toekomstige klassieker. Als dat belangrijker voor jou is dan dat je de snelste op het circuit bent, is deze auto voor jou het overwegen waard.
Automotive expert

BMW i8 (2014-2018)
In 2014 verrast BMW de wereld met de i8, de eerste sportauto met techniek aan boord om het benzineverbruik serieus te drukken. Met zijn opvallende en geslaagde uiterlijk en de voor die tijd vooruitstrevende techniek maakt hij diepe indruk. Bij een kleine schare gefortuneerde mensen is de auto geliefd, vooral vanwege de techniek. Zo vallen piloten bijvoorbeeld voor de auto, omdat de BMW i8 dankzij zijn milieuvriendelijke hybride aandrijving dichter bij de ingang van Schiphol mag parkeren. Met zijn prijs van ongeveer € 150.000 kan het grote publiek echter alleen maar van de futuristische coupé dromen.
Door zijn prijs zit de BMW i8 automatisch in het vaarwater van geweldenaren als de Porsche 911, Mercedes-AMG GT en Nissan GT-R, maar hij kan hun prestaties niet evenaren. Het is eerder een Toyota Prius on steroids, een pionier die de weg plaveit voor andere merken. In zekere zin borduren grootheden als Ferrari, McLaren en het eerder genoemde Porsche met hun hybride supercars later voort op wat BMW met de i8 begon. En dat is misschien wel een grotere prestatie dan de snelste rondetijd op het circuit noteren.
Andere modellen van BMW

BMW i8 (2018-2020)
Na 4 jaar dienst wordt de BMW i8 herzien. De elektromotor krijgt iets meer vermogen, al is het verschil in de praktijk nauwelijks merkbaar. Beter merkbaar is de grotere elektrische actieradius dankzij een ruim 2 keer zo grote accu. Die stijgt van 37 naar 55 kilometer (NEDC). Het grootste nieuws is echter de komst van de i8 roadster. Dankzij een elektrische kap zit je binnen 15 tellen met je kruin in de zon. Ook gaat de update gepaard met enkele nieuwe lakkleuren die de flitsende tweedeurs nog flitsender maken.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Marek Debicki
Automotive expert
“Wat voor auto moet ik rijden?” Die vraag wordt Marek al zeker 20 jaar met enige regelmaat gesteld en elke keer weer vindt hij het opnieuw leuk om mee te denken. Of het een welgestelde vriend is die een dikke sportauto zoekt of een collega die niet van auto’s houdt en zo min mogelijk wil uitgeven, elke zoektocht is een uitdaging.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- bmw.nl
- wikipedia.org
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op