Porsche 911

De Porsche 911 is een legendarische sportwagen van Duitse komaf, die al sinds 1964 gebouwd wordt en in de afgelopen decennia veelvuldig is vernieuwd. Het model verloor echter nooit zijn filosofische basis en bleef altijd een sportwagen met de motor achterin en zeer specifieke rijeigenschappen.

Bekijk 823 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntMisschien wel de meest bruikbare sportwagen aller tijden
  • PluspuntDe bouwkwaliteit van de Porsche 911 is ongekend
  • PluspuntDe rijeigenschappen van de 911 zijn zeer goed
  • MinpuntHoewel er veel duurdere sportwagens op de markt zijn, zal een Porsche 911 nooit goedkoop worden.
  • MinpuntDe 911 is nooit echt enorm veranderd qua vormgeving.
  • MinpuntNet zoals vrijwel alle sportwagens, is de 911 niet heel praktisch

De Porsche 911 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Porsche 911 wordt sinds zijn ontstaan geroemd vanwege zijn fenomenale rijeigenschappen. De motor achterin zorgt voor veel tractie en het gevoel in het stuurwiel is voor liefhebbers onverslaanbaar.
  • Verbruik: Het is een sportwagen, dus het verbruik liegt er niet om. Dergelijke auto’s nodigen enorm uit tot sportief rijden, wat gevolgen heeft voor het brandstofbudget.
  • Uitrusting en comfort: De uitrusting van een Porsche 911 is altijd redelijk met zijn tijd meegegaan. De moderne varianten zitten vol technische hulpmiddelen en interessante foefjes, terwijl de oudjes bijzonder spartaans zijn en vrijwel geen oog hebben voor luxe of extra veiligheid.
  • Betrouwbaarheid: De Porsche 911 staat uitstekend te boek als een betrouwbare sportwagen. Let wel: de criteria voor betrouwbaarheid zijn bij sportwagens anders dan bij gewone gezinsauto’s, maar voor een auto uit dit segment scoort de 911 zeer goed. Goed onderhoud is wel noodzakelijk en niet goedkoop, maar wie dat op orde heeft kan de 911 elke dag gebruiken.
  • Kosten: Hoe beter en sneller de 911, hoe duurder hij is. Het zijn geen goedkope auto’s en wanneer dat wel zo is, is voorzichtigheid geboden. Je kunt makkelijk leeglopen op een 911 in twijfelachtige staat. Als sportwagen heeft een gebruikte 911 immers vaak een zwaar leven achter de rug.
Een fenomeen en niet zonder reden. De Porsche 911 behoort tot de beste, meest bruikbare sportwagens ooit gemaakt. Ook de jongere uitvoeringen dragen nog altijd dat onmiskenbare 911-DNA met zich mee.
Ivo
Automotive expert
Porsche 911 (2011-2019)

Porsche 911 (2011-2019)

De voorlaatste generatie van de Porsche 911, de 991 voor liefhebbers, verscheen in 2011 op het toneel. Deze 911 had een iets langere wielbasis dan zijn voorganger en kwam in verschillende carrosserievormen, zoals altijd bij de 911. Naast de coupé, was er ook een cabriolet en een zogenaamde Targa. Laatstgenoemde uitvoering heeft een afneembaar dak, maar een vaste achterruit. De Targa houdt een beetje het midden tussen een cabriolet en een coupé. Bijzonder was de handgeschakelde transmissie met maar liefst 7 versnellingen. Op de RS-modellen na was elke versie te bestellen met vierwielaandrijving.

Deze verisie van de 911 was iets lichter dan zijn voorganger en kreeg elektrische stuurbekrachtiging. Een stijlbreuk met de hydraulische stuurbekrachtiging van vroeger die bij puristen niet in de smaak viel. De 991-generatie werd geleverd met 3,4- tot 4,0-liter benzinemotoren en 350 tot 700 pk. Topmodellen waren de comfortabele maar razendsnelle Turbo en Turbo S, de op circuitgebruik gerichte GT3 en GT3 RS en de extreme GT2 RS. Nieuwprijzen liepen uiteen van €114.000 tot €353.285.

Porsche 911 (2019-heden)

Porsche 911 (2019-heden)

De jongste uitvoering van de Porsche 911 kwam uit in 2019 en was opnieuw een verbetering van het voorgaande model. Deze variant kenmerkte zich door een lichter en stijver chassis en verbeterde techniek. Hij was wat breder dan zijn voorganger en had een doorlopende lichtbalk achter. Binnenin tref je nu een touchscreen aan en is het instrumentarium vrijwel volledig digitaal.

Een grote verandering was de introductie van een 3,0-liter turbomotor voor de ‘doorsnee’-modellen. De Turbo (S) en GT3 (RS) behielden hun 3,8- en 4,0-liter exemplaren, met de nodige verbeteringen. Vermogens liepen uiteen van 394 tot 640 pk. De carrosserievarianten bleven gelijk, zoals in vrijwel alle generaties van de 911.

Een primeur voor de 911 was de lancering van de eerste hybride uitvoering van het model in 2025. Deze GTS T-Hybrid combineert een 3,6-liter benzinemotor met elektrische onderesteuning voor een gecombineerd vermogen van 541 pk. De GTS T-Hyrbid was in alle carrosserievarianten te krijgen, ook als 4 GTS T-Hybrid met vierwielaandrijving. Nieuwprijzen variëren van €179.699 tot €422.183.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis

Automotive expert

Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • www.autoweek.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op