
Porsche Cayman
De Porsche Cayman is een uiterst sportieve, tweezits coupé die technisch identiek is aan de Porsche Boxster. Het model wordt sinds 2005 gebouwd en heet sinds 2016 Porsche 718 Cayman. De Cayman staat bekend om zijn bovengemiddelde rijeigenschappen en behoort tot de best sturende sportwagens.
Bekijk 16 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Er is bijna niets dat rijdt als een Porsche Cayman. De gewichtsverdeling is fantastisch en de balans die dit oplevert, is van een zeer hoog niveau.
- De bouwkwaliteit van de Porsche Cayman is uitstekend. De auto voelt snaarstrak aan en biedt naast een aardige dosis sportiviteit ook de nodige luxe.
- Het vermogen van de Porsche Cayman is in veel gevallen behapbaar, maar meer dan genoeg voor tonnen rijplezier.
- Het is en blijft een vrij onpraktische auto, ook al is dat bijzonder normaal in dit segment. Met twee zitplaatsen en een kleine kofferbak zijn de mogelijkheden beperkt.
- Het verbruik van de Porsche Cayman is pittig, zeker omdat een dergelijke auto altijd uitnodigt tot sportief rijden.
- Goedkoop is de Cayman alleen als er iets mis mee is. De kwaliteit wordt door (ver)kopers altijd goed op waarde geschat.
De Porsche Cayman op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Porsche Cayman wordt alom geroemd vanwege zijn rijeigenschappen, die in de loop der jaren alleen maar beter zijn geworden. Zowel de prestaties als zijn wendbaarheid worden door concurrenten gevreesd.
- Verbruik: Het verbruik van de Porsche Cayman is ferm. Zeker als je een sportieve rijstijl hanteert – niet gek in zo’n auto – loopt de tank in een rap tempo leeg. Dat is een beetje part of the deal bij zo’n auto.
- Uitrusting en comfort: Het is geen auto die luxe als prioriteit heeft gesteld, maar dat betekent niet dat je in een Spartaanse auto rondrijdt. De uitrusting is prima op orde, met ook zeker een duidelijk oog voor comfort.
- Betrouwbaarheid: De Porsche Cayman is goed gebouwd en eigenaren mogen rekenen op een respectabel niveau van betrouwbaarheid. Die betrouwbaarheid valt en staat wel met goed onderhoud; als dat in orde is, is er weinig reden tot grote zorg. Mocht er wel iets te repareren zijn, dan kan dit een vrij prijzig geheel worden.
- Kosten: Hoewel de Porsche Cayman duidelijk goedkoper is dan de iconische Porsche 911, is het nog altijd een auto die het nodige van je portemonnee vraagt. Niet heel gek; het is een Porsche met een paar zeer onderscheidende kwaliteiten. Dat kost geld.
Er zijn bijna geen auto’s die zo perfect rijden als de Porsche Cayman. De balans is fenomenaal, het vermogen is meer dan genoeg en daarbij zit je als bestuurder of passagier nog altijd zeer comfortabel.
Automotive expert

Porsche Cayman (2006 - 2013)
De originele Porsche Cayman verscheen in 2006 als het dichte broertje van de tweede generatie van de Boxster. Op het dak na was de auto identiek aan de open versie, al kreeg de Cayman iets meer vermogen mee.
De 2,7- tot 3,4-liter zescilinder benzinemotor leverde 245 tot 330 pk. Het basismodel kreeg een handgeschakelde vijfversnellingsbak mee, maar sterker modellen kregen een extra versnelling. Een traditionele automaat met vijf versnellingen was ook leverbaar. Via het ‘Tiptronic’ systeem kon je met knoppen op het stuur toch zelf schakelen. Na de facelift van 2009 werd de Tiptronic vervangen door een automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen. Deze kon je bedienen met flippers aan het stuur.
Bij de update van 2009 werden ook het interieur en exterieur herzien en werd een nieuwe variant geïntroduceerd. De extra sportieve en lichte Cayman R met 330 pk diende als een soort afzwaaimodel voor de Cayman. In 2012 werd de Boxster vervangen door een nieuw model, maar door zijn latere start mocht de Cayman nog een jaar door. Nieuwprijzen voor het oermodel liepen uiteen van € 67.049 tot € 97.500.
Andere modellen van Porsche

Porsche Cayman (2013 - 2016)
De tweede generatie van de Porsche Cayman trad ten tonele in 2013 en was een flinke verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Porsche stak veel werk in het creëren van een lichter chassis, wat het rijgedrag behoorlijk ten goede kwam. Daarbij kreeg de Cayman een luxueuzer interieur en ging het algehele vermogen erop vooruit.
Het topmodel was de GT4, een uitvoering die eigenlijk gericht was op het circuit. Deze variant was de krachtigste en prijzigste van allemaal en nog altijd zeer geliefd. Deze Cayman kwam alleen met benzinemotoren, die stuk voor stuk soepel rijden.
Nieuwprijzen liepen uiteen van €74.100 tot €132.100.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- www.autoweek.nl
- www.porsche.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op