




























Porsche Taycan 4S Performance 84 kWh | Panoramadak | Sport Chrono | Led Matrix |
2020117.970 km
De Porsche Taycan is een volledig elektrische auto die sinds 2019 wordt gebouwd. Het is de eerste elektrische auto die door het Duitse sportwagenmerk wordt gemaakt. Dat niet alleen, de Taycan mag in de wereld van elektrische auto’s ook gezien worden als een van de eerste écht sportieve modellen. De Porsche is er als vierdeurs coupé of als ruigere, verhoogde Cross Turismo en kan besteld worden in verschillende smaken.
De Porsche Taycan is een productiemodel dat gebaseerd is op het volledig elektrische studiemodel Mission E, waarmee Porsche in 2015 haar interesse in het bouwen van elektrische auto’s publiekelijk maakte. De futuristische vormen van de Mission E zijn in grote lijnen terug te vinden op de sluike Taycan, maar het is onder dit fraaie plaatwerk waar de ware pret schuilhoudt. De Taycan is namelijk verkrijgbaar in vier smaken, met als meest krachtige versie de 761 pk sterke Taycan Turbo S. Opmerkelijk is dat Porsche bij de Taycan heeft gekozen voor het behouden van de Turbo-benaming, aangezien een turbo niet aanwezig op de auto. Net als veel andere automerken richt Porsche haar pijlen met de Taycan op het succesvolle Tesla. Wie voor de Taycan gaat, is verzekerd van uitmuntend rijgedrag, verbluffende prestaties, een respectabel rijbereik, een snaarstrak interieur en een zeer hoogwaardige bouwkwaliteit. Uiteraard komt dit wel tegen een prijs: bedragen van de Porsche Taycan liggen nieuw tussen de 85.000 en 192.000 euro zonder opties. De prijs van de Porsche Taycan Turbo S is het hoogst.
Wie een Porsche Taycan kopen wil, heeft de keuze uit meerdere opties. Onderaan de catalogus is de naamloze Taycan te vinden. Het instapmodel heeft een enkele elektromotor (326 pk) op de achteras en is daarmee de enige Taycan met achterwielaandrijving. De Taycan 4S komt daarboven te staan met 430 pk. Dankzij twee elektromotoren is dit de eerste van de vierwielaangedreven modellen. Dan wordt een flinke sprong in motorvermogen gemaakt met de Taycan Turbo. Deze versie beschikt over 680 pk. Het absolute topmodel is de Taycan Turbo S. In deze uitvoering produceren de elektromotoren 761 pk, waarmee de Porsche in 2,8 seconden naar de 100 km/u kan snellen. Het instapmodel met het Performance Battery Plus-pakket (93,4 kWh) heeft met 484 kilometer het grootste rijbereik. Bij de Taycan 4S met het standaard accupakket (79,2 kWh) is deze het kleinst: namelijk 408 kilometer. De Taycan kan ook worden aangeschaft als de Cross Turismo. Dit stoere model maakt van de Taycan een stationwagon en zet de auto hoger op zijn poten.
Als de Porsche Taycan kopers van elektrische auto’s naar Porsche wil lokken met een stijlvolle en snelle sedan, dan is de zeer praktische Taycan Cross Turismo een logisch tweede model in de catalogus van de sportwagenfabrikant. De Cross Turismo is namelijk hoger en dankzij de verder doorlopende daklijn ook ruimer. Het resultaat: 80 liter meer bagageruimte (nu 446 liter) dan de normale Taycan – klap je de achterbank neer, dan kom je zelfs uit op 1.212 liter. De stationwagon kan ook wel tegen een stootje als je het optionele off-road-pakket aanschaft. De Cross Turismo is in dezelfde uitvoeringen verkrijgbaar als de originele Taycan. Alleen het instapmodel is anders: waar de basis-Taycan geleverd wordt met achterwielaandrijving, heeft het instapmodel van de Taycan Cross Turismo standaard vierwielaandrijving. Deze heet dan ook Taycan 4 Cross Turismo. Qua prijzen verschilt de Cross Turismo niet veel van de oorspronkelijke Taycan. Nieuw zijn de Cross Turismo-modellen tussen de 2.000 en 10.000 euro duurder.