















Porsche 944 3.0 S2 Coupé
1990153.057 km
Met 163.000 verkochte exemplaren is de Porsche 944 hét succesnummer van de Duitse autofabrikant uit de jaren 80. Toch is dit model volgens enkele liefhebbers geen echte Porsche. De motor zit namelijk voorin, waar die volgens hen niet hoort. Voor de rest heeft de 944 wel alle karakteristieken van het fameuze merk. En die voorin geplaatste motor heeft zelfs een voordeel ...
… want de versnellingsbak bevindt zich achterin de auto. Gevolg is een evenwichtige verdeling die de auto heel goed op de weg laat liggen.
De 944 was vanaf 1981 het instapmodel van Porsche. De grote achterruit en de inklapbare koplampen geven hem karakteristieke contouren. De 2,5 liter motor is een zelf ontwikkeld product van Porsche. Daardoor zien de meeste liefhebbers dit type overigens wel degelijk als een echte Porsche. Modellen uit 1983 en 1984 verschillen niet van die uit het eerste jaar. Hij weegt 1330 kilo en is 4.29 meter lang.
Modellen vanaf 1985 hebben verbeteringen op het gebied van ergonomie, klimaat en techniek. De versie met katalysator is van 1986 of later. Als hij is gemaakt na 1988 loopt hij ook op loodvrije benzine. Een 944 uit 1989 heeft nog wat extra vermogen, waardoor hij 165 paardenkrachten levert. De 944 S die is uitgeleverd vanaf 1987 is zelfs goed voor 190 paardenkrachten.
De 944 S2 heeft een 3.0 liter motor. Hij genereert 211 paardenkrachten. Hij is sinds 1989 de opvolger van 944S. Het laatste exemplaar komt uit 1991. Het meest recente basismodel stamt uit 1990.
Waar moet je op letten als je een Porsche 944 te koop ziet staan? Of de prijs goed is, hangt van veel factoren af. Realiseer je vooral dat het een klassieke auto is en dat de aanschafwaarde sterk afhankelijk is van de staat. Let vooral op lekkages. Als de auto buiten heeft gestaan, zie je waarschijnlijk allemaal barsten op het dashboard onder de voorruit. Vervanging is mogelijk, want Porsche levert nog steeds onderdelen. Goedkoop is het opknappen van dergelijke slijtage natuurlijk niet.