Porsche 944

De Porsche 944 is een tweedeurs coupé, die ook in beperkte oplage als cabriolet is gebouwd. Het model rolde uit de fabriek in Stuttgart tussen 1981 en 1991 en is optisch duidelijk gerelateerd aan de Porsche 924. Als occasion redelijk te vinden.

Bekijk 6 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntHet is nog altijd een lekker vlotte sportwagen, die – mits in goede staat – behoorlijk overtuigend kan doortrekken.
  • PluspuntDe Porsche 944 zit technisch goed in elkaar, zeker als je kiest voor een model uit een later bouwjaar.
  • PluspuntHet is een betaalbare auto voor Porsche-begrippen.
  • MinpuntHet is geen Porsche 911 en dus toch wat minder iconisch
  • MinpuntHet is een gedateerde auto
  • MinpuntZoals zoveel sportwagens is ook de Porsche 944 niet heel praktisch

De Porsche 944 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Voor zijn tijd was de Porsche 944 een uiterst potente sportwagen, met keurige prestaties. De topsnelheid van ruim boven de 200 kilometer per uur zal voor menigeen genoeg zijn.
  • Verbruik: Porsches zijn zelden zuinig met hun benzine en oude Porsches lusten zeker een ferme slok. Zeker als je een zware rechtervoet hebt, gaat de brandstof er in een rap tempo doorheen.
  • Uitrusting en comfort: De Porsche 944 is een fijne reisauto, met comfortabele stoelen en een keurige wegligging. Het is een product van zijn tijd, dus qua extra’s is het allemaal niet heel indrukwekkend. Maar daar koop je een dergelijke auto ook niet voor.
  • Betrouwbaarheid: Bij goed onderhoud staat de gemiddelde Porsche 944 uitstekend te boek en behoudt hij netjes zijn waarde. Bij nalatig onderhoud kan het een redelijke kostenpost zijn, dus kijk nauwkeurig in de boekjes om te weten wat voor vlees je in kuip hebt.
  • Kosten: De Porsche 944 is een sportwagen die in de regel tegen nette prijzen te koop staat. Er zijn uitvoeringen die overduidelijk prijziger zijn dan andere, maar zo gek als bij de Porsche 911 wordt het eigenlijk nooit.
De Porsche 944 is een fijne sportwagen met Duitse bouwkwaliteit en prima rijeigenschappen. Geen 911, maar dat betekent tegelijk dat de prijzen een stuk interessanter zijn. Porsche rijden hoeft geen fortuin te kosten.
Ivo
Automotive expert
Porsche 944 (1981-1991)

Porsche 944 (1981-1991)

De Porsche 944 is een telg uit een serie Porsches die afstand namen van de traditie die voorschreef dat de motor altijd achterin moest liggen. De Porsche 356 en Porsche 911 waren de grote vaandeldragers voor deze filosofie, maar met modellen als de Porsche 944 werd er duidelijk afgeweken van die norm. De 944 kwam met diverse, relatief krachtige benzinemotoren van 2,5- tot 3,0-liter en leverde prima prestaties, passend bij de norm die Porsche altijd heeft gesteld. De auto kreeg een interieur dat rechtstreeks uit diverse Volkswagens was gehaald en dat was duidelijk te zien. Tal van knopjes kwamen erg bekend voor.

In de loop der jaren is de Porsche 944 meerdere keren vernieuwd en vooral verbeterd. Zo kwamen er krachtiger uitvoeringen in de vorm van de Turbo en de Turbo S. De sterkste van allemaal was goed voor 250 pk en een topsnelheid van 260 kilometer per uur. Verreweg de meeste uitvoeringen van de 944 zijn coupés, maar er bestaan ook enkele open versies van deze auto. Ondanks de beperkte oplage, zijn deze cabrio’s nog altijd heel aardig te vinden, met altijd wel een handvol modellen in de omloop. Wie echter op zeker wil spelen, kiest voor de coupé.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis

Automotive expert

Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • www.autoweek.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op