
Dodge Charger
De Dodge Charger heeft een geschiedenis die teruggaat tot de jaren zestig. De verschillende generaties kennen uiteenlopende verschijningsvormen met twee en vier deuren. Veel daarvan zijn snel. Ken je die oranje auto uit _The Dukes of Hazzard_ nog? Die dus…
Bekijk 4 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De vormgeving spreekt veel liefhebbers bijzonder aan.
- De krachtige aandrijvingen zijn indrukwekkend.
- Het interieur is ruim.
- Een Dodge Charger verbruikt veel brandstof.
- Met zijn lengte van meer dan vijf meter is parkeren niet altijd eenvoudig.
- Op krappe parkeerplekken zijn de grote deuren onhandig tijdens het in- en uitstappen.
Dodge Charger op een rij
- Prestaties en rijgedrag: In totaal bestaan er acht generaties van de Dodge Charger. Vooral de eerste zes rijden minder verfijnd dan alternatieve modellen uit Europa. Daarentegen bieden ze wel de mogelijkheid van een krachtiger motor. De zevende generatie - die sinds 2011 in omloop is - vormt in dat opzicht een keerpunt, maar nog steeds is het niet de ideale auto voor bochtige trajecten. Op lange rechte snelwegen is hij daarentegen bijzonder comfortabel.
- Verbruik: De Dodge Charger is gemaakt voor snelheid en comfort en niet voor een gunstig brandstofverbruik. In sommige gevallen komt hij op 1 liter brandstof slechts 6 kilometer verder. De kleine, voorwielaangedreven vijfde generatie is hierop de enige duidelijke uitzondering. Dit model wordt door de meeste liefhebbers echter graag vergeten.
- Uitrusting en comfort: De gebruikte materialen in het interieur van een Dodge Charger zijn sinds 2011 verbeterd, maar halen doorgaans nog steeds niet het niveau van Europese concurrenten. De stoelen geven voldoende steun en de uitrusting kan compleet zijn.
- Betrouwbaarheid: De Dodge Charger is in technisch opzicht geen perfecte auto. Eigenaren van de recente generaties geven aan dat met name de versnellingsbak en de elektronica problemen kunnen geven. Goed onderhoud helpt dat voorkomen.
- Kosten: Aanschaf, gebruik en onderhoud van een Dodge Charger vereisen een ruim budget. Voor een deel komt dit door milieuheffingen.
De Dodge Charger is meer dan een auto. Dit niet alleen vanwege zijn haast iconische vormgeving, maar ook door zijn aandrijvingen, die als een ultiem feestje voor liefhebbers van benzinemotoren kunnen worden gezien.
Automotive expert

Dodge Charger (1966 tot 1978)
De vroegste Dodge Chargers hebben twee deuren en behoren tot de klassieke _muscle cars: _forse Amerikaanse sportcoupé’s met enorme motoren, met een inhoud van 3,7- tot 7,2-liter en 6 of 8 cilinders. Vermogens liepen op tot 425 pk. De tweede generatie figureert als General Lee in _The Dukes of Hazzard en de favoriete auto van Vin Diesel’s Dominic Toretto in de Fast & Furious-_filmserie. Hij stamt uit een tijd dat een nieuw exemplaar nog minder dan $4.000 kostte.
Tot 1978 stond de Charger steeds op dezelfde basis, maar werden er toch vier verschillende generaties geproduceerd. De auto werd daarbij steeds groter, zwaarder en luxer. Vanwege de oliecrisis daalde het vermogen vanaf 1973 helaas ook flink. Modellen van de eerste drie generaties zijn tegenwoordig gewilde klassiekers. De zware en zwakke vierde generatie en de voorwielaangedreven coupé die tussen 1982 en 1987 de Charger-naam droeg zijn dat niet.
Andere modellen van Dodge

Dodge Charger (2006 - 2023)
Na een lange stilte van bijna twintig jaar verschijnt in 2006 de zesde generatie van de Dodge Charger, dit keer als een ruime sedan verwant aan de Chrysler 300C. Het ontwerp verwijst op bepaalde plekkken terug naar de iconische eerdere modellen. Het basismodel heeft een V6-motor met een inhoud van 2.7 liter, maar er zijn ook krachtige V8-motoren met een inhoud van 5,7- tot 6,4-liter leverbaar.
In 2011 en 2015 werden grondige updates doorgevoerd, maar de basis bleef hetzelfde. Ook werden er extreme Hellcat en modellen leverbaar, met vermogens tot 808 pk. In 2024 kwam er een einde aan deze langlopende modellijn.
Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- ultimatespecs.com
- wikipedia.com
- dodge.com
- topspeed.com
- edmunds.com
- municibid.com
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op