
Chrysler 300C
De Chrysler 300C is een indrukwekkende verschijning. Dit niet alleen door zijn lengte van meer dan vijf meter, maar ook vanwege zijn uitgesproken hoekige vormgeving en grote grill. In veel opzichten lijkt hij op een limousine.
Bekijk 13 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Chrysler 300C heeft een voorname uitstraling.
- Het interieur is ruim genoeg voor vier grote volwassenen en hun bagage.
- Met reden voel je je bijzonder veilig in deze auto.
- Het rijgedrag is niet zo verfijnd als dat van Europese concurrenten.
- De materialen die zijn gebruikt voor het interieur zijn niet hoogwaardig.
- De Chrysler 300C verbruikt relatief veel brandstof.
Chrysler 300C op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Chrysler 300C is gemaakt met het doel goed te verkopen in Europa. Vandaar dat hij in veel opzichten anders - meer Europees - rijdt dan andere Amerikaanse modellen. De vering is stugger en de besturing werkt preciezer. Hij kan zich op dat vlak echter nog niet meten met de concurrentie uit Duitsland. Wat hij in enkele gevallen wel heeft is een bijzonder sterke motor, die hem razendsnel laat accelereren.
- Verbruik: De Chrysler 300C is verkrijgbaar met benzine- en dieselmotoren. In het eerste geval kom je alleen bergaf en met wind mee verder dan 10 kilometer met een liter benzine. Voor de diesels ligt dat verbruik iets minder ongunstig.
- Uitrusting en comfort: De uitrusting is bijzonder compleet, zelfs voor de instapmodellen. Comfortabel is de auto ook, mede dankzij zijn ietwat Amerikaanse vering en comfortabele stoelen.
- Betrouwbaarheid: Onder de motorkap bevindt zich hoofdzakelijk techniek van Mercedes-Benz. Dit betekent dat de Chrysler 300C niet meer of minder betrouwbaar is dan een auto van dit merk.
- Kosten: Het aardige van de Chrysler 300C is dat hij veel allure biedt voor een nieuwprijs die tijdens de productie ver onder die van Europese concurrenten lag. Als occasion is dat verschil minder geworden. Reken op hoge kosten voor brandstof en wegenbelasting.
Alles voelt solide in deze comfortabele auto. Her en der oogst je er bewonderende blikken mee. Op de snelweg voel je je als een vorst. Het is een echte signature-car.
Automotive expert

Chrysler 300C (2004 tot 2011)
De Chrysler 300C is de opvolger van de Chrysler 300M. Hij is niet alleen als sedan, maar ook als stationwagen verkrijgbaar. Dat laatste levert een enorme laadruimte op, vooral als de tweede zitrij wordt neergeklapt. De aandrijvingen zijn indrukwekkend. Het begint met een 2,7-liter V6-motor die goed is voor 193 paardenkrachten. Als snelheid jouw ding is, kom je uit bij de Chrysler 300C SRT8 die met zijn 6,1-liter V8 425 paardenkrachten kan leveren. De maximumsnelheid van dit model ligt rond 265 kilometer per uur. Hij schiet van nul naar honderd kilometer per uur in 5 seconden.
Naast vier benzinemotoren is de Chrysler 300C ook leverbaar met een V6-dieselmotor van Mercedes-Benz. De 218 paardenkrachten in deze aandrijving stuwen de zware auto in iets meer dan zeven tellen vanuit stilstand naar honderd kilometer per uur. De nieuwprijzen van de Chrysler 300C begonnen bij €55.000. De hierboven genoemde SRT8 kostte het dubbele daarvan. Let bij aankoop van een occasion extra goed op krassen in het interieur. Die ontstaan namelijk makkelijk op het plastic, bijvoorbeeld als gevolg van vallende sleutels of een onhandige beweging met een beringde vinger.
Andere modellen van Chrysler

Update in 2011
Na 2011 stond de Chrysler 300C niet meer nieuw in de Nederlandse showrooms. In de Verenigde Staten verscheen wel een nieuwe editie. Deze verbruikt minder brandstof en heeft kleine aanpassingen ondergaan in de vormgeving.
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- anwb.nl
- wikipedia
- rac.co.uk
- Chrysler.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op











