






















Chrysler 300C 3.0 CRD Touring|Youngtimer
2007230.031 km
De Chrysler 300C is laag, lang en breed en heeft hoge flanken. Zijn hoekige vooraanstaande verschijning heeft onmiskenbaar Amerikaanse trekjes. Het is luxe met een groot gebaar. Daardoor lijkt hij totaal niet op zijn uit Duitsland afkomstige concurrenten, waar deze Chrysler enige onderdelen mee deelt. Ook het interieur en de techniek wijken sterk af van wat de meeste Europeanen gewend zijn van auto’s in het hogere segment.
Vijf meter, achterwielaandrijving, enorme grille, V6- of V8-motor en verkrijgbaar als sedan en stationwagon. Deze unieke karakteristieken kenmerken de Chrysler 300C. Het is een auto gemaakt om indruk te maken. Pluspunten zijn het stille interieur en de veiligheid. Ondanks de omvang hebben passagiers achterin weinig hoofdruimte en kan er niet heel veel bagage mee.
Liefhebbers waarderen sinds 2006 vooral de Chrysler 330C HEMI 6.1 V8 SRT8. Dat is niet om zijn comfortabele wegligging of om zijn wendbaarheid. Wie dat zoekt, kan beter een Europese auto aanschaffen. Maar de 6,1 liter motor, goed voor 425 pk, die de 1900 kilogram zware auto in 5 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur brengt is echt iets bijzonders.
Na 2011 lijkt de Chrysler 300C van de Europese markt verdwenen. Maar dat is slechts schijn. In feite is hij vermomd als een Lancia Thema. Het betreft weliswaar een nieuwe generatie met een minder grote grille en smallere koplampen, maar het blijft gewoon de Chrysler 300C. Deze Italiaanse Chrysler heeft een iets stuggere vering dan zijn Amerikaanse tegenhanger. Het interieur ziet er stukken beter uit dankzij Italiaanse ingrepen in de afwerking en het gebruik van beter materiaal.
Een Chrysler 300C uit 2019 of 2020 vind je niet meer. Het model 300 (zonder C) bestaat nog wel en floreert vooral op de Amerikaanse markt. Sinds 2018 lijkt de Chrysler 300S nog het meest op de auto die wij in Nederland als als de 300C kennen. Het kost enige moeite om een importeur te vinden.
Tweedehands vind je nog redelijk wat exemplaren van de Chrysler 300C. Zeker als je de Lancia’s meetelt. Het aantal stationwagons is beperkt. Wat opvalt is het grote aandeel van zwarte en donkerblauwe wagens. De helft daarvan rijdt op diesel. Het zou zomaar kunnen dat een paar daarvan als taxi dienst hebben gedaan. Meestal hebben ze flink wat kilometers gereden. De aanschafprijs ligt daardoor een stuk lager dan je zou verwachten voor zo’n grote auto.