

Ford Mondeo
Een verrassend sportieve middenklasser
De Ford Mondeo was 30 jaar lang de grootste optie binnen het Europese aanbod van Ford. Ten opzichte van concurrenten als de Volkswagen Passat en Renault Laguna wist de auto zich te onderscheiden door concurrerende prijzen, zeeën van ruimte en opvallend sportief en strak stuurgedrag. De Mondeo is helaas uit productie gehaald om meer ruimte te geven aan SUV’s. Toch is een recente hybride nog steeds een slimme keuze.
Pluspunten
Minpunten
De Ford Mondeo op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Ford Mondeo blinkt in alle generaties uit vanwege zijn opvallend strakke en sportieve stuurgedrag. Dat merk je al bij bescheiden gemotoriseerde uitvoeringen, maar in combinatie met krachtiger motoren komt de Mondeo pas echt tot zijn recht. Vermogens lopen uiteen van 90 tot 240 pk. - Verbruik: Voor zijn formaat is de Ford Mondeo een relatief zuinige auto. Met name de moderne hybride- en dieseluitvoeringen laten sterke cijfers noteren: 1 op 20 is geen uitzondering. Oudere modellen hebben zoals je mag verwachten een minder gunstig verbruik. - Uitrusting en comfort: Als forse middenklasser kun je de Mondeo met een karige budget-uitrusting aantreffen, maar met name latere modellen kunnen ook zeer rijk uitgerust zijn. Zaken als cruise control, infotainment en airco zijn bij deze generaties vaak gewoon op orde. - Betrouwbaarheid: De meeste generaties van de Ford Mondeo zijn betrouwbaar. Bij recentere modellen kunnen echter elektronische problemen voorkomen. Daarbij is de automatische versnellingsbak bij dieselmodellen een belangrijk aandachtspunt en is de onderbemeten 1.0 EcoBoost-motor geen aanrader. - Kosten: De Mondeo is altijd een relatief betaalbare keuze geweest in zijn segment. Oudere modellen heb je al vanaf een paar duizend euro. Voor een recente hybride ben je zo’n 20.000 euro kwijt. Bovendien zijn de vaste lasten te overzien.
Huidig aanbod


Ford Mondeo Wagon 2.0 Titanium | 203 PK | Automaat | Leder

Ford Mondeo Wagon 2.0 IVCT HEV Titanium | Camera achter | Elektrische verstelbare stoelen | PDC V+A | Navigatie | Caplay | ACC |

Ford Mondeo Vignale 2.0 EcoBoost 203pk 5d Automaat

Ford Mondeo Wagon 2.0 IVCT HEV Titanium CARPLAY NAVI LM ECC.

Ford Mondeo Wagon BWJ 2019 2.0 141 PK IVCT HEV Titanium APPLE CARPLAY | ANDROID AUTO | NAVI | CLIMA | CRUISE | ELEKTRISCHE STOEL | STOELVERW. | VOORRUITVERW. | ELEKTRISCHE ACHTERKELP | CAMERA | DODE HOEK | LMV | PDC

Ford Mondeo Wagon 2.0 IVCT HEV Vignale | Incl. 12 maanden garantie | Stoelverwaming voor + achter | Stuurverwarming | Stoelventilatie | Trekhaak | Cruise control | Climate control | Parkeercamera | 100% dealer onderhouden |

Ford Mondeo Wagon BWJ 2020 2.0 141 PK IVCT HEV Titanium AUTOMAAT / APPLE CARPLAY / ANDROID AUTO / NAVI / CLIMA / ADPATIVE CRUSE / STOELVERW. / VOORRUITVERW. / ELEKTRISCHE ACHTERKLEP / ELEKTRISCHE STOELVERW. / CAMERA / LMV / PDC

Ford Mondeo (2007-2014)
De derde generatie van de Ford Mondeo verraste vriend en vijand met zijn aantrekkelijke, vlotte uiterlijk. Er werden zelfs vergelijkingen getrokken met de modellen van Aston Martin. Het model was er als vierdeurs sedan, vijfdeurs hatchback en ruime stationwagen. Het rij- en stuurgedrag was zoals vanouds opvallend strak en sportief.
Onder de kap waren er benzinemotoren van 1,6 tot 2,5-liter leverbaar, 125 tot 240 pk. Dieselaars konden kiezen uit motoren met 1,8- tot 2,2-liter inhoud met 125 tot 200 pk. Een extra sportieve ST-versie kwam er niet. Wel was de Mondeo met de krachtiger dieselmotoren een puike caravantrekker. In 2010 werd een facelift doorgevoerd. Nieuwprijzen voor de derde generatie van de Ford Mondeo liepen uiteen van €27. 365 tot €55.715.
AutoTrack-expert Dylan over de Ford Mondeo
“De Ford Mondeo is dé keuze voor familiemensen die ook graag even een potje sturen. Het model biedt strak stuurgedrag, bescheiden verbruik en meer dan voldoende ruimte. Met de juiste motor is de Mondeo een zeer capabele allrounder.”
Voer jouw postcode hieronder in en kijk welke auto's er bij jou in de buurt te koop staan.


Ford Mondeo (2014-2022)
In 2014 was de Ford Mondeo toe aan zijn vierde en – in Europa – laatste generatie. De auto werd een stuk groter en kreeg een ronder gelijnde carrosserie mee. Opnieuw was er een vierdeurs sedan, vijfdeurs hatchback of forse stationwagen. In 2019 werd de hatchback na een facelift echter geschrapt.
Om het verbruik en de uitstoot te drukken kreeg het model kleinere, efficiëntere motoren mee. Zo begon het aanbod met een 1,0-liter driecilinder EcoBoost-motor, die in de praktijk de grootste moeite heeft met de forse Mondeo. Andere opties waren een 1,5- of 2,0-liter viercilinder of 1,5- tot 2,0-liter diesel.
Vanwege tegenvallende verkopen werden door de jaren heen steeds meer opties geschrapt. Uiteindelijk bleven alleen de 2,0-liter EcoBlue diesel en een 2,0-liter benzine hybride (zonder stekker) over. Met die laatste kom je volledig elektrisch niet erg ver, de elektromotor dient vooral als ondersteuning. Nieuwprijzen voor de vierde en laatste generatie van de Ford Mondeo liepen uiteen van €30.425 tot €54.550.
Veelgestelde vragen Ford Mondeo
Totstandkoming Ford Mondeo
Vergelijkbare modellen Ford Mondeo




