Ford Escort

De Ford Escort was decennialang de belangrijkste auto van Ford’s Europese operatie. Als concurrent van ondere de Volkswagen Golf, Opel Astra en Honda Civic was het een auto die het grote publiek aan moest spreken. En dat deed -ie. Van de zes verschillende generaties zijn er tientallen miljoenen verkocht, al zie je daar tegenwoordig weinig van terug. De oudere modellen zijn inmiddels dure klassiekers, maar de latere modellen zijn zeer betaalbaar. Perfect als eerste auto of auto voor erbij.

Bekijk 11 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntBrede keuze aan motoren en carrosserievarianten
  • PluspuntRecente generaties zijn goedkoop in aanschaf
  • PluspuntRelatief lage onderhoudskosten
  • PluspuntOok als razendsnelle RS en Cosworth-modellen
  • PluspuntSimpele en betrouwbare techniek
  • MinpuntAlle generaties zijn helaas vrij roestgevoelig
  • MinpuntBeperkt aanbod
  • MinpuntReguliere modellen zijn vrij saai
  • MinpuntOudere modellen zijn prijzig
  • MinpuntStationwagen is vrij zeldzaam

De Ford Escort op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De verschillende uitvoeringen van de Escort hebben allemaal een heel ander karakter. Zo is een simpel basismodel vooral gericht op zuinig en voordelig rijden, terwijl de brute RS Cosworth met 227 pk bedoeld is voor de rallysport. Er is dus voor elk wat wils.
  • Verbruik: Vanwege het brede aanbod aan motoren lopen ook de verbruikscijfers enorm uiteen voor de Escort. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 18,2 is de 1,8-liter diesel de zuinigste optie. Aan de andere kant van de schaal vind je de exotische RS Cosworth met een verbruik van 1 op 9,8 gemiddeld.
  • Uitrusting en comfort: Als betaalbare gezinsauto was de Escort vaak niet erg rijk uitgerust, zelfs niet voor zijn tijd. Kopers die toch wat meer luxe wilden konden kiezen voor de Ghia, met opties als elektrische ramen, stuurbekrachtiging, airbags, centrale deurvergrendeling en airco.
  • Betrouwbaarheid: Vanwege de eenvoudige techniek is de Escort over het algemeen een zeer betrouwbare auto. De grootste problemen met de verschillende generaties hebben te maken met roest en achterstallig onderhoud.
  • Kosten: De Escort is zo duur als je hem zelf wil maken. Speciale sportversies en oudere generaties brengen tegenwoordig veel geld op, maar de laatste twee generaties zijn nog altijd spotgoedkoop. Al voor een paar honderd euro heb je een late Escort voor de deur staan.
De ooit zo populaire Ford Escort is inmiddels een zeldzaamheid. Toch zijn de laatste twee generaties zijn nog altijd een uitkomst voor beginnende bestuurders. Voor zeer weinig geld heb je immers een praktische, zuinige en compacte auto te pakken.
Dylan
Automotive expert
Ford Escort (1980 - 1992)

Ford Escort (1980 - 1992)

De derde generatie van de Escort betekende in 1980 een revolutie. De auto veranderde van een traditionele achterwielaangedreven sedan naar een voorwielaangedreven hatchback. Dat maakte de auto zuiniger, ruimer en praktischer. De auto was er als drie- en vijfdeurs hatchback en voor het eerst ook als drie of vijfdeurs stationwagen en een tweedeurs cabriolet. Een vierdeurs sedan werd verkocht als de Orion.

De Escort was er met benzinemotoren van 1,1- tot 1,6-liter en diesels van 1,6- tot 1,8-liter. De XR3i, RS 1600i en RS Turbo zorgden voor de nodige sportiviteit. In 1986 volgde een uitgebreide facelift die aangeduid werd als de vierde generatie. De wijzigingen waren vooral cosmetisch.

Ford Escort (1990 - 2000)

Ford Escort (1990 - 2000)

In 1990 verscheen de eerste volledig nieuwe Escort in tien jaar. De auto was groter, ronder en moderner geworden, al bleef het motorenaanbod grotendeels hetzelfde. Wel werd de optielijst langer met de toevoeging van zaken als airbags, centrale deurvergrendeling, stuurbekrachtiging, ABS en airco.

De vijfde generatie Escort was er als hatchback, stationwagen, cabriolet en sedan (Orion) en werd geleverd met benzinemotoren van 1,3- tot 2,0-liter of een 1,8-liter diesel. Nieuw waren de sportieve RS2000 met 150 pk en de speciale RS Cosworth met 227 pk turbomotor en vierwielaandrijving. Net als zijn voorganger werd de auto in 1995 uitgebreid opgefrist, waardoor de ‘zesde generatie’ ontstond. Dit model had rondere vormen en een gewijzigd onderstel. De Escort sedan hield het tot 2000 vol, twee jaar nadat opvolger Focus gelanceerd was.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • ford.com
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op