Ford Taunus

De Ford Taunus was decennialang het paradepaardje van de Duitse divisie van Ford. De middenklasser leverde strijd met andere gezinsauto’s van onder andere Volkswagen en Opel. Met name de latere generaties uit de jaren ‘70 en ’80 waren bijzonder populair. Tegenwoordig zijn die modellen een relatief eenvoudige en betaalbare manier om de klassiekerwereld in te stappen.

Bekijk 5 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntSimpele techniek
  • PluspuntMeerdere carrosserievormen geleverd
  • PluspuntOok ruimte voor sportiviteit met V6-modellen
  • PluspuntBruikbaar als dagelijks vervoer
  • PluspuntVeel onderdelen gedeeld met gangbare modellen
  • MinpuntZoals alle klassiekers gevoelig voor roest
  • MinpuntAanbod is beperkt
  • MinpuntNiet geleverd met dieselmotoren
  • MinpuntSpecifieke onderdelen kunnen lastig te vinden zijn

De Ford Taunus op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Ford Taunus was in zijn tijd een echte huis-, tuin- en keukenauto. Zinderende prestaties en messcherp stuurgedrag hoef je dus niet van deze auto te verwachten. Met de forsere motoren kom je echter nog goed mee in het moderne verkeer.
  • Verbruik: Echt zuinig wordt een Taunus eigenlijk nooit. Daar is -ie simpelweg te ouderwets voor. Stoor je je aan het verbruik? Dan kun je overwegen een LPG-installatie te laten installeren.
  • Uitrusting en comfort: De Taunus stamt uit een tijd waarin luxe een extra stukje (nep)hout of dikker tapijt in het interieur betekende. Je hoeft geen moderne luxe te verwachten.
  • Betrouwbaarheid: Uiteraard loop je met een oude auto als de Taunus het risico dat er eens iets stukgaat. Door de simpele techniek en brede onderdelenvoorziening hoeft dat echter geen groot probleem te zijn.
  • Kosten: Prijzen voor de Taunus lopen ver uiteen. De bedragen hangen voornamelijk af van de precieze generatie, de uitvoering en de staat van de auto. Zo kun je al voor een paar duizend euro een Taunus op de kop tikken, maar kan de prijs ook boven de 10.000 liggen.
De Ford Taunus was in zijn tijd geen bijzonder spannende auto. Tegenwoordig heeft het model echter bakken met karakter. Vanwege zijn simpele en betrouwbare techniek maakt dat het een ideale instapper in de klassiekerwereld..
Dylan
Automotive expert
Ford Taunus (1970-1975)

Ford Taunus (1970-1975)

Na vijf generaties van de ‘grote’ Taunus kwam Ford in 1970 eindelijk met een echt nieuw model. De Taunus TC deelde zijn basis met de Britse Ford Cortina en was langer, lager en breder dan voorheen. Opvallend was de bonkige neus met een forse verchroomde grille.

De Taunus TC was er als twee- en vierdeurs sedan, elegante coupé en als ‘Turnier’ stationwagen. Onder de kap vond je benzinemotoren met 1,3- tot 2,3-liter inhoud en 54 tot 125 pk. Schakelen deed je met een handgeschakelde vierbak of drietraps automaat. Na vijf jaar werd de TC vervangen door de creatief genaamde TC2.

Ford Taunus (1976-1982)

Ford Taunus (1976-1982)

De Ford Taunus TC2 zag er totaal anders uit dan zijn voorganger. De voor de tijd moderne, hoekige lijnen verhulden echter dat de basis grotendeels hetzelfde was als voorheen. Zo was het motorenaanbod vrijwel identiek. De grootste wijziging was de toevoeging van een nieuwe 2,0-liter viercilinder benzinemotor.

Wederom was de Taunus er als twee- of vierdeurs sedan of vijfdeurs stationwagen. De coupé werd voor de Europese markt echter geschrapt. In 1979 werd een facelift doorgevoerd en luisterde de auto naar de aanduiding TC3. Drie jaar later werd het model vervangen door de destijds zeer futuristische Ford Sierra.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • ford.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op