






































Ford Taunus 1300 Unieke nieuw staat/ Volledig gerestaureerd/ NAP/ Nieuwe APK
197322.108 km
Tegenwoordig zal niemand de naam Ford Taunus iets zeggen, maar in de jaren zestig en zeventig was het een van de belangrijkste modellen voor Ford. In de jaren zestig werden alle modellen die Ford in Duitsland produceerde verkocht als Taunus. Pas later werd de naam Taunus door Ford voor één model gebruikt en bracht het andere modellen onder een andere naam op de markt.
Taunus, wat afstamt van een Duits berggebied, was een middenklasse gezinsauto. Het Amerikaanse merk bouwde zijn Europese auto’s onder andere in Duitsland. Het populairste model werd de tweedeurs coupé die in Europa tot 1975 geproduceerd werd. In 1983 werd de Taunus opgevolgd door de zeer succesvolle Ford Sierra.
De Ford Taunus die na 1978 in Nederland werd uitgebracht, was alweer het laatste ontwerp van de Taunus voordat die met pensioen ging. Daar waar het 1976 model een veel meer Amerikaans uiterlijk had, is het Nederlandse model veel meer afgestemd op de Europese markt. De auto werd uitgebracht als twee- en vierdeurs sedan en als stationwagon. Die laatste is zeer ruim. In 1982 verdween de auto in Nederland uit de prijslijst. De uitvoeringen van de Taunus werden L, GL, LS, GLS en Ghia genoemd.
Ford wilde met de nieuwe Taunus de prijs wat lager maken in Europa, maar tegelijkertijd niet minder kwaliteit leveren. De uitrusting voor auto’s uit die tijd is natuurlijk minder dan dat we nu gewend zijn. Alleen de Ghia heeft wat interessante luxe aan boord zoals koplampsproeiers, getint glas en lichtmetalen velgen. De kofferbakruimte is groot en met name de stationwagon variant heeft met zijn 943 tot maximaal 1778 liter een riante ruimte voor vakantiespullen. Ruimte binnen is er voldoende, ook voor de achterpassagiers. De gordels achterin zorgen ook voor veilig vervoer van iedere passagier in de auto.
Met nog net geen 1000 kilo is de auto erg licht, wat je tijdens het rijden ook wel voelt en qua vering en weggedrag doet de Ford Taunus het ook erg goed. De auto helt wat over in bochten, maar kan hoge bochtsnelheden prima aan. Tussensprints en acceleratie van 0-100 kilometer per uur zijn niet spectaculair, maar op snelwegen kun je prima mee komen.
De Ford Taunus was leverbaar met een divers programma aan motoren en modellen. De basis benzine versies waren de 1.3, 1.6 en 2.0 liter motoren met respectievelijk 59 pk, 73 pk en 101 pk. De snelste benzinemotoren zijn de 2.0 liter V6, met 90 pk en de 2.3 liter V6 met 114 pk. Verwacht geen sportieve prestaties, maar de motoren zijn voldoende om op zondag mee te touren.