








Ford C-Max 2.0 Plug-in HYBRID | TITANIUM+ | PANO
2015144.662 km
De Ford C-Max is multi-inzetbaar. Niet voor niets valt hij onder de categorie MPV’s, oftewel multi purpose vehicles. Met zijn hoge instap, ruime zit en evenwichtige onderstel biedt hij comfort voor het hele gezin, inclusief bagage. Het is zelfs mogelijk om het middendeel uit de achterbank te verwijderen en de twee resterende stoelen zo wat extra ruimte te geven. Deze Ford is flexibel, praktisch en comfortabel.
De allereerste C-Max uit 2003 heeft nog de naam Ford Focus C-Max. Dat komt omdat het eigenlijk een iets hogere en ruimere versie is van de populaire Ford Focus. Inwendig hebben de twee auto’s veel gemeen en dat is helemaal niet erg, want de formidabele rijeigenschappen van de Ford Focus zijn onomstreden. De beschikbare benzine- en dieselmotoren leveren tussen 90 en 136 pk.
Vanaf 2006 krijgt de auto de simpeler naam Ford C-Max, zonder Focus. Tegelijkertijd sluit het design van modellen uit dit jaar en later na een herontwerp iets beter aan op dat van andere Fords. Het aardige is dat Ford in 2007, 2008 en 2009 experimenteert alternatieve brandstoffen. Dit resulteert onder andere in de Ford C-Max Flexifuel op bio-ethanol, de 2.0 16V LPG en de 2.0 16V CNG op aardgas.
Net als de reguliere Ford Focus staat de tweede generatie van de C-Max op een vernieuwd platform. Ook is het design eigentijdser. Sinds 2010 kunnen grotere gezinnen ook uit de voeten met een C-Max. De nieuwe Ford Grand C-max biedt ruimte aan zeven personen.
Ford let op brandstofverbruik. Dat blijkt onder andere sinds 2012 en 2013 uit de superzuinige Ford C-Max 1.0 Ecoboost die bijna 20 kilometer rijdt met een liter benzine. En uit de Ford C-max Energi, een plug in hybride uit 2015, 2016 en 2017. De zware batterijen nemen een groot deel van de bagageruimte in, waardoor het multi inzetbare karakter van de auto iets verloren gaat.
Sinds de update uit 2015 heeft de C-max een overzichtelijker dashboard. Ook is het aantal elektronische hulpsystemen slimmer en uitgebreider. De extra veiligheidssystemen zitten helaas alleen in de duurdere exemplaren. De motoren van deze laatste serie van de C-Max zijn nog stiller dan die van eerdere edities. Het vergt een scherpe blik om de veranderingen in het design uit die periode waar te kunnen nemen.
Het tweedehands aanbod bestaat grotendeels uit exemplaren met een benzinemotor. Een achtste deel bestaat uit diesels en dan is er nog een klein deel met hybride voertuigen. Prijzen lopen uiteen. Een relatief recente C-Max uit 2014 of 2018 kost aanmerkelijk meer dan eentje uit de beginjaren met honderdduizenden kilometers op de teller. Kijk - zoals bij iedere oudere auto - bij deze exemplaren goed naar de onderhoudshistorie.
Er bestaat eigenlijk geen goede reden waarom de vraag naar de Ford C-Max iets kleiner is dan die naar vergelijkbare auto’s van andere merken. Aarzel niet om te profiteren van het prijsverschil dat daaruit voortkomt.