
Ford C-Max
De Ford C-Max is een middenklasse MPV. De hoge gezinswagen is afgeleid van de Focus en biedt meer ruimte en slimme opbergoplossingen dan dat model. De Focus-basis geeft de C-Max bovendien een bovengemiddeld goed rijgedrag voor een MPV. Zoek je een ruime en hoge auto die toevallig best goed stuurt? Dan kun je niet om de C-Max heen.
Bekijk 348 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Compacte buitenmaten
- Veel binnenruimte
- Bovengemiddeld goed rijgedrag
- Vol met slimme opbergoplossingen
- Veel keuze in motoren
- Navigatiesysteem werkt vrij traag
- 1.0 EcoBoost-motor is ondermaats
- Hybride-model niet verkrijgbaar na facelift
- 1.0 EcoBoost-motor is zeer onderhoudsgevoelig
De Ford C-Max op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Vanwege zijn Focus-DNA stuurt de C-Max bovengemiddeld goed voor een hoge gezinswagen. Ook is de auto zeer comfortabel. Op motorisch vlak komen de meeste versies goed mee, al is het met de 100 pk 1.0 EcoBoost en de 95 pk 1,5-liter diesel behelpen, zeker met een volgeladen auto.
- Verbruik: Door de grote verscheidenheid aan motoren loopt het verbruik van de C-Max flink uiteen. Oudere benzinemodellen verbruiken zo’n 1 op 13 gemiddeld, terwijl de diesels en EcoBoost-modellen de 1 op 20 aan kunnen tikken. Uitschieter op papier is de Energi plug-inhybride, die officieel 1 op 50 op de schaal legt. In de praktijk valt dat getal echter lager uit.
- Uitrusting en comfort: De originele C-Max is inmiddels een verouderde auto. Je hoeft dus geen geavanceerd opties te verwachten. Wel is de auto prettig comfortabel. Het meest compleet uitgerust is de tweede generatie van na de facelift. Deze zit boordevol rij-assistenten en geavanceerd infotainment.
- Betrouwbaarheid: De Ford C-Max is over het algemeen een betrouwbare auto. Een belangrijk aandachtspunt is de 1.0 EcoBoost-motor. Deze is zeer onderhoudsgevoelig. Het is essentieel om tijdig de olie te vervangen en alleen de voorgeschreven olie te gebruiken. Doe je dit niet, dan kan er serieuze motorschade ontstaan, met alle gevolgen van dien.
- Kosten: De eerste generatie is tegenwoordig een absoluut koopje. Voor minder dan 1.000 euro kun je al een exemplaar in huis halen. Latere modellen van de tweede generatie zijn te koop voor zo’n 15.000 tot 18.000 euro.
De Ford C-Max biedt met zijn hoge koets en compacte buitenmaten een gulden middenweg. Je hebt meer ruimte dan een standaard hatchback, maar niet de onhandige afmetingen van een grote MPV. Daarbij stuurt de auto ook nog eens bovengemiddeld goed.
Automotive expert

Ford C-Max (2003-2010)
In 2003 introduceerde Ford een kleinere MPV onder de grote Galaxy. Dit model werd aanvankelijk verkocht als de Focus C-Max. Bij een facelift in 2007 werd de ‘Focus’-aanduiding echter weggelaten. De C-Max bood meer ruimte en praktische veelzijdigheid dan de Focus, maar was niet zo groot en onhandig als de Galaxy.
Onder de kap vond je benzinemotoren van 1,6- tot 2,0-liter, met vermogens van 100 tot 145 pk. Dieselaars hadden de keuze uit motoren met 1,6- tot 2,0-liter inhoud en 90 tot 136 pk. De 2,0-liter benzinemotor werd ook aangeboden met aanpassingen om op E85 biobrandstof, aardgas (CNG) en LPG te kunnen rijden. Nieuwprijzen voor de Ford C-Max lagen tussen de €21.000 tot €36.029.
Andere modellen van Ford

Ford C-Max (2010-2019)
De tweede generatie van de C-Max kreeg van Ford een veel vlotter en aantrekkelijker uiterlijk mee. De interessant gelijnde koets kon verhullen dat de auto langer, breder en hoger geworden was. Dat kwam de binnenruimte ten goede. Verder werd de auto op alle denkbare vlakke gemoderniseerd, zeker na de facelift van 2015. Bovendien kreeg de reguliere C-Max gezelschap van de verlengde Grand C-Max met zeven zitplaatsen.
Ook op motorisch vlak werden er grote stappen gezet. In eerste instantie werden veel motoren van de eerste generatie overgedragen, maar deze werden langzamerhand vervangen door nieuwere exemplaren. Er waren benzinemotoren van 1,0- tot 1,6-liter en dieselmotoren met 1,5- tot 2,0-liter inhoud. Vermogens liepen uiteen van 85 tot 182 pk (benzine) en 95 tot 173 pk (diesel).
Vanaf 2015 werd de C-Max voor het eerst aangeboden als een plug-inhybride. Deze C-Max Energi combineerde een 2,0-liter benzinemotor met een elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 185 pk. Vreemd genoeg bleef de C-Max Energi gebaseerd op het model van vóór de facelift die rond dezelfde tijd uitgevoerd werd. Nieuwprijzen voor de tyweede generatie Ford C-Max liepen uiteen van €20.495 tot €42.820.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- ford.nl
- autoblog.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op