
Ford C-Max review 2010-2019
Als je een handige gezinsauto zoekt die meer dan voldoende ruimte biedt aan mensen en aan spullen, kun je eigenlijk niet om de Ford C-Max heen. Het interieur laat zich op verschillende manieren indelen, zodat je deze MPV zowel kunt inzetten voor vakanties als voor kleine verhuisklussen. Bovendien is het een bijzonder comfortabele auto die lekker rijdt. Dat maakt hem uitermate geschikt voor dagelijks woon-werkverkeer. Als kers op de taart kun je deze auto ook nog helemaal naar je eigen wensen inrichten met tal van verschillende uitvoeringen en opties. Flexibeler dan dit gaat een auto niet worden.
Bekijk 320 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Ford C-Max is een ruime en praktische gezinsauto.
- Deze auto stuurt formidabel en ligt relatief stevig op de weg.
- Er bestaan veel mogelijkheden om de C-Max volledig naar je persoonlijke wensen te configureren.
- De werking van het infotainmentsysteem is aanvankelijk niet bijzonder intuïtief.
- Het dashboard van de eerste lichting kan onoverzichtelijk overkomen.
- Sporadisch komen kleine storingen in de elektronica voor.

Modeleigenschappen Ford C-Max (2010-2019)
De belangrijkste verandering met de introductie van de tweede generatie van de Ford C-Max is de komst van een extra groot model dat plaats biedt aan zeven inzittenden; de Ford Grand C-Max. Met een lengte van 4,52 meter is die anderhalve decimeter langer dan het reguliere model. De tweede generatie van de Ford C-Max is sowieso al vijf centimeter langer dan zijn voorganger. De grootste in de Ford-familie van MPV’s is de Ford S-Max met een lengte van 4,76 centimeter. De kleinste is de Ford B-Max die net iets langer dan vier meter is.
Prestaties Ford C-Max (2010-2019)
De tweede generatie van de Ford C-Max kan op verschillende gebieden prima prestaties neerzetten. Met de zwaarste benzinemotor – die onder andere verkrijgbaar is in de Ford C-Max 1.6 Ecoboost 180 PK – kun je bijvoorbeeld heel snel op tempo komen. Het nadeel van deze editie is de iets hogere uitstoot. Bij de kleinere motoren is die al een stuk lager, maar het schoonste op dat gebied is de Ford C-Max 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus. Als je bereid bent om regelmatig de batterij op te laden, kun je daar grotendeels elektrisch mee rijden.
Aandrijvingen Ford C-Max (2010-2019)
De Ford C-Max van de tweede generatie is met verschillende aandrijvingen verkrijgbaar. Naast de bovengenoemde (hybride) benzinemotoren bestaan er ook modellen die rijden op diesel, bio-ethanol en LPG. Dit zijn echter niet de schoonste en ook niet de snelste aandrijvingen.

Rijgedrag Ford C-Max (2010-2019)
Technisch leunt de ook de tweede generatie van de Ford C-Max zwaar op de Ford Focus. Dat heeft als belangrijk voordeel dat alle goede rijeigenschappen van deze hatchback en stationwagen ook gelden voor de MPV. Hij stuurt en schakelt net zo soepel en net zo direct en lijkt zelfs even stabiel door de bochten te gaan. Alleen als je bijzonder enthousiast een bocht ingaat, merk je dat de C-Max ietsjes meer overhelt dan de Focus. De uitgekiende balans tussen comfort en sportiviteit in deze auto maakt dat iedere chauffeur er zich prettig in kan voelen.
Comfort Ford C-Max (2010-2019)
Op het comfort van de tweede generatie van de Ford C-Max valt niets aan te merken. De puike stoelen geven ook tijdens lange ritten voldoende steun en aan ruimte is geen gebrek. Het enige dat minder prettig kan voelen is het infotainmentsysteem dat tot de upgrade in 2015 nog niet bijzonder intuïtief werkt en een klein scherm heeft. Ook de rest van het dashboard vraagt enige studie om het te kunnen doorgronden.
Uitrusting Ford C-Max (2010-2019)
Wat geldt voor de motorisering van de tweede generatie van de Ford C-Max, geldt ook voor de uitvoeringsniveaus en de opties: De keuze is reuze. Ambiente, Trend en Titanium zijn de namen die je tegenkomt als je op AutoTrack kijkt naar Ford C-Max occasions. Die betekenen dat je onder andere kan beschikken over voorruitverwarming, stoelverwarming, een panoramadak, een lederen stuurwiel, getint glas en lederen bekleding. Ook opvallend zijn de geavanceerde veiligheidssystemen die verkrijgbaar zijn op de meest recente exemplaren. Denk daarbij onder andere aan een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer en radargestuurde cruisecontrol.

Betrouwbaarheid Ford C-Max (2010-2019)
De motoren van de tweede generatie van de Ford C-Max zijn net zo betrouwbaar als die van de eerste generatie. Desalniettemin wil het in een enkel geval voorkomen dat de auto ongewild stilstaat. Dit ontstaat doordat een deel van de elektronica onhandig is gepositioneerd bij de voetenruimte; als iemand er per ongeluk tegenaan schopt, kan dat vervelende gevolgen hebben. Pechhulpdiensten kunnen de problemen meestal ter plekke weer herstellen.
Kosten Ford C-Max (2010-2019)
Het aanbod van Ford C-Max occasions is best ruim en de vraag is niet bijzonder groot. Gevolg is dat het aankoopbedrag relatief overzichtelijk is. De totale maandelijkse kosten vallen doorgaans ook mee, aangezien je voor wegenbelasting en brandstof voor de meeste modellen niet bijzonder veel geld kwijt bent. Dat geldt niet voor diesels, want daar betaal je per definitie meer wegenbelasting voor.

AutoTrack oordeel Ford C-Max (2010-2019)
De MPV is niet meer zo populair als voorheen. In plaats daarvan rijden veel mensen liever in een SUV of een crossover. Als je een proefrit maakt in een Ford C-Max begrijp je eigenlijk niet waarom; je zit hoog en ruim en de binnenruimte laat niets te wensen over. Weinig auto’s zijn zo praktisch in gebruik als deze alleskunner. Bovendien rijdt deze auto buitengewoon aangenaam en zijn de bijbehorende kosten relatief overzichtelijk. Ben jij op zoek naar een tweedehands gezinsauto? Dan kun je zomaar uitkomen bij een Ford C-Max, want hij kan voldoen aan bijna al je criteria.
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op






