
Ford S-Max
De Ford S-Max is uniek in zijn soort. Het is een ruime familiewagen, maar tegelijkertijd een bijzonder sportieve en goed rijdende auto. Met name de eerste generatie valt op door zijn gespierde uiterlijk en krachtige motoren. Zo kun je nadat je de kinderen hebt afgezet ook nog even lol hebben op een fijne buitenweg.
Bekijk 106 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Zeer sportief voor een MPV
- Krachtige motoren
- Ruime interieur met slimme opbergoplossingen
- Tot 2.200 liter bagageruimte
- Met 5 of 7 zitplaatsen
- Derde zitrij niet geschikt voor volwassenen
- Bagageruimte van zevenzitter beperkt
- Tweede generatie minder sportief gelijnd
- Benzineversies vrij dorstig
- Tweede generatie zeer kort geleverd
De Ford S-Max op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Voor een MPV is de Ford S-Max zeer sportief. De auto stuurt heerlijk en kon besteld worden met zeer krachtige benzine- en dieselmotoren met tot 240 pk. Afgezien van de nog extremere Opel Zafira OPC heeft het model eigenlijk geen directe concurrenten.
- Verbruik: De puike prestaties van de S-Max hebben helaas hun prijs. De meeste benzineversies zijn met een gemiddeld verbruik van rond de 1 op 11 niet erg zuinig. De dieselmotoren doen het met zo’n 1 op 16 een stuk beter.
- Uitrusting en comfort: De S-Max is voor zijn tijd rijk aangekleed, maar inmiddels al redelijk op leeftijd. Hypermoderne functies zoals actieve rij-assistenten en geavanceerd infotainment hoef je dus niet te verwachten. Andere opties als cruise control en airco zijn wel aanwezig.
- Betrouwbaarheid: De S-Max scoort goed op het gebied van betrouwbaarheid. Daarbij moet je wel bouwjaar 2009 vermijden, aangezien deze negatief opviel bij een onderzoek van de Duitse ANWB evenknie ADAC. Ook kan de koppeling van de 1.5 EcoBoost van de tweede generatie vroegtijdig falen.
- Kosten: De eerste generatie van de S-Max is tegenwoordig zeer betaalbaar. Als je niet maalt om een relatief hoge kilometerstand kun je al voor een paar duizend euro een exemplaar op te kop tikken. De tweede generatie is een stuk duurder, zeker als het gaat om een later geïmporteerde hybride. Deze starten bij zo’n 30.000 euro. Vanwege zijn gewicht en relatief hoge verbruik zijn de vaste lasten bovendien niet mals.
Ford bewees met de S-Max dat een grote gezinswagen zeker niet saai hoeft te zijn. Ga je graag een potje sturen nadat je de kids bij school afgezet hebt? Dan is de S-Max de perfecte keuze voor jou.
Automotive expert

Ford S-Max (2006 - 2015)
Ford veroverde een bijzonder gat in de markt met de S-Max. De MPV viel tussen de compacte C-Max en de forse Galaxy en onderscheidde zich door zijn uitgesproken sportieve karakter. Ford wilde bewijzen dat een grote gezinsauto niet saai hoeft te zijn.
Dat deed het merk door de auto een strak onderstel en direct stuurgedrag mee te geven. Bovendien werden bijzonder krachtige motoren en een handgeschakelde zesversnellingsbak aangeboden. Het aanbod van benzinemotoren liep uiteen van 2,0- tot 2,5-liter, met vermogens van 145 tot 240 pk. Diesels waren er met 1,6- tot 2,2-liter inhoud en vermogens van 115 tot 200 pk.
In 2010 werd de S-Max gefacelift. De vermogens bleven echter stijgen. Na bijna tien jaar werd het model vervangen door een tweede generatie. Nieuwprijzen voor de eerste generatie van de Ford S-Max liepen uiteen van €34.094 tot €62.000.
Andere modellen van Ford

Ford S-Max (2015 - 2018)
De tweede generatie van de Ford S-Max liet het concept van zijn voorganger iets los. De auto leek een stuk meer op grote broer Galaxy en verloor daar – in ieder geval visueel – zijn unieke sportieve randje. Daarnaast was de nieuweling iets langer, breder en ruimer, maar ook fors zwaarder.
Het motoraanbod voor de tweede generatie werd flink versoberd, waardoor er alleen een 1,5- (160 pk) of 2,0-liter (240 pk) benzinemotor of een 2,0-liter diesel (150, 180 of 210 pk) beschikbaar was. De 150 en 180 pk-versies waren tussen 2016 en 2017 leverbaar met vierwielaandrijving.
Onder druk van de SUV-rage trok Ford de S-Max in 2018 al terug uit Nederland. In andere markten ging het model nog door tot 2023. In 2021 werd zelfs nog een stekkerloze 2,5-liter hybride geïntroduceerd. Deze versie zie je tegenwoordig relatief veel als later geïmporteerde auto’s. Nieuwprijzen voor de tweede generatie van de Ford S-Max lagen tussen de €38.820 en €61.070.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- ford.nl
- autoblog.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op