






























Citroën C5 Tourer 1.6 THP 157 Collection | Navi | Sensoren V+A | Cruise | LMV | Erg compleet | Rijklaar geleverd |
201575.918 km
Als je een Citroën C5 of de moderne Citroën C5 Aircross zoekt, kun je rekenen op een auto die veel comfort en ruimte biedt voor zijn prijs. Hier leggen we uit wat je weten moet over deze Franse reisauto.
Het is goed om te weten dat de Citroën C5 Aircross een ander soort model is dan de ‘gewone’ C5. De Aircross is een hogere, ruimere auto en kwam hier in 2019 op de markt, na de officiële presentatie in 2018. Er is ruim voldoende plaats voor vijf volwassenen en bagage. Deze auto is vooral heel comfortabel dankzij de geavanceerde vering.
De reguliere Citroën C5 is sinds 2002 veel geleverd en gebouwd vanaf 2001. Dit is een auto in de middenklasse zonder hoge zit. De focus ligt in dit geval zeer nadrukkelijk op comfort: een boordcomputer bestuurt de speciaal gemaakte vering, waardoor je op weg bijna niets merkt van hobbels en kuilen. Voor 2005 gaf Citroën de auto een wat ander uiterlijk (de Phase II) en meedraaiende koplampen. De C5 is er ook als ruimere stationwagen, aangeduid als Break.
Vanaf 2008 kwam er een nieuwe C5, de Phase III. Deze auto is ook erg comfortabel, maar heeft een moderner uiterlijk en is te herkennen aan de meer zichtbare kofferruimte – dit model is een zogenoemde sedan. De stationwagenversie van deze generatie heet Tourer. In zowel 2011 als 2012 heeft Citroën wat details toegevoegd, zoals led verlichting. Nog vijf jaar later rolde de laatste ‘oude’ Citroën C5 van de band, een jaar later werd de Aircross gepresenteerd.
De Citroën C5 staat bekend om zijn geavanceerde vering, maar dat is ook de zwakke plek. Let daar vooral goed op als je naar oudere modellen kijkt. Ook de elektrische onderdelen hebben de neiging om sneller kapot te gaan. Modellen na 2004 zijn beter doorontwikkeld en daardoor wat betrouwbaarder. De Phase III is een stuk moderner en daarmee nog beter afgewerkt, waardoor de restwaarde ook beter is.
Wie een C5 zoekt, heeft vooral veel keus uit goede dieselmotoren. Zowel de 1.6- als de 2.0-versies zijn sterk genoeg, zuinig en niet zo lawaaiig. De Phase III was vanaf 2010 verkrijgbaar met goede nieuwe motoren: een 2.0-diesel- en een 1.6-benzinemotor. Wie wat meer vermogen wil, kan kijken naar een V6-benzinemotor, maar moet ook rekening houden met veel brandstofverbruik en hogere onderhoudskosten.
Als je een comfortabele reisauto zoekt voor een nette aanschafprijs en goed let op het onderhoud, dan is de Citroën C5 zeker je aandacht waard. Bovendien heeft vooral het oudere model z’n eigen, Franse uitstraling.