Citroën C5

De Citroën C5 is ruime en comfortabele sedan. Er is ook een stationwagen-variant van de de C5 Break heet. De C5 is de laatste Citroën met het beroemde veercomfort van het Franse merk. Op de eerste generatie zijn de speciale veerbollen die hiervoor zorgen standaard, op de tweede generatie optioneel.

Bekijk 66 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntElegante vormgeving
  • PluspuntRuim, zeker als Break
  • PluspuntComfortabele reisauto
  • PluspuntBijzonder veersysteem
  • PluspuntSoepele motoren
  • MinpuntWegenwacht kent een aantal technische euvels
  • MinpuntHydropneumatische vering niet meer standaard in tweede generatie
  • Minpunt1,6 liter THP-motor loopt soms wat ruw bij het starten
  • MinpuntZicht naar achteren niet optimaal

De Citroën C5 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De C5 beschikt over een bijzonder veersysteem dat zorgt voor een ‘vliegend tapijt’-rijbeleving. Maar ook zonder dat (optionele) veersysteem is de C5 een prettige reisauto. De motoren zijn soepel, waarbij de 3,0-liter V6 diesel er met 241 pk uitspringt als krachtigste versie. Die versie heeft bovendien een trekgewicht van 1.400 kg, genoeg voor een caravan.
  • Verbruik: De C5 kent tal van benzine- en dieselmotoren die door beide generaties en diverse facelifts veranderen. De populaire 1.6 THP-benzinemotor met 156 pk haalt in de praktijk een gemiddeld verbruik van 1 op 12,5. Voor de 1,6-liter HDi-dieselmotor met 112 pk is een verbruik van 1 op 15 reëel.
  • Uitrusting en comfort: De basisuitvoering van de C5 voorziet onder meer in airco en elektrisch bedienbare ruiten. De Exclusive, de topuitvoering, voegt daar onder meer parkeersensoren, geluidwerende ramen en elektrisch bedienbare voorstoelen aan toe.
  • Betrouwbaarheid: De Citroën C5 kent volgens de Wegenwacht wel een paar euvels. Voorkomend zijn elektronische storingen en een oprekkende distributieketting. Als dat gebeurt, gaat de motor minder soepel lopen.
  • Kosten: De Citroën C5 is voor zijn formaat een gemiddeld zuinige auto. De betrouwbaarheid is redelijk, ook kan reparatie aan het bijzondere veersysteem kostbaar zijn.
De Citroën C5 is met zijn elegante lijnen geen dertien-in-een-dozijn auto. Ook in het interieur heeft de C5 wat excentrieke trekjes. Als comfortabele reisauto slaagt de C5 met vlag en wimpel, zeker met de extra ruimte die de Break biedt.
Jens
Automotive expert
Citroën C5 (2001 - 2007)

Citroën C5 (2001 - 2007)

De Citroën C5 van de eerste generatie is het laatste model van het Franse merk dat het speciale veerbollensysteem aan boord heeft. In de praktijk zweef je als het ware over de weg. In combinatie met comfortabele stoelen is geen rit te lang. De C5 is een behoorlijk ruime auto. Achterin zitten ook lange passagiers goed, terwijl er voldoende plek is voor bagage. De C5 Break biedt nog wat meer ruimte.

De C5 is er met benzinemotoren van 1,8 tot 3,0-liter. De 3,0-liter is een krachtige V6. De diesels hebben een 2,0-liter of 2,2-liter krachtbron. Nieuwprijzen liepen uiteen van €21.970 tot €42.810.

Citroën C5 (2007 - 2017)

Citroën C5 (2007 - 2017)

De C5 van de tweede generatie is niet meer standaard voorzien van de zijdezachte vering, maar op hogere uitrustingsniveaus is de techniek nog wel leverbaar. Daarmee blijft de C5 de ideale reisauto die hij al was. De C5 volgt weer een creatief design. De achterruit is hol in plaats van bol en het hart van het stuurwiel blijft op zijn plek, terwijl de rest daar omheen draait. De Break heet voortaan Tourer.

De basisversie van de Citroën C5 is een 1,6-liter benzinemotor met 120 pk. De 156 pk sterke THP is de krachtigste versie. De e-HDI is een diesel met 115 pk, maar er zijn ook diesels met 150, 160, 180 en 204 pk. De 241 pk sterke 3,0-liter V6 diesel is lijstaanvoerder.

Nieuwprijzen voor de Citroën C5 startten bij €26.290 en liepen door tot €51.390.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek

Automotive expert

Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • c5club.neerden.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op