
Citroën C6
De Citroën C6 is met zijn een ruime Franse sedan van presidentiële allure. De artistiek ogende C6 rijdt namelijk als een zwevend tapijt. In combinatie met zijn krachtige motoren is dit model een reisauto die rust en comfort biedt.
Bekijk 14 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Elegant ontwerp
- Comfortabele vering en demping.
- Veel binnenruimte.
- Goed zittende ruime voorstoelen.
- Soepele motoren.
- Gezien zijn lengte lastig inparkeren.
- Weinig gevoel in de besturing.
- Elektronica is niet altijd even betrouwbaar.
- Reparatie kan kostbaar zijn.
- Zeldzaam. Een puntgave vinden is een uitdaging.
Citroën C6 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De zescilinder benzine- en dieselmotoren zijn soepel en krachtig zat. Het veercomfort is van een hoog niveau en in te stellen naar de eigen voorkeuren. Het stuur voelt wel wat doods aan.
- Verbruik: De viercilinder diesel is best zuinig, maar vergeet niet dat je met een auto van bijna vijf meter op pad bent. Bij een rustige rijstijl is 1 op 15 het maximaal haalbare. De benzineversie verbruikt 1 op 11 als je zuinig aan doet. Je rijdt immers in een zescilinder.
- Uitrusting en comfort: Met 9 airbags, meedraaiende xenon-koplampen, elektrisch verstelbare stoelen, airconditioning en een lederen interieur is de basisuitvoering rijk uitgerust. Op de optielijst staan onder meer een open dak, parkeersensoren en navigatie.
- Betrouwbaarheid: De elektronica in de Citroën C6 is gevoelig voor storingen. Onderdelen van de vering kunnen ook gaan lekken.
- Kosten: De bijzondere techniek aan boord van de C6 vraagt om onderhoud bij de officiële Citroën-garage. Bij technische problemen kan reparatie prijzig zijn.
De Citroën C6 is misschien wel het laatste model van het Franse merk dat, net als vroeger, bijzondere techniek koppelt aan een hoog rijcomfort. Met zijn ruime en fijn zittende stoelen is de C6 een uitstekende reisauto. Let wel op het onderhoud!
Automotive expert

Citroën C6 (2005-2013)
De Citroën C6 volgt het uitgesproken design waar Citroën zo bekend om staat. Een gebogen achterruit en slanke lijnen geven de C6 veel allure mee. De C6 biedt veel ruimte. Voor- en achterin zit je riant en in de kofferbak passen een paar grote koffers.
De C6 is eigenwijs als het om techniek gaat. De vering is actief en gericht op het bieden van comfort en is aanpasbaar door op een knop te drukken. Op de snelweg zakt de C6 een stukje dichter tegen het asfalt aan en komt er achterop een spoiler naar buiten. Andere technologische snufjes zijn een head-up display dat de belangrijkste rij-informatie op de voorruit projecteert en koplampen die meebewegen met de stuurrichting. Afhankelijk van de versie voorziet de Citroën C6 verder in een open dak, parkeersensoren en navigatie.
De Citroën C6 heeft één benzinemotor. Dat is een 3,0-liter V6 met 215 pk. Er zijn twee diesels. De basis dieselmotor is een 2,2-liter viercilinder diesel met 173 pk. Daarboven staat de 2,7-liter V6 die 206 pk levert. De sterkste diesel is een 3,0-liter V6 dieselmotor met 241 pk.Nieuwprijzen van de Citroën C6 startten bij €52.290 en liepen door tot €77.800.
Andere modellen van Citroën
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- autoblog.nl
- anwb.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op
































