Citroën C4

De Citroën C4 begon zijn leven als concurrent voor de Volkswagen Golf en Opel Astra, maar gaat tegenwoordig door het leven als een compacte crossover. Beide versies zijn goede voorbeelden van typisch Franse eigenzinnigheid. Met opvallende vormgeving en unieke oplossingen voor alledaagse problemen is de C4 een interessant alternatief voor de gevestigde orde.

Bekijk 343 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntGeschikt als gezinsauto
  • PluspuntComfortabel
  • PluspuntPraktisch
  • PluspuntEigenzinnig uiterlijk
  • PluspuntOok met volledig elektrische aandrijflijn
  • MinpuntWeinig opvallend uiterlijk
  • MinpuntKrap achterin
  • MinpuntNiet altijd even betrouwbaar
  • MinpuntOpzet van de bediening vraagt gewenning

De Citroën C4 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De C4 is zoals het een Citroën betaamt vooral gericht op comfort. Echt sportief werd het model nooit, met uitzondering van de VTS 180 Coupé van de eerste generatie.
  • Verbruik: De bescheiden motoriseringen en de dieselmotoren laten zeer nette verbruikscijfers zien. Zoals zo vaak geldt dat oudere modellen vaak een extra slokje lusten.
  • Uitrusting en comfort: Als middenklasse gezinsauto kun je de C4 krijgen met zowel een zeer karige als vrij rijke uitrusting. Topuitvoeringen zijn bijvoorbeeld de Exclusive en Business Plus. Sportievere kopers kunnen kijken naar een VTS of VTR
  • Betrouwbaarheid: De oudere generaties van de C4 staan te boek als betrouwbare auto’s. Latere modellen zijn echter uitgerust met de relatief fragiele 1.2 PureTech-motor.
  • Kosten: Als middenklasser is de C4 relatief betaalbaar, zeker als je gaat voor een van de oudere modellen. Bovendien vallen de vaste lasten door het lage gewicht en gunstige verbruik prima mee.
De Citroën C4 is een eigenzinnig alternatief voor de gevestigde orde. De Coupe van de eerste generatie is nog altijd een unieke verschijning. Als je een niet al te grote gezinsauto met unieke karaktertrekjes zoekt is het een zeer geschikt model.
Dylan
Automotive expert
Citroën C4 (2010 - 2018)

Citroën C4 (2010 - 2018)

Het vervolg op de opvallende eerste generatie was een stuk conservatiever vormgegeven. Daarnaast kreeg de eigenzinnige Coupé geen opvolger. De C4 was er alleen als vijfdeurs hatchback. De Coupé werd zijdelings vervangen door de DS3.

De C4 was leverbaar met 1,4- tot 1.6-liter benzinemotoren en 1,6- tot 2,0-liter diesels. In 2015 werd het model nog even opgefrist. De C4 hatchback werd in 2018 geschrapt. Na een jaartje afwezigiheid werd het label op een nieuwe compacte SUV geplakt. Nieuwprijzen voor de tweede generatie van de C4 lagen tussen de €21.060 en €30.470.

Citroën C4 (2020 tot heden)

Citroën C4 (2020 tot heden)

Na een jaartje afwezigheid kwam de C4 terug in een volledig nieuwe gedaante. De auto is niet langer een traditionele hatchback, maar een heuse SUV-coupé. Vanaf 2022 is er ook een verlengde versie met de naam C4 X. Beide modellen zijn ook uitgebracht met een volledig elektrische aandrijflijn als de ë-C4 en ë-C4 X.

De derde generatie van de C4 is er met een 1,2-liter benzinemotor of een 1,5-liter diesel. De 1,2 is er ook als mild hybride. De dieselmotor was niet leverbaar in de C4 X. Vanaf de update in 2024 zijn beide modellen er alleen nog als mild-hybrid of volledig elektrisch ë-model. Het rijbereik van de elektrische varianten ligt tussen de 342 en 427 kilometer. Nieuwprijzen voor de C4 liggen tussen de €26.300 en €42.290.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • citroen.nl
  • autoblog.nl
  • adac.de
  • autoexpress.co.uk

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op