
Citroën C5 Aircross
De Citroën C5 Aircross is een ruime SUV met meer dan voldoende plek voor een heel gezin mét bagage. Typisch Citroën is de hoge mate van rijcomfort. De plug-inhybride versies van de C5 Aircross zijn zowel krachtig als zuinig.
Bekijk 573 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Ruime SUV
- Kan een compacte caravan trekken
- Comfortabele reisauto
- Stoelen achterin zijn verschuif- en inklapbaar
- Multimediasysteem werkt soms wat langzaam
- Rijhulpsystemen bemoeien zich maar wat graag
- Bediening adaptieve cruise control zit verstopt achter het stuurwiel
- Distributieriem PureTech-benzinemotor is aandachtspunt
De Citroën C5 Aircross op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De C5 Aircross is voorzien van een bijzonder veersysteem dat hobbels en kuilen in de wegfiltert. De Aircross rijdt dus zeer comfortabel. Beide plug-in hybrides zijn krachtig en soepel, waarbij de 225 pk sterke topversie het meeste pit biedt.
- Verbruik: De plug-inhybrides lusten gemiddeld slechts 1,5 liter benzine op een rit van 100 kilometer. Voorwaarde is dat je de elektromotor volwaardig laat meewerken. De mild-hybride benzinemotor met 136 pk is in staat 1 op 18 op te laten tekenen als gemiddeld verbruik.
- Uitrusting en comfort: Dankzij speciale stoelen gevuld met traagschuim zit je comfortabel in de C5 Aircross. Een geluiddempende laag op de voorste zijruiten zorgt voor een stil interieur. De voornaamste comfortzaken zijn standaard aan boord van de Citroën.
- Betrouwbaarheid: De Citroën C5 Aircross is een betrouwbaar model. Aandachtspunt is de 130 pk sterke 1,2-liter PureTech-benzinemotor. Die krachtbron heeft een distributieriem die door olie loopt. Dat belangrijke onderdeel kan helaas gaan rafelen, waarna de motor ernstig in de soep kan lopen.
- Kosten: De Citroën C5 Aircross is een zuinige en betrouwbare auto, waardoor de kosten per gemaakte kilometer op een net niveau liggen voor een auto als deze.
De Citroën C5 Aircross biedt het comfortabele veercomfort dat je van het merk mag verwachten. In combinatie met de prima zittende stoelen en het ruime modulaire interieur, is de C5 Aircross een reisauto pur sang.
Automotive expert

Citroën C5 Aircross (2018 - heden)
Het veersysteem van de Citroën C5 Aircross beschikt over een soort van kussens. Deze vinding van het Franse merk zorgt voor een hoog rijcomfort. Doordat de C5 Aircross ook stil is en speciale stoelen heeft voorzien van traagschuim, is de Citroën een prima reisauto. De zitrij achterin bestaat uit drie stoelen die te verschuiven en in te klappen zijn. Het is dus makkelijk kiezen tussen meer been- of bagageruimte. Plek voor passagiers en koffers is er echter voldoende. De benzine- en dieselmotoren van de C5 Aircross zijn zuinig, waarbij de mild hybrides en beide plug-in hybrides eruit springen. De plug-in hybrides hebben een volledig elektrisch rijbereik van ongeveer 47 kilometer.
De basisversie van de Citroën C5 Aircross beschikt over een 130 pk sterke 1,2-liter benzinemotor. De plug-inhybrides hebben respectievelijk 180 en 225 pk aan vermogen. De BlueHDI diesel biedt 130 pk.
Met een update in 2022 krijgt de Citroën C5 Aircross een nieuwe neus, waarbij de gescheiden koplamplagen dichter bij elkaar komen. Belangrijkste verandering binnenin is de komst van een groter touchscreen dat hoger geplaatst is op het dashboard. Na de facelift verschijnt er een nieuwe versie: een mild-hybride met 136 pk die ongeveer 15 procent zuiniger is dan de reguliere benzinemotor. Nieuwprijzen voor de Citroën C5 Aircross lopen uiteen van €38.380 tot €54.000.
Andere modellen van Citroën
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- citroen.nl
- anwb.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op































