Citroën C3 Picasso

De Citroën C3 Picasso is een vijfzits MPV op basis van de C3. De verrijdbare achterbank en hoge zit maken deze ruime Franse gezinsauto erg praktisch in het gebruik.

Bekijk 82 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe C3 Picasso is praktische MPV
  • PluspuntAangenaam veercomfort
  • PluspuntAchterbank verschuift over een lengte van 15 centimeter
  • PluspuntPrettig zittende voorstoelen
  • PluspuntVeel bagageruimte
  • MinpuntVersnellingsbak schakelt was losjes
  • MinpuntKleine elektronische storingen bekend
  • Minpunt1,2-liter PureTech-motor is gevoelig

De Citroën C3 Picasso op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Citroën C3 Picasso heeft een comfortabele vering zoals je dat mag verwachten van het Franse merk. De MPV stuurt prima, maar de versnellingsbak soms wat losjes. De krachtigste motor is de 1.6 VTi met 120 pk. Dat is een soepele motor, maar geen krachtpatser. Het maximale trekgewicht van de C3 Picasso bedraagt 1.200 kg, net genoeg voor een compacte caravan.
  • Verbruik: De benzineversies van de C3 Picasso in de vroege bouwjaren kennen een realistisch verbruik van 1 op 15 (de 1,4-liter motor) en 1 op 13 (de 1,6-liter motor). De diesels gaan richting een praktijkverbruik van 1 op 20. De modernere PureTech-benzinemotor zit qua verbruik tussen de oudere benzinemotoren en diesels in.
  • Uitrusting en comfort: De stoelen van de Citroën C3 Picasso zijn erg comfortabel. Groot pluspunt is de achterbank die over een lengte van 15 centimeter te verplaatsen is. Zo creëer je meer bagage- of juist meer beenruimte.
  • Betrouwbaarheid: De C3 Picasso is een voldoende betrouwbaar model, maar kent wel een aantal elektronische euvels die vaker voorkomen. Die problemen zijn over het algemeen niet ernstig van aard.
  • Kosten: Met zijn behoorlijk betrouwbare techniek en net brandstofverbruik is** **de C3 Picasso een gemiddeld betaalbare MPV in zijn klasse.
De Citroën C3 Picasso is een MPV uit het boekje: een ruim interieur met handige verschuifbare achterbank, een grote voorruit voor goed zicht en een fijne hoge instap en zit. Het rijcomfort is hoog, de motoren zijn soepel zat, maar missen pit.
Jens
Automotive expert
Citroën C3 Picasso (2009 - 2017)

Citroën C3 Picasso (2009 - 2017)

De Citroën C3 Picasso volgt een ‘boxy’ ontwerp. Die vorm van de koets zorgt voor lekker veel binnenruimte. Achterin heb je bijvoorbeeld plek voor 500 liter aan bagage. Dat zijn heel wat volle boodschappentassen. Je bepaalt zelf of je al die plek schenkt aan je bagage of aan de passagiers op de achterbank. De tweede zitrij is namelijk verschuifbaar over een lengte van 15 centimeter. De hoge zit en grote voorruit zorgen voor veel overzicht in het verkeer voor de bestuurder. De stoelen zitten comfortabel en zo rijdt de Citroën C3 Picasso ook. De soepele vering strijkt de meeste oneffenheden in de weg vakkundig plat.

De Citroën C3 Picasso krijgt in de 8 jaar dat het model wordt gebouwd twee keer een facelift. Het ingrijpends is de metamorfose in 2012. De MPV krijgt dan een andere neus en er komen nieuwe motoren bij. De 110 pk sterke PureTech-benzinemotor maakt naam met zijn efficiency.

Door de jaren heen zijn er behoorlijk wat benzine- en dieselmotoren verkrijgbaar op de Citroën C3 Picasso. Instapversie is een 95 pk sterke VTi. De sterkste benzinemotor levert 120 pk. De diesels variëren van 90 tot 115 pk. Nieuwprijzen voor de Citroën C3 Picasso liepen uiteen van €17.440 tot €27.690.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek

Automotive expert

Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • Anwb.nl
  • autoweek.nl
  • autozine.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op