
Citroën Ami
De Citroën Ami is een zeer compacte tweepersoons stadsauto die je met een brommerrijbewijs mag rijden. De elektrische 45 km/u-minicar is simpel in opzet, zodat de aanschaf- en gebruikskosten laag blijven.
Bekijk 44 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Veel parkeer- en manoeuvreergemak.
- Lage gebruikskosten.
- Opladen aan het stopcontact thuis.
- Prima remmen.
- Niet heel comfortabel aan boord.
- Amper bagageruimte.
- Wat krap voor lange mensen.
- ABS en stuurbekrachtiging ontbreken.
De Citroën Ami op een rij
- Prestaties en rijgedrag: de Citroën Ami is een vlot elektrisch 45 km/u-model met een zeer korte draaicirkel. De actieradius van 75 kilometer is voldoende voor heel wat stadsritten. Stuur- en rembekrachtiging ontbreken en veel vering en demping heeft de Ami niet.
- Verbruik: de Citroën Ami is nog geen 2,5 meter lang en licht van gewicht. De 8 pk sterke elektromotor verbruikt maar weinig stroom.
- Uitrusting en comfort: Bijna alle luxe ontbreekt aan boord van de Ami. Airco zit er niet op en de automaat bestaat uit twee drukknoppen. De plastic stoelen zijn echter wel voorzien van een laagje stof. En je kunt je eigen smartphone gebruiken als centraal display.
- Betrouwbaarheid: Citroën is volgens de Consumentenbond niet het betrouwbaarste merk van Nederland, maar de Ami is met zijn simpele techniek en elektrische aandrijflijn de degelijkheid zelve.
- Kosten: de Ami is gebouwd vanuit het idee om betaalbaar te zijn. Zo zijn de voor- en achterkant bijna identiek en zijn het linker- en rechterportier ook gelijk. Dat scheelt weer productiekosten. De rijkosten van de zuinige elektrisch Ami zijn ook laag.
De Citroën Ami is een slimme oplossing voor de stad. Elektrisch, compact en je hebt er geen autorijbewijs voor nodig om ermee op pad te gaan. De tweezitter richt zich niet op comfort, maar is een prima alternatief om droog korte ritten mee te maken.
Automotive expert

Citroën Ami (2020 - heden)
De Citroën Ami is wat tegenwoordig een ‘minicar’ of ‘quadricycle’ wordt genoemd: een elektrisch 45 km/u-model dat een mix is tussen een brommobiel en een auto. Met de Citroën Ami mag je niet de snelweg op, maar in de stad is de Ami met zijn compacte buitenmaten een uitkomst. Het ontwerp is heel eigentijds en doordacht. Zo bestaat de Ami uit relatief weinig onderdelen en is alleen het noodzakelijke aan boord. Dat zie je terug in de scherpe vanafprijs.
De Citroën Ami is heel wendbaar en vlot zat, maar is niet zo comfortabel als een auto. De tweezitter beschikt over prima remmen maar heeft geen stuur- en rembekrachtiging. Ook zijn de stoelen best hard en ontbreekt een airco.
Je kunt de Ami bestellen met een 8 pk sterke elektromotor. Er is één accupakket en dat is goed voor een actieradius van 75 kilometer. Er is ook My Ami Cargo: een bestelautoversie met één zitplaats en meer opbergruimte.
Andere modellen van Citroën

Update in 2025
In 2025 krijgt de Citroën Ami een nieuw uiterlijk. Aan de voorkant staan de koplampen iets hoger en het merklogo is groter afgebeeld. Als je goed kijkt zie je iets van de iconische Citroën 2CV terug in het aangepaste ontwerp. Technisch blijft de Ami gelijk.Nieuwprijzen lopen uiteen van €8.048 tot €9.048.
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- citroen.nl
- autozine.nl
- topgear.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op



























