
Citroën C4 Cactus
De Citroën C4 Cactus is een ruime crossover met opvallende looks. De vroege bouwjaren zijn namelijk voorzien van portieren met ‘stootkussens’. Met de 2018-facelift verdwijnt die extravagante ontwerp met grote Airbumps en wordt de C4 Cactus comfortabeler en luxer.
Bekijk 287 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Zeer comfortabel veersysteem
- Fijn zittende stoelen
- Ruim interieur
- Behoorlijk betrouwbaar model
- Uitdagend ontwerp
- Distributieriem 1,2-liter PureTech-motor is een aandachtspunt
- Zicht naar achteren is beperkt
- Automaat schakelt té opvallend
- Achterste zijruiten kunnen alleen een stukje openklappen
De Citroën C4 Cactus op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Citroën C4 Cactus biedt veel rijcomfort. Na de 2018-facelift is er nieuwe techniek aan boord waarmee hobbels en kuilen nóg beter worden weggefilterd. Het welbekende ‘vliegend tapijt’-effect. De motoren van de C4 Cactus zijn gemiddeld krachtig, maar omdat de auto ongeveer 1.000 kilo weegt is de C4 Cactus voldoende vlot. Met een maximaal trekgewicht van 900 (benzine) om 950 kilo (diesel) is de C4 Cactus niet geschikt als caravantrekker.
- Verbruik: De benzinemotoren van C4 Cactus beloven volgens de fabrikant (na de facelift) een gemiddeld verbruik van tussen de 1 op 20 en 1 op 22 en zijn daarmee zeer zuinig. Beide diesels zouden tussen de 1 op 25 en 1 op 27 moeten halen. In de praktijk blijkt een verbruik van 5,3 liter op 100 kilometer realistisch voor de 110 pk sterke PureTech-benzinemotor.
- Uitrusting en comfort: De basisuitvoering van de C4 Cactus van voor de 2018-facelift biedt een vrij basale uitrusting. Om het gewicht van de auto laag te houden mist overbodig luxe. Zo kun je het stuur niet in diepte verstellen, mist de toerenteller en kunnen de klapraampjes achter alleen op een kiertje open. De C4 Cactus van na de facelift richt zich meer op luxe. Nieuwe stoelen met speciaal traagschuim zitten uitstekend en er is standaard airco aan boord.
- Betrouwbaarheid: De Citroën C4 Cactus is volgens de Wegenwacht best betrouwbaar. Wel is de 1,2-liter PureTech-benzinemotor een aandachtspunt. Een belangrijk onderdeel van de krachtbron - de distributieriem – kan motorschade veroorzaken als onderhoud op het juiste moment wordt overgeslagen.
- Kosten: De Citroën C4 Cactus is een zuinige auto die niet gevoelig is voor pech. De kosten voor het onderhoud zijn gemiddeld voor een auto in zijn klasse.
De Citroën C4 Cactus is met zijn opvallende airbumps een auto om van te houden of met de nek aan te kijken. Maar liefde is de C4 Cactus wel gegund met zijn zijdezachte veercomfort, heerlijke stoelen en stille interieur.
Automotive expert

Citroën C4 Cactus (2014 – 2021)
De Citroën C4 Cactus van voor de facelift in 2018 herken je aan opvallende luchtkussens aan de zijkant. De airbumps moeten de portieren behouden van deuken en krassen en staan wel zo eigenwijs. Redenen om voor de C4 Cactus zijn vooral zijn flinke binnen- en bagageruimte en prima rijcomfort. Van hobbels en kuilen voel je bijna niets. De Citroën C4 Cactus weegt ongeveer 1.000 kilo. Dat lage gewicht merk je terug in de goede rijprestatie, maar ook in het interieur. Waar gewicht bespaard kon worden, heeft het Franse merk dat gedaan. In plaats van deurhendels trek je de deur dicht aan lussen en de klapraampjes achter kunnen maar een klein stukje open. De C4 Cactus is geen caravantrekker.
Met de facelift in 2018 verdwijnen de kenmerkende airbumps bijna geheel van de portieren en ook kom je de C4 Cactus met krachtiger motoren en een rijke uitrusting. De grootste verandering zit hem in de aanwezigheid van een hydraulisch veersysteem, waarmee de C4 Cactus over de weg lijkt te zweven. De C4 Cactus – alleen in naam vergelijkbaar met de Citroën C4 – heeft nieuwe stoelen aan boord voorzien van speciaal traagschuim. Die zitten heerlijk en bieden veel comfort. In combinatie met een verbeterde geluidsisolatie voelt rijden in de C4 Cactus als een rit in een limousine.
De C4 Cactus is er met benzinemotoren van 82 pk tot 130 pk. De diesels leveren tussen de 90 en 120 pk. Nieuwprijzen liepen uiteen van €17.090 tot €32.400.
Andere modellen van Citroën
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek
Automotive expert
Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- anwb.nl
- rijtesten.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op
































