Citroën 2CV

De Citroën 2CV, ofwel de ‘lelijke eend’ is een iconische Franse gezinsauto geroemd om zijn vooruitstrevende opzet. De combinatie van zijn markante design, lichtgewicht constructie en hoge mate van veercomfort maken de 2CV een geliefde klassieker.

Bekijk 14 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntUitstekend veercomfort.
  • PluspuntIconische vormgeving.
  • PluspuntCanvas roldak maakt de 2CV een ‘cabrio’.
  • PluspuntZeer betrouwbaar.
  • PluspuntGroot aantal afgeleide modellen en special editions.
  • MinpuntGevoelig voor roest.
  • MinpuntLuidruchtig op hoge snelheid.
  • MinpuntVroege bouwjaren kostbaar.
  • MinpuntNiet erg veilig of luxe.
  • MinpuntErg lage topsnelheid.

Citroën 2CV op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De 2CV staat bekend om zijn sublieme veercomfort. De overlevering wil dat je met een doosje eieren over een hobbelige weg kunt rijden zonder dat één ei gebroken wordt. In de beginjaren (vanaf 1948) levert de luchtgekoelde tweecilinder boxermotor 8 pk aan vermogen, maar door de jaren heen loopt dat stapsgewijs op naar 29 pk vanaf 1979. De allereerste modellen hadden een topsnelheid van 50 km/u. De laatste versies schopten het tot 115 km/u..
  • Verbruik: De lichtgewicht 2CV is zuinig met brandstof. Een praktijkverbruik van 1 op 16 is realistisch.
  • Uitrusting en comfort: De 2CV biedt plek aan 4 inzittenden en 220 liter aan bagage. De uitrusting van de ‘eend’ is erg basic. Opvallend zijn de uitneembare banken en stoelen ontworpen volgens de ‘hangmatconstructie’: ze zorgen zo voor extra demping.
  • Betrouwbaarheid: De Citroën 2CV is een betrouwbare auto. Bovendien zit de techniek relatief simpel in elkaar, zodat zelf sleutelen met een beetje autokennis goed te doen is.
  • Kosten: De 2CV uit vroege bouwjaren zijn een stuk kostbaarder in de aanschaf dan jonge modellen. Ook zijn er veel meer onderdelen voorradig voor recente uitvoeringen, waarmee de prijs voor onderhoud en reparatie voor die versies lager ligt.
De Citroën 2CV is een regelrecht icoon die eigenlijk in de collectie van elke klassiekerverzamelaar thuishoort. Het markante ontwerp in combinatie met tal van technische vondsten én een sublieme rijbeleving, maken dit een must have.
Jens
Automotive expert
Citroën 2CV (1948-1990)

Citroën 2CV (1948-1990)

De voorwielaangedreven Citroën 2CV (deux chevaux) kent iedereen. Minder mensen weten dat het iconische Franse model liefst 42 jaar geproduceerd werd. Door die jaren heen veranderde weinig aan de revolutionaire basis, maar de motoren werden door de tijd heen wel krachtiger. Zijn lichtgewicht constructie maakt de Citroën 2CV wendbaar en zuinig. Het veercomfort zorgt - samen met bijzondere ‘hangmatstoelen’ – voor een gevoel dat je zweeft over de weg.

De Citroën 2CV is doordacht tot in het kleinste detail. Zo is het canvas dak oprolbaar, zodat je de 2CV om kan toveren tot een soort van cabrio. De halve ruiten zijn opklapbaar. Vroege modellen zijn voorzien van zogenaamde ‘vlinderdeuren’ die tegengesteld openen. Nieuwere exemplaren hebben een langere motorkap. Vanaf 1962 is er de ‘Mixte’ met grote achterklep en een achterbank die handig neer te klappen is. Modellen vanaf 1965 hebben een derde zijruit. Ook kom je de Citroën 2CV met ronde of juist weer vierkante koplampen tegen.

De Citroën 2CV komt je tegen met een groot aantal verschillende tweecilinder benzinemotoren van 0,375-liter tot 0,6-liter. De vermogens liggen tussen de 8 en 29 pk. Echt snel is de 2CV dus nooit. Nieuwprijzen van de Citroën 2CV begonnen bij €5.241 voor de 2CV 6 Special en liepen door tot €5.990 voor de 2CV 6 Charleston.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Jens Holierhoek

Automotive expert

Sinds 2007 schrijft Jens over auto’s en alles wat daarbij komt kijken. Wat begint bij regionale autokranten groeit al snel uit tot het werken voor een internationale uitgeverij gespecialiseerd in automotive. Daar test hij als (hoofd)redacteur wekelijks uiteenlopende modellen, van compacte stadsauto's tot luxe sportwagens en zo bouwt hij een brede autokennis op. Later start hij als freelance redacteur en richt hij zich - onder meer voor AutoTrack - op aankoopadviezen, zoals lijstjes met de beste gezinsauto’s of de meest aantrekkelijke elektrische modellen. Daarnaast verdiept Jens zich in bredere mobiliteitsthema’s: van autodelen en duurzaamheid tot fleetmanagement en autorecycling.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • autorai.nl
  • autovisie.nl
  • citroën.nl
  • topgear.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op