


















































Citroën 2CV CITROEN 2 CV 6 SPECIAL S6, uit juli 1986
1986101.000 km
De Citroën 2CV is een zeer bekende, eenvoudige gezinsauto, die gemaakt is in de periode 1948-1990. Het model staat in Nederland ook wel bekend als de ‘Eend’ of ‘Lelijke Eend’ en is een van de meest herkenbare auto’s ter wereld. De 2CV is miljoenen keren verkocht en wordt door liefhebbers nog altijd met de grootst mogelijke zorg behandeld. De Citroën 2CV staat bekend om zijn minimalistische ontwerp, waarin de meest eenvoudige techniek is gebruikt. Dit maakte de 2CV een auto die voor veel gezinnen betaalbaar was, wat het enorme succes van de auto natuurlijk verklaart.
Het ontwerp van de 2CV stamt uit de late jaren 30 en de auto werd door Citroën ontworpen met enkele hele simpele voorwaarden in het achterhoofd: hij moest vier mensen, plus 50 kilo aan goederen, met vijftig kilometer per uur kunnen vervoeren - ook op onverharde, ruigere wegen. En toen de 2CV eenmaal gepresenteerd was, ging het verhaal dat de auto zelfs met 120 kilometer per uur een mand eieren kon vervoeren over een hobbelige weg, zonder dat er eentje brak. In de 42 jaar dat de auto gemaakt werd, kreeg hij een populariteit waar maar weinig andere automodellen mee konden concurreren. Qua karakter is de Citroën 2CV net zo herkenbaar als de Volkswagen Kever, de originele Mini Cooper en de originele Fiat 500. In de beginjaren van de 2CV was de auto uitgerust met een tweecilinder motor, die een inhoud had van 375cc. Dit model produceerde een schamele 9 pk, maar gedurende de jaren werd de motor steeds ietsje sterker. De laatste modellen hadden een 600cc tweecilinder motor, die 29 pk wist voort te brengen. Al met al was de 2CV niet gebouwd voor snelheid, maar dat was ook niet wat de kopers zochten. Zij zochten een auto met karakter, die eenvoudig te onderhouden was dankzij de simpele techniek en waar je zo’n beetje op elke weg mee kon rijden.
Niet veel auto’s krijgen een bijnaam die echt blijft hangen, maar de 2CV heette al snel de ‘Eend’ in de volksmond, wegens zijn bijzondere vorm. De auto was feitelijk een vierdeurs sedan, maar met een sterk aflopende daklijn, die hem de vorm van een eendenkop gaf. Verder kon het dak naar achteren gerold worden, zodat je op mooie zomerdagen een soort halve cabriolet had. De 2CV werd ook aangeboden als hatchback (die stond ook wel bekend als de 3CV), bestelwagen en pick-up. Daar kwam bij dat Citroën op het simpele, maar zeer doeltreffende onderstel (het chassis en de motor) veel meer modellen zou maken. Onder andere de Citroën Dyane (een hoekige 2CV), de Citroën Ami en de Citroën Méhari werden allemaal gemaakt op basis van de 2CV. Allemaal hadden ze dus een eenvoudige motor, een uitstekende vering die elke hobbel in de weg glad leek te strijken en boden ze tonnen rijplezier. Naar de huidige standaard is de Citroën 2CV een auto die eigenlijk niet meer in deze tijd past. Hij is traag en absoluut niet veilig, maar dat maakt de koper van een 2CV niet uit. Dit is een auto die je koopt voor de charme en het plezier.
De voornaamste vijand van de Citroën 2CV, is roest. Dit kan zich overal in de auto manifesteren, dus wie er eentje wil kopen doet er goed aan om de auto aan een grondige inspectie te onderwerpen. Kijk onder de auto, in de wielophanging, inspecteer de vloer, kijk naar scharnieren, probeer zo veel mogelijk plekken te vinden waar roest kan vormen. Daarnaast is de motor weliswaar simpel, maar meestal ook gewoon oud. Controleer daarom het oliepeil en ga na of de 2CV lang heeft stilgestaan. Doorgaans zijn het auto’s die met veel liefde worden behandeld, maar elke auto slijt na verloop van tijd en menig 2CV is veertig of vijftig jaar oud. Wil je een Citroën 2CV kopen, dan kan dit afhankelijk van het jaar pas voor bedragen boven de 10.000 euro. Dat komt omdat deze auto echt een liefhebbersauto is, waarvan goede exemplaren voor steeds meer geld van eigenaar wisselen. Het valt te verwachten dat deze prijzen niet gaan dalen, omdat de 2CV steeds zeldzamer wordt. Wie er eentje heeft, moet ook bereid zijn om af en toe de gereedschapskist te pakken en eens even onder de auto te gaan liggen, maar ook dat hoort bij het eigenaarschap van een Citroën 2CV. Het is autorijden in z’n puurste vorm.