
Citroën C1
De Citroën C1 is een bijzonder compacte en betaalbare stadsauto. Het kleintje deelt zijn basis met de Toyota Aygo en Peugeot 107/108 en is de instapper van het Franse merk. Ondanks zijn lage prijs is de C1 in verscheidene leuk aangeklede uitvoeringen te vinden. Zo kun je voor een prikkie toch goed voor de dag komen.
Bekijk 928 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Het aanbod in gebruikte exemplaren is zeer ruim.
- Vrolijke uitstraling.
- Staat te boek als zeer betrouwbaar.
- Erg goed betaalbaar in de aanschaf en brandstofverbruik.
- Compact en wendbaar.
- De eerste generatie C1 kent veel zwakke (slijtage)plekken.
- Er is weinig ruimte achterin voor passagiers.
- Bepaalde concurrenten in hetzelfde segment bieden meer bagageruimte.
- Houd rekening met veel (motor- en wind)geluiden tijdens het rijden.
- Gebouwd op budget, en dat merk je.
De Citroën C1 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Je hoeft van de C1 geen topprestaties te verwachten, maar door het lage gewicht kom je ondanks de bescheiden motoren prima vooruit. Bovendien is de auto behendig in het drukke stadsverkeer.
- Verbruik: De C1 is in alle uitvoeringen een zuinigheidswonder. Een verbruik van 1 op 20 is zeker geen uitzondering. Een uitschieter is het dieselmodel van de eerste generatie, die bijna 1 op 30 kan halen.
- Uitrusting en comfort:Een luxewagen is de C1 natuurlijk niet, maar toch kun je de auto leuk aankleden met allerlei pakketten. Bovendien zijn opties als airco en een groot open schuifdak leverbaar.
- Betrouwbaarheid: Met name de eerste generatie kenmerkt zich door simpele, betrouwbare techniek. De C1 is gebouwd om zo goedkoop mogelijk te zijn, waardoor de afwerking te wensen over kan laten.
- Kosten: De C1 is niet alleen voordelig in de aanschaf, maar ook de vaste lasten en de onderhoudskosten zijn laag. Dat maakt het model ideaal als eerste auto of extra boodschappenwagen.
De Citroën C1 is precies zo’n model waar het Franse merk altijd zo goed in was: een vrolijke, goedkoop te rijden stadsauto voor een zachte prijs. Zoek je goedkoop, betrouwbaar en leuk vervoer? Dan moet je bij de C1 zijn.
Automotive expert

Citroën C1 (2005 - 2014)
De Citroën C1 nam het stokje over van de Saxo als de instapper van het Franse merk. Het model was onderdeel van een drieling met de Peugeot 107 en Toyota Aygo. De C1 was te bestellen met een spaarzame 1,0-liter driecilinder of een nog efficiëntere 1,4-liter viercilinder diesel. Schakelen kon met een handgeschakelde vijfbak of een vijftraps automaat.
De C1 kenmerkte zich door zijn guitige uiterlijk en pittige rijgedrag. De kwaliteit en afwerking van bepaalde onderdelen liet doorschemeren dat de C1 zo goedkoop mogelijk gebouwd was. Bij de facelifts in 2008 en 2012 kreeg de C1 een meer volwassen uiterlijk en meer opties mee. De dieselmotor werd al bij de eerste update geschrapt. Na bijna tien jaar werd de C1 vervangen door de tweede generatie.
Andere modellen van Citroën

Citroën C1 (2014 - 2022)
De tweede generatie van de C1 was vooral een grondige update van het originele model. Naast een nieuw uiterlijk was er een nieuwe motor: een 1,2-liter driecilinder met 82 pk. De oude 1,0-liter bleef leverbaar als basismotor. Opnieuw waren er versies van Toyota en Peugeot.
Ook nieuw was de C1 Airscape, een open versie met een groot stoffen schuifdak. De opvallende cabriolet was er met zowel 3 als 5 deuren. De C1 was zowel vanbinnen als vanbuiten aan te kleden met opvallende kleuraccenten. De tweede generatie hield het iets minder lang vol dan zijn voorganger en ging in 2022 uit productie. Plannen voor een derde generatie werden geschrapt, al leefde de Aygo voor als de Aygo X crossover.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- citroen.nl
- autoblog.nl
- adac.de
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op