








Toyota Aygo 1.0-12V Sport * Airco * 80Dkm * KOOPJE! *
200883.840 km
De Toyota Aygo is al sinds 2005 een populaire keuze in het segment van de kleinste stadsauto’s. De eerste generatie staat bekend als betaalbaar en betrouwbaar, maar ook een tikkeltje saai. In 2014 werd hij grondig vernieuwd en sindsdien ziet hij er lekker karaktervol uit. Maar waar moet je op letten zodra je een Aygo wilt kopen?
In 2014 presenteerde Toyota naar eigen zeggen de tweede generatie van de Aygo. Maar eigenlijk is het nog altijd grotendeels dezelfde auto als het model uit 2005, zij het flink aangepast. De modellen van na 2013 hebben een spitser vormgegeven neus (te herkennen aan een X-vorm) en meer hoekige vormen. Die versies zijn ook te voorzien van kleurrijke details op bijvoorbeeld de bumpers; verschillende kleurencombinaties maken de nieuwste Aygo’s vrolijker dan de eerste generatie. Als je een andere kleur wilt, kun je die onderdelen (zoals de kapjes op de buitenspiegels) voor een goede prijs laten vervangen bij de dealer.
In 2018 onderging de Aygo de meest recente opfrisbeurt, waarbij Toyota onder meer de radio en de stoelbekleding vernieuwde. Dertien jaar eerder, in 2005 dus, deed het merk een gouden greep met de eerste generatie. Het Japanse autoconcern ontwikkelde haar kleinste en goedkoopste model samen met Peugeot en Citroën, die de Aygo als 107 en C1 op de markt brachten. Sinds de laatste modelwissel heet de Peugeot-versie overigens 108. Technisch zijn de drie modellen vrijwel identiek, dus deze informatie geldt ook voor de Franse Aygo-broertjes.
De kwaliteit en betrouwbaarheid van de Aygo verschilt nauwelijks per bouwjaar. Of je nu een exemplaar uit 2008, 2010, 2014 of 2018 koopt: ze zijn allemaal even betrouwbaar. De techniek slijt natuurlijk wel, dus het loont altijd om naar de staat van onderhoud te kijken. Zo drogen de raam- en deurrubbers uit, wat leidt tot lekkages in het interieur. En ook de koppeling is een zwak punt. Is de vorige eigenaar lief geweest voor zijn Aygo? Dan is het een vrij probleemloze auto.
Liever leasen? Lees alles over Toyota Aygo private lease op AutoWeek.nl
Van de Aygo bestaan twee versies: er is een variant met drie deuren, maar er bestaat ook een model met twee extra achterportieren. Binnen biedt de Toyota plaats aan maximaal vier inzittenden, terwijl je in de achterbak niet veel meer dan twee grote boodschappentassen mee kunt nemen. Beoordeeld op zijn ruimteaanbod (en zijn prettig compacte buitenmaten, hij is maar 3.40 meter lang) is de Aygo dus een echte stadsauto.
Hoewel deze Toyota kortstondig ook met een dieselmotor geleverd is, hebben de meeste een zuinige benzinemotor aan boord. Die is voldoende sterk voor de kleine Japanner, je mag hem zelfs ‘lekker pittig’ noemen, maar het motortje doet zijn werk niet bepaald in stilte. Bij oudere exemplaren wil het achterste gedeelte van de uitlaat bovendien gaan roesten en klagen huidige eigenaren over veel rijgeluiden. Je hoort vrij veel rijwind, motorgebrom en het geruis van de banden. Dus wie een comfortabele reisauto zoekt kan de Aygo beter laten staan. Wil je klein rijden maar meer luxe? Dan kan de zeldzamere maar doordachte iQ (een soort Smart-concurrent op Aygo-basis) de moeite waard zijn.
Tegenover de basic rijervaring staat dat deze Aygo (net als veel andere Toyota-modellen) relatief zuinig is. Een gemiddelde van 1:20 – dus 5 liter benzine op honderd kilometer – is goed haalbaar. Daarnaast is de auto met zo’n 850 kilo lekker licht: dat scheelt weer in de wegenbelasting en dus zijn de gebruikskosten redelijk laag.