Suzuki Alto

Decennialang zette de Suzuki Alto de standaard voor compacte auto’s. Sinds 2015 is hij niet meer nieuw leverbaar in Nederland. Desondanks zie je hem nog vaak. Het is namelijk een oerdegelijke auto. Zoek je goedkope mobiliteit? Lees dan vooral verder.

Bekijk 254 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Suzuki Alto is een bijzonder betrouwbare auto.
  • PluspuntDankzij zijn bescheiden omvang is parkeren een makkie.
  • PluspuntDe maandelijkse kosten zijn overzichtelijk.
  • MinpuntHet kan rumoerig zijn in een Suzuki Alto.
  • MinpuntDe inrichting is basaal, vooral bij oudere modellen.
  • MinpuntEr bestaan veiliger compacte auto’s.

Suzuki Alto op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Suzuki Alto is een pretentieloze auto. Verwacht dus geen krachtige motor of een scherpe besturing. Accelereren duurt lang en gaat gepaard met het nodige motorgeluid. Schakel terug als je wil inhalen en pas op voor de zijwind op de snelweg, vooral als je een vrachtwagen inhaalt. In de stad glip je overal tussendoor, want daar is de Alto vlug en wendbaar.
  • Verbruik: Een Suzuki Alto heeft per definitie een kleine benzinemotor met een maximale inhoud van 1,1-liter. Gezien het geringe gewicht heeft hij niet meer nodig om mee te komen in het stadsverkeer. Logisch gevolg is een bescheiden brandstofverbruik.
  • Uitrusting en comfort: De Suzuki Alto is 3,5 meter lang en 1,60 meter breed. De kleine bagageruimte bevindt zich achter een tildrempel. Het zitcomfort is minimaal en in de binnenruimte zie je overal hard plastic. Afhankelijk van je eigen formaat zit je niet ruim, je zit niet echt lekker en je kan niet veel spullen meenemen. Het aantal opties en accessoires is beperkt. Reken daarom niet op overdreven luxe.
  • Betrouwbaarheid: De Suzuki Alto is een van de betrouwbaarste auto’s ter wereld. Pechhulpdiensten weten amper hoe hij eruitziet. Let desondanks op tijdens de aanschaf, want zelfs kwaliteitsproducten als de Suzuki Alto krijgen op lange termijn last van slijtage. Controleer de onderhoudshistorie op volledigheid.
  • Kosten: De aanschafprijs ligt laag. Voor onderhoud, wegenbelasting en brandstof hoef je evenmin veel te betalen. Als je voor zo min mogelijk geld wilt autorijden, is de Suzuki Alto een regelrechte aanrader.
De Suzuki Alto is volmaakt in zijn eenvoud. Binnen de bebouwde kom biedt hij zonder poespas alles wat je nodig hebt voor kinderlogistiek, boodschappen en shopping trips.
Harry
Automotive expert
Suzuki Alto (2002 - 2006)

Suzuki Alto (2002 - 2006)

De alleroudste Suzuki Alto komt uit 1979 en heeft een lengte van nog geen 330 centimeter. Je moet echt je best doen om nog een exemplaar te vinden, mede als gevolg van roest. De generatie uit 2002 is de eerste die alleen nog maar met 5 deuren verkrijgbaar is.

Daarbij is hij twee decimeter langer dan zijn vroegste voorganger. Roest is niet langer een bedreiging. De benzinemotor heeft een inhoud van 1,1-liter en kan 63 paardenkrachten leveren. Nieuwprijzen lagen tussen € 8.000 en € 10.000.

Suzuki Alto (2009 - 2015)

Suzuki Alto (2009 - 2015)

De laatste generatie van de Suzuki Alto komt uit 2009. Dit model is toonaangevend voor compacte auto’s uit de jaren ‘10. Hij rijdt in grote aantallen op de Nederlandse wegen. De benzinemotor van dit model heeft een inhoud van 1,0-liter.

Desondanks is hij goed voor 68 paardenkrachten. Ten opzichte van zijn voorganger heeft hij rondere vormen. Daardoor oogt hij iets koddiger. Nieuwprijzen lagen tussen € 8.000 en € 13.000.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • wikipedia.org
  • anwb.nl
  • whatcar.com
  • euroncap.com

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op