Chevrolet Matiz

De Chevrolet Matiz is klein en basaal, maar kwalitatief van uitstekende kwaliteit. De stad is zijn natuurlijke habitat. En als het moet, kun je er zowaar vier volwassenen in kwijt. Goedkoper en praktischer kan compacte mobiliteit niet worden.

Bekijk 39 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Chevrolet Matiz is klein en wendbaar. Een parkeerplek is zo gevonden.
  • PluspuntOp alle denkbare vlakken vallen de kosten laag uit.
  • PluspuntHet interieur is verrassend ruim.
  • MinpuntVoor lange ritten zijn de rijeigenschappen niet ideaal.
  • MinpuntEr bestaan compacte auto’s die beter uit de crashtest komen.
  • MinpuntDe prestaties zijn niet aansprekend.

Chevrolet Matiz op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Als je wilt invoegen op de snelweg heb je met de Chevrolet Matiz een lange invoegstrook en veel tijd nodig. Daarbij maakt hij veel kabaal. Sowieso is het geen auto om bochten met hoge snelheid te nemen. Erg is dat allemaal niet, want de Matiz is gemaakt voor de bebouwde kom. Daarbuiten komt hij liever zo weinig mogelijk.
  • Verbruik: De auto is klein en licht en hetzelfde geldt voor de benzinemotor. Dat heeft een gunstige invloed op het brandstofverbruik, dat rond de liter per achttien à negentien kilometer ligt.
  • Uitrusting en comfort: Het is zomaar mogelijk dat je een Chevrolet Matiz zonder stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling of muziekinstallatie treft. In dat geval heb je de basisversie. Als je al blij bent dat je met vier mensen droog overkomt, valt het comfort niet tegen.
  • Betrouwbaarheid: De simpele techniek van een Chevrolet Matiz laat je zelden in de steek. Ondanks het Amerikaanse logo van Chevrolet op de motorkap kun je gewoon rekenen op de Zuid-Koreaanse betrouwbaarheid van het land van herkomst.
  • Kosten: De Chevrolet Matiz is in ons land in commercieel opzicht een van de meest geslaagde modellen van Chevrolet. Er zijn er veel van. Tegelijkertijd is de vraag - en dus de prijs - relatief laag. Veel waarde valt daar niet meer op af te schrijven. Tegelijkertijd liggen de kosten voor wegenbelasting, brandstof, reparatie en onderhoud laag. Kortom; een Chevrolet Matiz is bijzonder voordelig.
De Chevrolet Matiz is even compact als functioneel. Hij is bijzonder geliefd als tweede auto. Daarbij heeft hij een design van haast mediterrane allure. Het is moeilijk om niet te vallen voor zijn charmante uitstraling.
Harry
Automotive expert
Chevrolet Matiz (2005 tot 2010)

Chevrolet Matiz (2005 tot 2010)

Eerst was er de Daewoo Matiz. General Motors (GM) nam Daewoo echter over. Vandaar dat precies hetzelfde model sinds 2005 als de Chevrolet Matiz bekendstaat. Aanvankelijk veranderde er helemaal niets, behalve het logo. Dat was slim van GM, want het model verkocht vanaf het begin af aan al redelijk.

Sinds 2005 is de Chevrolet Matiz beschikbaar met twee benzinemotoren. Ze hebben een inhoud van 0,8- en 1,0-liter, goed voor respectievelijk 52 en 66 paardenkrachten. Nieuwprijzen lagen tussen €7.000 en €12.000. Een Chevrolet Matiz is altijd een hatchback met 5 deuren. De deuren die toegang geven tot de tweede zitrij zijn overigens opvallend groot. Dat is praktisch, vooral als je een maxi cosi wilt plaatsen. Ook oudere mensen zijn blij met deze ruime instap. De laadruimte heeft een inhoud van 170 liter en heeft een tildrempel. Dat volstaat voor twee volle boodschappentassen.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op