





































Chevrolet Captiva 2.4i Luxury (CAMERA, TREKHAAK, LEDER, AIRCO, GETINT GLAS, XENON, PARKEERSENSOR ACHTER, SPORTSTOELEN ELEKTRISCH, STOELVERWARMING, BLUETOOTH, CRUISE CONTROL, NIEUWSTAAT)
2008132.455 km
De Chevrolet Captiva is een Sports Utility Vehicle (SUV), die is ontwikkeld in Zuid-Korea. De SUV is een auto met een hoge zit, die geschikt is voor het rijden over een wat ruiger terrein. De Captiva werd voor het eerst gebouwd in 2006 en de productie eindigde in 2018, hoewel hij in Nederland slechts leverbaar was tussen 2006 en 2014. De Captiva is een concurrent van de Honda CR-V, de Hyundai Santa Fe en de Kia Sportage, ook allemaal middelgrote SUV’s met vergelijkbare motoren en een vergelijkbare prijs. De Captiva heeft maar liefst zeven zitplaatsen en is dus bijzonder geschikt voor een groter gezin.
De Chevrolet Captiva werd ontwikkeld door het Zuid-Koreaanse merk Daewoo, dat onderdeel is van het enorme moederbedrijf General Motors. Dit bedrijf koos ervoor om Daewoo’s voortaan onder te brengen onder het merk Chevrolet, maar de productie van onder andere de Captiva vond nog wel gewoon plaats in Azië. De Chevrolet Captiva is een SUV, wat betekent dat hij een hoge zit heeft en geschikt is om over wat ruiger terrein te rijden. Om dat rijden over ruig terrein makkelijker te maken, beschikt de Chevrolet Captiva over een aantal technische hulpmiddelen, waaronder een systeem dat het mogelijk maakt om met een stabiele snelheid steile afdalingen af te gaan. Ook heeft de Captiva een zogenaamde ‘koprolsensor’, die bij een plotselinge stuuruitslag de stabiliteitscontrole aan zet, zodat de kans op een rol verkleind wordt. Het rijgedrag van de Chevrolet Captiva laat soms nog wel wat te wensen over; hoewel de auto vrij hard is afgeveerd en je dus elke oneffenheid in de weg voelt, helt hij toch behoorlijk over in de bochten. Met name bij scherpe bochten is dat vrij oncomfortabel, omdat het soms kan voelen alsof je uit je stoel glijdt.
De Captiva kende in Nederland twee generaties. De eerste werd gebouwd in de periode 2006-2009, de tweede was in de periode 2011-2014 op de markt. De meeste veranderingen van de tweede generatie ten opzichte van de eerste, waren aan het uiterlijk van de auto en gaven de Captiva een wat stoerder uiterlijk. De grille werd vernieuwd, de bekleding werd wat luxer gemaakt (zo kreeg het topmodel nu lederen bekleding) en de auto werd voorzien van enkele nieuwe, technische snufjes. Zo kon je in de nieuwe Captiva sleutelloos instappen en kregen ook de achterstoelen verwarming. Qua motoren was er een vrij breed aanbod en de Captiva had een primeur: het was de eerste Chevrolet ooit die een dieselmotor had. Benzinemotoren werden geleverd in een 2.4 liter viercilinder, een 2.0 liter zescilinder en een 3.2 liter zescilinder. De dieselmotoren kwamen allemaal in viercilinders: een 2.0 en een 2.2 liter. Beide niet bijzonder zuinige motoren; ze doen ongeveer 1 op 11. Omdat de Chevrolet Captiva een vrij grote auto is, heb je ruim voldoende ruimte voor het gemiddelde gezien (hij heeft zeven stoelen, mocht dat nodig zijn) en wat bagage.
Zoals veel auto’s van Zuid-Koreaanse makelij, is de Chevrolet Captiva prima gebouwd en is het in de regel een betrouwbare auto, waar je gemakkelijk met het hele gezin mee op vakantie kan. Dankzij deze uitstekende basis, zijn er niet echt grote punten die bij elke Captiva terugkomen. Echte, specifieke Chevrolet Captiva problemen zijn er niet echt. Daarom is het vooral zaak om het breed te houden: zijn de onderhoudsboekjes aanwezig? Komen er geen tikkende of schurende geluiden uit de motor? Rijdt de auto lekker stabiel en trilt hij niet op bepaalde snelheden? Wie kritisch is en goed oplet bij het bekijken van een Chevrolet Captiva, zal over het algemeen een keurig beeld hebben van deze betrouwbare SUV, die van aardig wat markten thuis is. Daar komt bij dat de auto prima te betalen is: een degelijke Captiva kan al vanaf 5.000 euro de jouwe zijn, afhankelijk van het bouwjaar.