

















Chevrolet Kalos 1.2 Spirit airco riem vervangen
2005129.529 km
De Chevrolet Kalos begon oorspronkelijk als Daewoo Kalos en werd voor het eerst aan het publiek getoond in 2002. Na een overname van Daewoo door General Motors werden alle modellen van Daewoo voorzien van een Chevrolet-logo en onder deze naam verkocht. De Chevrolet Kalos is er vanaf 2005 als drie- of vijfdeurs auto. De sedanuitvoering is vanaf 2006 te koop onder de naam Chevrolet Aveo. In 2008 verdwijnt de naam Kalos geheel, als de nieuw ontwikkelde hatchback de naam Aveo krijgt.
Bij de introductie van de Chevrolet Kalos zijn enkele kleine aanpassingen zichtbaar. Naast een ander logo op de neus en achterklep zijn de stoelen steviger en comfortabeler, waardoor je in de auto prima een lange rit maakt. Vooral bij de driedeurs uitvoering is de instap royaal. De bagageruimte bij de hatchback is met 220 liter beperkt. Kies je voor de sedan, dan komt deze uit op 400 liter. Hierdoor is het een prima no-nonsense auto voor consumenten die op zoek zijnnaar een praktische auto die niet te veel mag kosten. Hiermee concurreert de auto met de soortgelijke Hyundai Getz.
In Nederland was de Chevrolet Kalos verkrijgbaar met twee verschillende benzinemotoren. Bij de lichtste uitvoering moet de motor hard werken om in 13 seconden vanuit stilstand 100 km/u te halen. Met de krachtigste motor lukt dit in 11 seconden. Het instapmodel, de Pure, is uitgerust met twee airbags, stuurbekrachtiging en een verstelbaar stuurwiel. De Spirit heeft centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ramen en een airco. Bij de Style zijn de buitenspiegels verwarmd en in de carrosseriekleur meegespoten. De Class is voorzien van metallic interieuraccenten en heeft een leren stuur en versnellingspook.
Het onderstel van de Chevrolet Kalos is aangepast aan de Europese voorkeur, waardoor de auto over een prima wegligging beschikt. De op comfort gerichte auto voelt zeker niet sportief aan en helt in snelle bochten enigszins over. Oneffenheden in het wegdek, zoals verkeersdrempels, zijn in de auto goed voelbaar. De stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk. Daardoor kun je met weinig kracht de auto inparkeren, maar verandert de auto op snelheid ook minder snel van richting. De versnellingspook staat vrij ver naar achteren en de vijf versnellingen hebben redelijk veel speling. Een automatische viertrapsversnellingsbak is beschikbaar voor de uitvoeringen Spirit en Class.
Als occasion op leeftijd is de Chevrolet Kalos vooral een goedkope en praktische tweede auto, of een eerste auto voor een jonge bestuurder. Dit model koop je niet voor de uitstraling, maar brengt je wel overal naartoe. De in hoogte verstelbare voorstoelen zijn wat hoger geplaatst, waardoor veel beenruimte ontstaat. Achter in de auto is er voldoende hoofd- en beenruimte voor mensen met een gemiddelde lengte. Kies je voor de uitvoering Spirit of Class, dan koop je bovendien een auto met een uitrusting die niet onderdoet voor vele duurdere Europese automerken.