











Renault Clio 1.6-16V Dynamique NAP
2002220.461 km
De Renault Clio is een populair soort compacte familieauto. Inmiddels bestaan er vijf verschillende generaties van de Renault Clio, waarvan de nieuwste in 2019 op de markt kwam. De verschillende generaties waren mateloos populair in hun tijd, vooral vanwege hun vriendelijke uitstraling, moderne technologie en aangename prijs. Maar waar moet je op letten wanneer je een gebruikte Renault Clio op het oog hebt? Met deze tips helpen we je op weg.
In 1990 verscheen de eerste Clio als opvolger van de legendarische Renault 5. Hij scoorde meteen een prijs als Auto van het Jaar, net als de derde generatie in 2006. De tweede generatie is bovengemiddeld lang leverbaar geweest: de eerste versies stammen uit 1998, terwijl de nieuwere exemplaren tot 2009 naast de derde generatie leverbaar bleven als goedkopere Clio Campus. De Clio II bestaat trouwens ook als extreme Clio V6, met een enorm sterke motor op de plaats van de achterbank.
Bij de derde generatie van de Clio (geleverd sinds 2005 tot en met 2013) introduceerde Renault voor de eerste keer een Clio Estate. Deze stationwagen versie is langer en biedt beduidend meer ruimte voor bagage dan de ‘normale’ versies met drie en vijf deuren, die we ook wel de ‘hatchbacks’ noemen. Precies om die extra praktische talenten werd de Clio Estate een hit in Nederland: zeker bij de vierde generatie (met bouwjaren van 2013 tot 2019) is het ontwerp ook nog eens erg geslaagd. Opvallend genoeg heeft Renault bij de nieuwste Clio de Estate geschrapt: wie nu een ruimere Clio-variant wil, moet uitwijken naar de nieuwe Renault Captur (een kleine semi-terreinauto die op dezelfde technische basis staat). Bij andere fabrikanten zien we een vergelijkbare trend: zo verving Seat de Ibiza ST – een stationcar – met de Arona, die weer concurreert met de Captur.
De Clio slaat bij veel mensen aan omdat hij er zo goed uit ziet: het design is bij veel kopers aankoopreden nummer 1. Een groot compliment dus aan Laurens van den Acker, de Nederlandse hoofdontwerper van Renault die verantwoordelijk is voor het design. Om exact dezelfde reden heeft de nieuwste Clio (nummer 5 dus) veel weg van de vierde generatie, met vriendelijke ronde vormen, een ‘verstopte’ handgreep bij de achterdeuren en een lekker herkenbaar uiterlijk. Nadeel van die vormen is de beperkte ruimte aan de binnenkant, met name de achterbank is wat krap en de Clio is relatief smal op schouderhoogte.
In 2015 voerde Renault een grondige update door aan de voorlaatste generatie van de Clio. Bij die zogenoemde ‘facelift’ kreeg de auto een sterk verbeterd interieur met betere materialen en een strakkere afwerking (al is het nog steeds niet zo goed als sommige andere concurrenten), terwijl de motoren sterker en zuiniger werden en de veiligheidssystemen moderner. De nieuwste Clio verkoopt Renault met de slogan ‘onze beste Clio ooit’. Een uitgesproken claim, die het merk vooral waar maakt door het mooiere interieur en stillere rijgedrag.
Liever leasen? Lees alles over Renault Clio private lease op AutoWeek.nl