
Renault Twizy
De Renault Twizy is een klein stadsautootje met elektrische aandrijving. De Twizy is feitelijk gewoon een scooter op vier wielen met een dak, wat tevens betekent dat voor sommige versies een scooterrijbewijs voldoende is. Duurder dan een scooter, maar veel goedkoper dan een EV.
Bekijk 11 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Renault Twizy is extreem wendbaar en ideaal voor druk stadsverkeer. Hij kan geparkeerd worden in de kleinste ruimtes.
- De elektrische aandrijving maakt van de Twizy een geruisloos autootje zonder uitstoot.
- De Twizy is iets luxer dan een scooter, mede dankzij de aanwezigheid van een volwaardig dak. In de regen rijden is dus geen probleem.
- Er is vrijwel geen bagageruimte aanwezig in de Renault Twizy, behalve als je kiest voor de Cargo.
- Zijn beperkte snelheid betekent dat je niet op de snelwegen mag rijden. Ook de actieradius is behoorlijk beperkt.
- De Renault Twizy is geen volwaardige auto, wat betekent dat er qua luxe of comfort weinig tot niets te beleven is.
De Renault Twizy op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Renault Twizy zoeft met groot gemak door druk stadsverkeer en laat zich dan ook gemakkelijk besturen. Afhankelijk van de uitvoering is de maximum snelheid van de Twizy 45 of 80 kilometer per uur.
- Verbruik: De Renault Twizy is elektrisch en heeft een actieradius van minder dan 100 kilometer. Wie niet al te ver van huis wil, heeft qua verbruik niets te klagen.
- Uitrusting en comfort: Er zijn diverse uitvoeringen van de Renault Twizy te vinden en sommige varianten hebben iets wat op luxe lijkt. Maar vergis je niet; deze scooter op vier wielen heeft weinig te bieden op het gebied van luxe en comfort.
- Betrouwbaarheid: Het elektrische motortje van de Renault Twizy loopt prima en blijft in de regel wel lekker doorgaan. Storingen kunnen altijd, maar de Twizy heeft geen slechte naam.
- Kosten: De Renault Twizy is een uiterst goedkoop vervoermiddel, als je hem vergelijkt met volwaardige auto’s. Hij is wel duurder dan de gemiddelde scooter, zonder dat het de pan uitrijst. Het op de weg houden van de Twizy is eveneens geen dure klus, mede dankzij de elektrische aandrijflijn.
De Renault Twizy is een hele fijne semi-scooter, waarin je droog kunt rijden en overal kunt parkeren. Verwacht geen wonderen op het gebied van luxe, maar gewoon een uitermate prettig wagentje voor naar kantoor.
Automotive expert

Renault Twizy (2012-2021)
In 2012 kwam het Franse Renault met een elektrisch stadswagentje, dat dezelfde rechten en plichten had als een scooter. De Renault Twizy was speciaal bedoeld voor grote steden en bood plaats aan twee personen, die achter elkaar zaten. De Twizy beschikte over een kleine, elektrische aandrijflijn, die in twee smaken kwam: een variant die niet harder kon dan 45 kilometer per uur en een variant die maximaal 80 reed. De Twizy kwam ook als Cargo, waarbij de achterste zitplaats was verwijderd om een grotere bagageruimte te creëren. De Twizy werd standaard geleverd zonder volwaardige deuren. Deze kon je echter alsnog bestellen. De Twizy kwam niet verder dan 100 kilometer op een volle accu.
De Twizy kan worden opgeladen aan een gewoon stopcontact en is in ongeveer 3,5 uur weer helemaal vol. Op het gebied van de veiligheid is de Twizy keurig uitgerust voor een dergelijk autootje, met een driepuntsgordel en een airbag. De compacte afmetingen en het beperkte gewicht maken het tot een uiterst wendbare auto, die op de kleinste parkeerplaatsen gezet kan worden. Parkeerplaatsen die gemaakt zijn voor een volwaardige auto, kunnen in veel gevallen vrij makkelijk twee Twizy’s herbergen. Nieuwprijzen liepen uiteen van €7.790 tot €13.590.
Andere modellen van Renault
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- www.autoweek.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op