
Renault 5
De naam Renault 5 wordt tegenwoordig vooral gebruikt om een compacte, elektrische hatchback aan te duiden, maar was ooit een kleine Renault die in de jaren ‘70 en ‘80 van de vorige eeuw in grote aantallen werd verkocht. De jonge EV is een echte funcar.
Bekijk 300 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De moderne Renault 5 wordt alom geroemd wegens zijn uitstekende rijeigenschappen en goede bouwkwaliteit.
- De vormgeving van de Renault 5 combineert fraaie retro-elementen met uiterst moderne techniek.
- Voor een EV in dit segment is de nieuwe Renault 5 lekker schappelijk geprijsd.
- Probeer vooral geen volwassenen mee te nemen achterin, daarvoor is de achterbank van de Renault 5 te klein.
- Ook de bagageruimte van de 5 laat voor menigeen wat te wensen over. De boodschappen gaan makkelijk mee, koffers worden een ander verhaal.
- De nieuwe Renault 5 is alleen te krijgen als EV. Wie liever hybride rijdt zal deze auto moeten laten schieten.
De Renault 5 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Renault 5 is een bijzonder vlot sturende hatchback en zijn elektrische aandrijving zorgt ervoor dat het vermogen lekker direct wordt aangesproken. Renault heeft duidelijk veel zorg besteed aan het creëren van een auto die opvallend aangenaam stuurt.
- Verbruik: Met geen uitstoot en een keurige actieradius is de Renault 5 voor veel dagelijkse ritten meer dan capabel genoeg.
- Uitrusting en comfort: De Renault 5 komt in diverse gradaties van luxe en comfort en hoewel de topmodellen duidelijk meer aan boord hebben dan de instappers, kom je bij het basismodel weinig tekort. Extra opties betekenen natuurlijk een hogere prijs.
- Betrouwbaarheid: De Renault 5 is nog te jong om te bepalen hoe de betrouwbaarheid op lange termijn is, maar als je af mag gaan op het track record van andere elektrische Renaults, is er weinig reden tot zorg. De oude uitvoeringen van de 5 waren geen sterren op het gebied van betrouwbaarheid.
- Kosten: De aanschafprijs van een moderne Renault 5 is schappelijk genoeg voor het segment waarin hij zich begeeft. Het gaat te ver om de auto ‘goedkoop’ te noemen, maar er zijn zeker concurrenten met een hoger prijskaartje.
De nieuwe Renault 5 is een waardige reïncarnatie van het oude model. Vlot, strak sturend en slim in elkaar gezet, allemaal tegen een interessante prijs. Een auto voor de lol, maar dat is wat waard.
Automotive expert

Renault 5 (1984-1990)
De vroegere uitvoering van de Renault 5 werd in diverse generaties gebouwd over een periode van 18 jaar. Het was de opvolger van de iconische Renault 4 en een echte Franse hatchback. Niet al te duur, niet al te best. Een prima auto voor wie op een budget wilde rijden, maar tegelijk een auto die flink kon roesten en zeker niet voor de eeuwigheid was gebouwd.
Dat gezegd hebbende, kent deze 5 een paar legendarische uitvoeringen, in de vorm van de Renault 5 Alpine, GT Turbo en Turbo. Die laatste is een echte rallyauto met de motor achter de voorstoele Stuk voor stuk zijn het serieuze gifkikkers die tegenwoordig voor oogwaterende bedragen van de hand gaan. De Renault 5 was leverbaar met benzinmotoren van 0,9 tot 1,7-liter of een 1,6-liter dieselmotor. Vermogens lagen uiteen van 42 tot 160 pk. Nieuwprijzen voor de tweede generatie van de Renault 5 (ook wel ‘Supercinq’) lagen op €7.258 tot €16.334.
Andere modellen van Renault

Renault 5 (2024-heden)
In de moderne automarkt is een zekere hang naar nostalgie en Renault is probleemloos in dat gat gesprongen met de introductie van de nieuwe 5. Een autootje dat qua vormgeving direct aan zijn oorspronkelijke naamgever doet denken, maar die onderhuids volledig bij de tijd is.
Vol met technische rijhulpsystemen, een uitstekende uitrusting, leuke details in de vormgeving en vooruitstrevende slimmigheden als Vehicle to Grid, een soort thuisbatterij. En dat alles hoeft dus niet de hoofdprijs te kosten, want deze R5 gaat voor interessante prijzen uit de showroom. Een waardige opvolger van een auto die alweer een tijdje uit beeld was. De elektrische 5 levert 120 of 150 pk. Is dat niet genoeg? Dan is er een sportversie die onder de naam Alpine A290 verkocht wordt. Deze beschikt over 210 pk. Nieuwprijzen voor de Renault 5 EV liepen uiteen van €26.895 tot €34.895.
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- www.autoweek.nl
- www.renault.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op