


























Renault Scenic 2.0-16V Privilège Luxe Automaat ( TEKST LEZEN!! )
2004234.572 km
Vanaf 1996 is de Renault Scenic op de markt als ruime MPV op het onderstel van een hatchback. Auto van het jaar in 1997 en vanaf 1999 staat er geen Megane meer op, maar heet de auto gewoon alleen Renault Scenic. Het model werd een wereldwijd succes en inmiddels zijn we diverse generaties verder. Vanaf 2016 heeft Renault een nieuw model dat helemaal niet meer lijkt op de vorige generaties van dit model.
De Renault Scenic is leverbaar als vijfzitter (met drie losse stoelen op de tweede zitrij) en als zevenzitter waarbij de twee achterste stoelen eruit gehaald kunnen worden of in de bodem geklapt kunnen worden.
De eerste facelift was in 1999 waarbij behalve de naam ook de buitenzijde werd gemoderniseerd zoals de nieuwe grote koplampen en qua motorisatie kwamen nieuwe benzinemotoren. Ook werd er een Renault Scenic RX4 (met vierwielaandrijving) gelanceerd. Tot aan 2003 werden maandelijks 75000 Scenics geproduceerd.
Het nieuwe model 2004 kwam op de markt terwijl de concurrentie pas net startte in dit segment. De auto was keyless (kaart in plaats van sleutel) en had nog steeds de moderne motoren van de vorige serie. Ook kwam er een Renault Grand Scenic op de markt die met name bij families meer in trek was dan de normale Scenic.
De tweede fase kwam in 2006 in de verkoop en kreeg een minimale update waarbij de auto aan de buitenzijde er stoerder en moderner uit kwam te zien.
Het nieuwe model dat na 2009 op de markt kwam was niet een heel bijzonder ontwerp. Renault probeerde in 2012 en 2013 nog kleine veranderingen aan te brengen maar dat had niet veel resultaat. De verkopen kelderde flink (mede door de concurrentie) en ook had Renault een verslechterd kwaliteitsimago dat verbeterd moest worden.
Tijd om het succes van de voorganger te evenaren, moeten ze bij Renault gedacht hebben. Een volkomen nieuw ontwerp onder leiding van een Nederlands design team waarbij de layout van de auto veel meer in balans werd gebracht. Een synergetisch ontwerp waarbij de auto weer de markt kan gaan leiden. De binnenruimte en motorisatie bleek minder vernieuwend dan gedacht en verkoopaantallen kwamen per jaar in Nederland niet boven de 1500 stuks (2017) en daarna 500-1000 stuks in 2018 en 2019.