






























Renault Talisman Estate 1.6 dCi Intens AUTOMAAT / NAVIGATIE / APPLE CARPLAY & ANDROID AUTO / DODEHOEK ASSISTENT / PARKEERSENSOREN / PARKEERCAMERA / BOSE AUDIO
201972.475 km
De Renault Talisman werd eind 2015 geïntroduceerd als nieuwe troef in het middenklasse segment. De auto kreeg een scherpe prijsstelling en werd voorzien van zeer veel beenruimte. Hoewel dit sterke troeven zijn, is dit Franse vlaggenschip nog niet veel te zien op onze snelwegen. Kijken we niet verder dan onze neus lang is of heeft de Franse fabrikant het om een andere reden niet voor elkaar gekregen om zich tussen de gevestigde orde te nestelen? Hieronder geven we je het antwoord op deze vraag.
De Renault Talisman is de opvolger van de Laguna en Latitude (die in Nederland niet geleverd is). Het model is de eerste auto van het Franse merk in deze klasse sinds de Renault 18 die niet als hatchback te verkrijgen is. Je kunt kiezen uit een sedan uitvoering, voorzien van vier deuren en een afzonderlijk af te sluiten kofferbak als bagageruimte of een Renault Talisman Estate. Dit laatste model is voorzien van vijf deuren en is de station uitvoering van dit model.
Het is zeker leuk om even te vermelden dat deze Franse middenklasser Nederlandse invloeden heeft. De auto is ontworpen door de Nederlander Laurens van den Acker. De Renault Talisman is onderscheidend door een rijke standaarduitrusting en een opvallend lijnenspel. Het interieur lijkt erg luxueus vormgegeven maar is op een aantal punten zeker niet praktisch ingericht. Het grote navigatiescherm is wat lastig te bedienen omdat je door een aantal menu’s moet scrollen om specifieke functies te bedienen. Hiervoor moet je dus óf stilstaan óf een passagier meenemen.
De auto biedt veel ruimte maar niet het gewenste comfort. De voorstoelen zijn vrij breed waardoor ze weinig tot geen zijdelingse ondersteuning bieden. De achterbank biedt plek aan drie personen, waarbij de middelste plek niet echt geschikt is voor volwassenen. Deze volwassenen hebben beschikking over twee USB aansluitingen en een 12V stroompunt maar er is helaas géén plek om een flesje water op te bergen.
Zoals aangegeven is de prijsstelling één van de sterkere troeven van de Renault Talisman. De prijs van de Renault Talisman is vriendelijk te noemen. De aankoopprijs van deze Franse troef is voordeliger dan het overgrote deel van vergelijkbare modellen. Als je het letterlijk neemt krijg je dus veel waar voor je geld. Naast de passagiersruimte is heeft de bagageruimte een groot formaat.
De motor van de Renault Talisman biedt flink wat vermogen waardoor deze auto wat pittiger is dan veel concurrenten. Helaas moet deze Franse middenklasser het onderspit delven als we het weggedrag vergelijken. De gezinsauto is van voren zacht en aan de achterzijde hard geveerd waardoor de auto wat stoterig aanvoelt. De auto is ook vrij rumoerig. Er is veel wind geluid en bandengeruis hoorbaar.
De Talisman is leverbaar met vierwiel sturing waarmee je makkelijker kunt parkeren (erg handig omdat de auto vrij kleine ramen heeft) en haakse bochten kunt nemen. Hij wordt er wendbaar door. Dat dit werkt blijkt niet alleen uit deze situaties maar ook uit het weggedrag waarbij de carrosserie constant in beweging lijkt. Wat dat betreft is de eenvoudigste versie van de Renault Talisman misschien wel de beste keuze. Dit zijn de modellen die in 2018 en 2019 veelvuldig op de markt zijn gekomen.