Renault Talisman review (2016-2021)

De Renault Talisman is een grote gezinsauto die verkrijgbaar is als sedan en stationwagen. Het is de opvolger van de bekende Renault Laguna. Ten opzichte van deze voorganger heeft hij twee grote voordelen. Het eerste is dat hij betrouwbaarder is; waar de Laguna vooral in het begin van zijn bestaan menig eigenaar heeft teleurgesteld, kent de Talisman bijna geen storingen. Het tweede voordeel is dat de aandrijving minder brandstof verbruikt. Daarnaast is de Talisman een ruime auto die veel comfort en luxe biedt aan de inzittenden.

Bekijk 55 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntHet design van de Renault Talisman oogst veel bewonderende blikken.
  • PluspuntDe complete en weelderige uitrusting biedt luxe en comfort.
  • PluspuntDeze grote gezinsauto is veel betrouwbaarder dan zijn voorgangers.
  • MinpuntOp oneffen terrein voel je de ondergrond (te) goed.
  • MinpuntHet uitzicht rondom wordt belemmerd door de stijlen en de hoofdsteunen.
  • MinpuntHet touchscreen vraagt soms meer handelingen dan veilig is.
Modeleigenschappen Renault Talisman (2016-2021)

Modeleigenschappen Renault Talisman (2016-2021)

De Renault Talisman heeft een design dat veel mensen mooi vinden. Een enkeling vindt het behoudend, maar dat geldt eigenlijk voor het hele type auto, dat de laatste jaren steeds minder populair is. De enige grote sedans en stationwagens die jarenlang standhouden in de showrooms komen uit Duitsland. Wat dat betreft toont Renault lef door met de Talisman te blijven concurreren. Met een lengte van 4,87 meter is hij nog zeven centimeter langer dan de Laguna. Hij is zelfs een fractie langer dan de Renault Espace, een ruimtewagen waar hij een deel van zijn techniek mee deelt.

Prestaties Renault Talisman (2016-2021)

De Renault Talisman is eerder comfortabel dan sportief. Desalniettemin kun je zelfs met de lichtste motor meer dan uitstekend meekomen met het verkeer op de snelweg. Invoegen en inhalen is geen probleem. Zwaardere aandrijvingen zijn beschikbaar. Ze leveren vooral voordeel op als je bij hogere snelheden in korte tijd nog rapper wilt versnellen. Ook optrekken vanuit stilstand gaat sneller. Desondanks verbruikt een Renault Talisman relatief weinig brandstof. Dat geldt voor zowel de modellen met een benzine- als een dieselaandrijving. De reden is dat de Talisman ondanks zijn lengte een stukje lichter is dan de Laguna.

Rijgedrag Renault Talisman (2016-2021)

Rijgedrag Renault Talisman (2016-2021)

Op de snelweg is de Renault Talisman in zijn element. Hij zoeft er in stilte, ook bij hogere snelheden. Hij stuurt prettig, mede dankzij het vierwiel stuursysteem dat op veel exemplaren zit; de achterwielen sturen dus mee. Met de verschillende rijmodi kun je het rijcomfort iets aanpassen. Alles werkt vlot en soepel. Optioneel zijn er bijzonder veel veiligheidssystemen beschikbaar. Die komen onder andere goed van pas bij het inparkeren, want de grote hoofdsteunen en de deurstijlen beperken het zicht rondom. Op oneffen terrein ervaren sommige inzittenden de vering en de demping als te stoterig.

Comfort Renault Talisman (2016-2021)

De Renault Talisman is bijzonder comfortabel en dat merk je in tal van aspecten. Een belangrijke daarvan is de ingetogen smaakvolle vormgeving, die onder andere voortkomt uit fraaie materialen die keurig zijn afgewerkt. Ook de overvloedige ruimte biedt veel comfort; alle inzittenden hebben de beschikking over kwalitatief uitstekende zitplaatsen met meer dan voldoende bewegingsvrijheid rond knieën, voeten en hoofd. De grote bagageruimte biedt plek voor alle bagage die zij mee willen nemen. De elektronica functioneert uitstekend, maar heeft als nadeel dat je soms ver het menu in moet. Dat houdt je ogen langer van de weg dan veilig is.

Uitrusting Renault Talisman (2016-2021)

Hoe later het bouwjaar, hoe minder verschillende uitrustingsniveaus, opties en aandrijvingen beschikbaar zijn voor de Renault Talisman. Houd je van eenvoudig en basaal? Kies dan voor het uitrustingsniveau Zen. Dan heb je overigens nog steeds automatic climate control, cruise control, navigatie, park distance control (achter), lichtmetalen velgen en elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels. Het meest uitbundig is de Initiale Paris, waar je onder andere ook nog metallic lak en stoelverwarming bij krijgt. Het elektrisch bedienbare schuifdak is een optie die je daar nog bij kunt nemen.

Betrouwbaarheid Renault Talisman (2016-2021)

Betrouwbaarheid Renault Talisman (2016-2021)

Pechhulpdiensten kennen geen eigenaardigheden van de Renault Talisman. Eigenlijk hoeven ze er zelden voor in actie te komen. Dat komt doordat het een bijzonder betrouwbare auto is die je bij regulier onderhoud zelden of nooit voor onaangename verrassingen stelt. Check dus altijd bij interessante Renault Talisman occasions of de onderhoudshistorie volledig is, want dat kan een extra indicatie zijn voor veel zorgeloos rijplezier.

Kosten Renault Talisman (2016-2021)

Een Renault Talisman is een grote comfortabele auto met een krachtige aandrijving op fossiele brandstof. Dat zie je terug in de kosten. De aanschafwaarde ligt hoog, evenals de wegenbelasting. Voor brandstof, onderhoud en reparatie betaal je naar verhouding minder. Concurrerende Duitse modellen zijn over het algemeen iets duurder in aanschaf.

AutoTrack oordeel Renault Talisman (2016-2021)

AutoTrack oordeel Renault Talisman (2016-2021)

De Renault Talisman is een degelijke grote gezinsauto met een opvallende verschijning. Wie gaat voor luxe, stijl en comfort, beleeft er met zekerheid veel plezier aan. Bij vakanties, gezinsuitjes en zakelijk verkeer komt hij het beste tot zijn recht. En als je een exemplaar hebt met besturing op vier wielen, kun je er zelfs in krappe parkeergarages verrassend goed mee uit de voeten. Kijk vooral even verder als je de voorkeur geeft aan een goedkope auto of eentje die op elektriciteit rijdt, want daar kan deze verder uitstekende auto helaas niet in voorzien.

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op