
Renault Modus
De Renault Modus is een compacte MPV, die tussen 2004 en 2013 is gebouwd. Het model kan geplaatst worden tussen de kleine Renault Twingo. Het is een auto met een heel eigen vormgeving en een slim ingericht interieur.
Bekijk 71 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Renault Modus is keurig ingericht en met diverse slimme oplossingen, zoals een achterbank die in no-time kan worden omgevormd tot een driezitter.
- De prijzen van de Renault Modus zijn in de regel bijzonder schappelijk. Ook het onderhoud zal in de meeste gevallen niet al te duur zijn.
- Motorisch zijn de meeste uitvoeringen van de Modus prima voorzien. Niet te snel, niet te traag, gewoon keurig.
- Inmiddels is de Modus een vrij gedateerde auto, wat eigenlijk op alle fronten wel te merken is.
- Het stuurwerk is niet heel indrukwekkend. Het hoge zwaartepunt van de Modus is goed merkbaar in de bochten.
- Het interieur mag dan slim ingericht zijn, het kan in veel gevallen een tikje goedkoop aanvoelen.
De Renault Modus op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Renault Modus is een auto zonder sportieve pretenties. Prima op de snelweg, maar duidelijk een MPV in de bochten. Dat wil zeggen: hij kan aardig overhellen.
- Verbruik: Voor zijn tijd was de Renault Modus een auto met keurige verbruikscijfers. Niks bijzonders, maar dus ook geen zuinigheidswonder.
- Uitrusting en comfort: Er is veel en slim nagedacht over de wensen van een gemiddeld gezin bij de Renault Modus. De auto is comfortabel genoeg voor lange afstanden en biedt een interieur waar kinderen moeiteloos in vervoerd kunnen worden. Verwacht geen bovengemiddelde luxe.
- Betrouwbaarheid: Hou de techniek van de Renault Modus goed in de gaten. Bij goed onderhoud is er weinig reden tot zorg, maar dit soort oude gezinswagens kunnen behoorlijke slijtage vertonen en dat gaat natuurlijk invloed hebben op de algehele kwaliteit.
- Kosten: Het eigenaarschap van de Renault Modus is niet heel duur. De auto staat vrijwel altijd tegen interessante prijzen te koop en het op de weg houden kost niet al te veel. Onderhoud hoeft evenmin prijzig te zijn en ook nieuwe onderdelen gaan niet voor de hoofdprijs weg.
Een prima gezinswagen uit een tijd waarin de MPV een stuk populairder was. Renault wist wel raad met dit concept en dat laat de Modus op vrijwel alle fronten zien.
Automotive expert

Renault Modus (2004-2013)
De Renault Modus kende één generatie ten tijde van zijn productie, maar kreeg wel een uitgebreide facelift in 2008. De auto van vóór die facelift kwam met benzinemotoren van 1,2- tot 1,6-liter en verschillende versies van een 1,5-liter dieselmotor. Daarbij was er een vrij uitgebreide reeks uitvoeringen beschikbaar. Sterker nog; de Modus kwam officieel gezien in maar liefst 143 uitvoeringen.
De verschillen tussen die uitvoeringen waren overigens niet al te groot, met slechts kleine stapjes in luxe en comfort. De Modus was redelijk populair en was met name geschikt voor stadsverkeer. De compacte afmetingen waren groot genoeg om een gezin in te vervoeren en klein genoeg om vrijwel overal te parkeren.
In 2008 kreeg de Renault Modus een facelift, waarbij de auto een wat strakkere vormgeving kreeg. Het motorenaanbod bleef hetzelfde, maar de motoren werden efficiënter gemaakt. Tevens werd de Renault Grand Modus geïntroduceerd. Deze uitvoering is een slag langer dan de gewone Modus en biedt zodoende duidelijk meer binnenruimte. De Grand Modus was verder min of meer gelijk aan de gewone Modus, met dezelfde motoren en dezelfde vormgeving. De nieuwprijzen van de Modus liepen in de periode 2004-2013 uiteen van €13.495 voor de instapper in 2004, tot €24.390 voor de best uitgevoerde Modus aan het einde van zijn looptijd.
Andere modellen van Renault
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- www.autoweek.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op