




























Renault Master T28 1.9dCi L1 H1 - Rolstoelbus - Lift -
200279.322 km
De Renault Master is sinds 1980 een veel verkocht model van bedrijfswagens en personenbusjes. Je kan hem in allerlei vormen tegenkomen, want deze Renault heeft een modulaire chassis structuur en een verwijderbare achterbumper. Daardoor past alles erop, van kiepwagen tot laadbak. Desalniettemin zie je hem het meest als bestelbusje, al dan niet met dubbele cabine.
Drie generaties bestaan er inmiddels van de Master. Busjes van de eerste generatie zie je niet vaak meer rijden. Opvallend aan deze wagens zijn het design van de schuifdeur en van de ronde behuizing rond de deurgrepen.
Het eerste exemplaar uit de tweede generatie komt uit 1997. Sommige uitvoeringen rijden in vrijwel identieke vorm als de Master rond onder de naam Opel Movano of Nissan Interstar. Dit vanuit de internationale samenwerking tussen deze bedrijven bij de ontwikkeling van belangrijke onderdelen.
De Masters bestaan in veel afmetingen en uitvoeringen, waarvan vooral de ambulance in sommige landen erg populair was. Gerestylde types van na 2003 hebben iets andere lampen, andere achteruitkijkspiegels en een ander dashboard.
De derde generatie bestaat sinds 2010. Het eerste Nederlandse exemplaar komt uit 2011. Van deze bus bestaan versies onder de naam Opel Movano en Nissan NV400. Upgrades dateren van 2014 en 2019. De nieuwste exemplaren zijn sterk verbeterd ten opzichte van hun voorgangers. Dat zie je onder andere terug in design, comfort, ergonomie en elektronica.
De nieuwe neus met de vlakke motorkap en de grote grille springt echt in het oog. Als je instapt merk je direct hoe uitgekiend het interieur is met tal van handige opbergvakken, fijne stoelen en een overzichtelijk dashboard dat is gefabriceerd van stevig materiaal. Het geheel maakt een even elegante als functionele indruk.
De Renault Master behoort niet tot de bestelbussen met de hoogste aanschafprijs. Sterk punt is de grote hoeveelheid variaties - 350 - die verkrijgbaar zijn en die invloed hebben op de prijs en de omvang; een laadbak op de modulaire chassis structuur is tussen 2,43 en 5,47 meter lang. Dit naast de veelvoorkomende standaard bestelwagens, personenbussen en bussen met dubbele cabine.
De zes beschikbare dieselmotoren leveren 130 tot 180 pk. Daarnaast bestaat ook een volledig elektrisch aangedreven Master. De laadruimte varieert van 8 tot 22 kubieke meter.