
Ford Transit
De Transit is de grootste bestelbus die je bij Ford kunt bestellen. De Transit was eerder een middenklasse bestelbus, maar sinds 2014 wordt met de naam een concurrent van de Volkswagen Crafter en Mercedes-Benz Sprinter aangeduid. De kleinere bus is verder gegaan onder de naam Transit Custom. De Transit is er in drie lengtes en kom je tegen als bestelbus of personenbus met negen zitplaatsen.
Bekijk 777 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Indrukwekkend laadvermogen
- Beschikbaar in drie lengtes en twee hoogtes
- Ook als volledig elektrische E-Transit
- Personenbus vanaf 2020 exclusief als mild-hybride
- Met voorwiel-, achterwiel en vierwielaandrijving
- Laadvermogen E-Transit fors minder
- 2.0 EcoBlue dieselmotor is zeer onderhoudsgevoelig
- Actieradius vroege E-Transit-modellen is beperkt
- Vrij verouderd model
- E-Transit onhandig groot in de binnenstad
De Ford Transit op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Ford Transit is een grote bestelbus. Topprestaties hoef je dus niet te verwachten, maar met zowel de dieselmotoren als de volledig elektrische E-Transit kom je goed mee in het verkeer.
- Verbruik: Vanwege zijn forse afmetingen en gewicht is de Transit niet bijzonder zuinig. De meeste dieselversies verbruiken gemiddeld zo’n 1 op 13.
- Uitrusting en comfort: De Transit draait al mee sinds 2014. Vroege modellen zijn daarom zelfs voor een bestelbus vrij karig uitgerust. De bus heeft meerdere facelifts ondergaan, waardoor dit verbeterd is. Zo werden bijvoorbeeld connectiviteisfuncties, geavanceerd infotainment en meerdere rij-assistenten toegevoegd.
- Betrouwbaarheid: Oudere exemplaren van de Transit met de TDCi-motoren zijn solide werkbussen. Sinds 2019 gebruikt Ford echter de EcoBlue, een motor die zeer onderhoudsgevoelig is. Als je niet tijdig oliewissels uitvoert kan er zware motorschade ontstaan. Ook het gebruik van andere olie dan die door Ford voorgeschreven is kan forse rekeningen opleveren.
- Kosten: Een Ford Transit zet je al voor je bedrijf vanaf zo’n 6.000 euro. De E-Transit begint bij zo’n 30.000 euro. Mits je het onderhoud op tijd en correct uit laat voeren vallen de vaste lasten bovendien mee voor zo’n grote bus.
Ford’s Transit-zonder-toevoeging is forse en zeer degelijke bestelbus. Bovendien biedt het model met al zijn aandrijf-, carrosserie-, en motoropties voor vrijwel elk wat wils. Let alleen op de oliewissels bij de EcoBlue-motoren
Automotive expert

Ford Transit (2014-heden)
In 2012 zette Ford een nieuwe naamstrategie uit voor de bedrijfswagendivisie. Vanaf dat punt werden de modellen allemaal ‘Transit’ genoemd, maar kregen ze bijnamen als Courier, Connect en Custom. De uitzondering was de grootste van het stel, die simpelweg ‘Transit’ bleef heten. Dit werd de concurrent van onder andere de Fiat Ducato, Volkswagen Crafter en Mercedes-Benz Sprinter.
De Transit was vanaf het begin een zeer veelzijdige bus. Zo kon je een voorwiel-, achterwiel- óf vierwielaangedreven model bestellen en had je de keuze uit maar liefst drie lengtes en twee hoogtes. Bovendien kon je een kaal chassis met cabine aanschaffen, zodat je zelf een opbouw kon (laten) maken. De langste en hoogste bestelbusversie kan tot 12,4 kuub vervoeren.
Op motorisch vlak was er in eerste instantie alleen keuze uit twee TDCi-dieselmotoren van 2,0- tot 2,2-liter en vermogens van 100 tot 170 pk. In 2019 werden deze motoren vervangen door de nieuwe 2,0-liter EcoBlue-familie met 105 tot 185 pk en optioneel mild-hybride assistentie.
In 2022 werd de E-Transit toegevoegd. Deze volledige elektrische bestelbus heeft een vermogen van 184 tot 269 pk, een actieradius van 317 tot 402 kilometer en is in drie lengtes te krijgen. Het maximale laadvermogen van de E-Transit ligt gemiddeld zo’n 300-500 kilo lager dan dat van de dieselversie.
Andere modellen van Ford
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- ford.nl
- autoblog.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op

































