





















Ford Fiesta 1.25 60pk Champions Edition
201266.769 km
Van de Ford Fiesta bestaan inmiddels alweer zeven generaties, waarvan de eerste in 1976 werd voorgesteld. Vooral het voorlaatste model (van 2009 tot 2017, waarbij de auto in 2014 werd opgefrist) en de huidige generatie zijn erg in trek in Nederland. Met een Fiesta koop je een compacte auto die sportiever rijdt dan de meeste concurrenten, veelzijdig is en veelal voor prettige prijzen te koop is. Heb je één van de meer dan 16 miljoen verkochte exemplaren op het oog? Houd dan de volgende punten in de gaten.
De Fiesta is een geduchte concurrent voor andere compacte modellen zoals de Renault Clio, de Opel Corsa en de Volkswagen Polo, waarbij de Ford de laatste jaren steevast tot de beste verkochte modellen van Nederland behoort. Ten eerste is het goed om te weten dat er weinig verschillende Fiesta’s bestaan. Dat wil zeggen: de compacte Ford is alleen met drie en vijf deuren verkocht in Nederland. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Renault Clio en Seat Ibiza bestaat er geen stationwagen, terwijl je voor een compacte SUV bij Ford moet uitwijken naar de Ecosport of de nieuwe Puma.
De meeste mensen kunnen met een vijfdeurs Fiesta echter prima uit de voeten, want ondanks z’n beperkte buitenmaten biedt hij voldoende plek aan vier volwassenen (of vijf kleinere inzittenden) en aardig wat bagage. Voor korte gezinsvakanties heb je niet veel meer nodig, laat staan voor de boodschappen of je woon-werkverkeer. Opvallend: Ford levert de auto met verschillende buitenzijdes, zoals de sportief aangeklede ST-Line en de luxere, met chroomkleurige details afgewerkte Vignale.
Liever leasen? Lees alles over Ford Fiesta private lease op AutoWeek.nl
Van de zesde (dus vorige) Fiesta verkocht Ford in 2009 en 2010 bijna een miljoen stuks. Die Fiesta sloeg aan vanwege zijn aantrekkelijke uiterlijk, maar zeker ook door zijn strakke rijgedrag. Een Fiesta gaat met plezier door bochten, stuurt scherper en wendbaarder dan veel van z’n concurrenten en weet op die manier veel mensen al tijdens de eerste proefrit te overtuigen. Er zijn diverse motoren leverbaar (geweest), maar het loont om te kiezen voor de 1.0 Ecoboost die in 2012 werd geïntroduceerd. Deze benzinemotoren hebben een turbo en presteren daardoor soepeler dan de oudere motoren, terwijl ze aangenaam zuinig zijn en bovengemiddeld betrouwbaar blijven. De Ecoboost met 100 pk past uitstekend bij de Fiesta, terwijl de minder sterke krachtbronnen meer lawaai maken.
Qua uitrusting komt een Fiesta relatief goed uit de bus. Ford strooit over het algemeen rijkelijk met luxe systemen, die bij nieuwe exemplaren in pakketten werden (en worden) verkocht tegen redelijke prijzen. Zo hebben relatief veel exemplaren ingebouwde navigatie en parkeersensoren aan boord. Minder enthousiast worden huidige eigenaren van het matig afgewerkte en goedkoop ogende dashboard, dat ook wat rommelig is ingedeeld. Daarmee hebben we overigens wel meteen het grootste Fiesta-minpunt gehad.