Ford Fiesta

De Ford Fiesta was decennialang de standaard als het gaat om fijn sturende stadsauto’s. Verdeeld over zeven generaties bood het model een sportief alternatief voor andere gevestigde namen als de Volkswagen Polo en Opel Corsa. Ford zette in 2024 de productie stil, maar als occasion is de Fiesta nog altijd een sterke keuze.

Bekijk 2.114 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntScherp rijgedrag: een Fiesta is een prettig wendbare auto
  • PluspuntOverzichtelijke buitenmaten: parkeren hoeft geen probleem te zijn
  • PluspuntRelatief riante uitrusting tegen aantrekkelijke prijzen
  • Pluspunt1.0 Ecoboost is soepele, zuinige en betrouwbare turbomotor
  • PluspuntAantrekkelijke vormgeving latere generaties
  • MinpuntInterieur: sommige bedieningselementen zitten op onlogische plekken
  • MinpuntMotorkeuze: naast diesel- en benzinemotoren zijn er geen andere smaken
  • MinpuntScheef afgesleten banden? Dit duidt op problemen met de wielophanging
  • MinpuntDe koplampen zijn relatief lastig te vervangen
  • MinpuntNiet bepaald de ruimste auto in het segment

De Ford Fiesta op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Alle generaties van de Fiesta staan bekend om hun bovengemiddeld goede stuurgedrag. Het maakt de auto’s echte scheurijzertjes, zeker als extra sportieve XR2i. RS Turbo of ST.
  • Verbruik: De Fiesta is in vrijwel al zijn gedaantes relatief zuinig. Een duidelijke uitschieter zijn de 1.0 Ecoboost en de latere dieselvarianten. Die laten een gemiddeld verbruik van maar liefst 1 op 30,3 noteren.
  • Uitrusting en comfort: De Fiesta biedt voor elk wat wils: van uitgeklede budgetknaller tot luxe mini-limousine. Bovendien zijn er extra sportieve modellen als de XR2 en ST.
  • Betrouwbaarheid: In de regel is de Fiesta een betrouwbare auto. De 1.0 EcoBoost motor is echter een negatieve uitschieter door problemen met de distributieriem. Daarnaast zijn oudere modellen gevoelig voor roest.
  • Kosten: Als compacte stadsauto is de Fiesta voordelig te rijden. Bovendien zijn aanschafprijzen relatief laag vergeleken met concurrenten van bijvoorbeeld Volkswagen.
De Fiesta was altijd de uitkomst als je een voordelige, maar toch strak sturende auto zocht. Als sportieve ST is het een geweldig scheurijzertje, maar ook met de minder potente motoren kun je lol hebben.
Dylan
Automotive expert
Ford Fiesta (2008 - 2016)

Ford Fiesta (2008 - 2016)

Met een fris, volt design lanceerde Ford in 2008 een echte ‘wereldauto’. De nieuwe Fiesta was namelijk wereldwijd hetzelfde. Het speelse, vloeiende ontwerp zowel vanbinnen als vanbuiten was een verademing vergeleken met zijn sobere voorganger.

Wat betreft de motoren veranderde er vóór de facelift weinig. Vanaf 2012 werden efficiënte EcoBoost turbomotoren leverbaar. De ST zette bovendien nieuwe standaarden voor sportief stuur- en rijgedrag. De zesde generatie van de Fiesta was er met benzinemotoren van 1,0- tot 1,6-liter en dieselmotoren van 1,4- tot 1,6-liter. Nieuwprijzen liepen uiteen van €11.295 tot €32.990.

Ford Fiesta  (2017 - 2024)

Ford Fiesta (2017 - 2024)

In 2017 verscheen de zevende en laatste generatie van de Ford Fiesta. Het model was – zoals gebruikelijk bij de Fiesta – een ingrijpende update van zijn voorganger. Voor het eerst waren er alleen nog driecilinder benzinemotoren leverbaar. In 2019 verdween de driedeurs-versie, een jaar later werden de dieselmodellen geschrapt.

In 2022 verscheen er nog een laatste update van de Fiesta. Niet lang daarna werd duidelijk dat de productie van het model zou stoppen. De laatste generatie van de Fiesta werd geleverd met benzinemotoren van 1,0- tot 1,5-liter of een 1,5-liter dieselmotor. Nieuwprijzen liepen uiteen van €16.115 tot €37.435.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • ford.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op