








































Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid ST-Line X 155pk! | Driver Assistance Pack | Winterpack | Verlengde fabrieksgarantie tot 06-2025
202214.243 km
De Ford Puma is een opvallende verschijning. Hij staat hoog op de wielen en ziet er snel uit. Lange vloeiende lijnen lopen van voren naar achteren. De grille lijkt op een open haaienbek. Tenminste, bij het het meest recente model. Deze nieuwe Ford heeft namelijk nog een oude neef uit 1997. Hoe sterk is die familieband eigenlijk?
De oude Puma is een ander soort auto. Hij heeft weliswaar vier zitplaatsen, maar de achterbank biedt weinig ruimte en de kofferbak is ook beperkt van omvang. In tegenstelling tot zijn nieuwe naamgenoot ligt hij laag op de weg en hebben de achterpassagiers geen eigen eigen ingang. Met maximaal 125 pk biedt hij ook minder vermogen.
De verwantschap tussen de twee neven blijkt vooral uit het ford-logo en het opvallende design. Weggedrag, betrouwbaarheid en degelijkheid zit ook bij beide auto’s wel snor. De een is echter een goedkope oude kekke coupe terwijl de ander een multi-inzetbare veilige familieauto is.
Deze auto biedt ruime zitplaatsen voor vier personen. Het onderstel heeft hij van de Ford Fiesta, maar dan wel breder, hoger en langer. Ook ziet de Puma er stoerder uit dan de Fiesta met zijn hoge spatborden en brede lampen. Zijn naam staat met grote letters op de brede achterkant. Dit is duidelijk een auto die een statement durft te maken.
De uitstraling is sportief. Niet alleen vanwege de aerodynamische lijnvoering, maar ook door handigheidjes in het interieur. Onder de ruime kofferbak zit een bak voor vieze laarzen. Je hoeft niet bang te zijn voor modder, want onderin zit een uitneembare stop. Schoonspoelen is dus een makkie. Comfort is er ook. Talloze opties zijn mogelijk. Van hoogwaardige audio met subwoofer tot massagestoelen.
De Puma biedt als optie de mogelijkheid je eigen rijmodus in te stellen. Dat kan dan bijvoorbeeld op basis van een dieselmotor, een hybride motor of een van de drie benzinemotoren. Deze wagen biedt zo voor elk wat wils.
De kosten van een oude een oude en een nieuwe puma liggen duizenden euro’s uit elkaar. Voor de prijs van een nieuwe versie koop je zeker tien oude Puma’s. En nog wel meer ook, afhankelijk van het uitrustingsniveau, de motor en de opties die je uitzoekt. Desalniettemin geldt ook voor de nieuwe editie dat de aanschafprijs naar verhouding redelijk is. De onderhoudskosten zijn waarschijnlijk vooral in het begin nog een stuk lager.
Liever leasen? Lees alles over Ford Puma private lease op AutoWeek.nl