Ford Puma

‘Puma’ is een naam die Ford voor twee heel verschillende modellen ingezet heeft. De eerste Puma was een kleine, betaalbare sportcoupé op basis van de Fiesta. Deze concurrent van de Opel Tigra was er tot 2002. In 2020 werd de naam opnieuw gebruikt voor een kleine, sportieve crossover SUV, opnieuw op basis van de Fiesta. Zeker als ST is de Puma SUV een van de best rijdende auto’s in zijn klasse.

Bekijk 1.879 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntGoede rijeigenschappen, ook als crossover
  • PluspuntBeide versies hebben een opvallend design
  • PluspuntPuma crossover ook met volledig elektrische aandrijflijn
  • PluspuntPuma coupé is zeer lichtvoetig
  • PluspuntBeide modellen delen techniek met de Fiesta
  • MinpuntPuma coupé is vrij krap van binnen
  • Minpunt1.0 EcoBoost-motor kan problematisch zijn
  • MinpuntPuma coupé is vrij roestgevoelig
  • MinpuntMild-hybride aandrijflijn niet bijzonder zuinig
  • MinpuntBijzondere Racing Puma niet in Nederland geleverd

De Ford Puma op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Beide versies van de Puma blinken uit in hun scherpe stuur- en rijgedrag. De 125 pk sterke topversie van de Puma coupé was voor zijn tijd vrij snel, maar valt in het niet bij de ST-versie van de crossover, die maar liefst 200 pk levert.
  • Verbruik: Met een gemiddeld verbruik van rond de 1 op 13 is de Puma coupé geen zuinigheidswonder. De hybride-versie van de Puma SUV schopt het echter tot 1 op 18,5.
  • Uitrusting en comfort: De Puma coupé is een echte budget sportwagen, veel luxe zul je er niet in vinden. Dat is heel anders bij de SUV. De moderne Puma is van alle moderne gemakken voorzien.
  • Betrouwbaarheid: Roest is het voornaamste euvel bij de oude Puma coupé. De Puma SUV is over het algemeen een betrouwbare auto, maar de 1.0 EcoBoost-motor is onderhoudsgevoelig.
  • Kosten: De oude Puma heb je al voor een paar duizend euro. De nieuwe SUV-versie begint op de tweedehandsmarkt bij zo’n 12.000 euro. Vanwege het relatief lage gewicht en verbruik vallen de vaste lasten mee.
‘Ford Puma’ kan twee heel verschillende dingen betekenen, afhankelijk wie je het vraagt. Voor zowel de coupé als de SUV geldt echter hetzelfde: het zijn de meest sportieve en best sturende modellen in hun klasse.
Dylan
Automotive expert
Ford Puma (1998 - 2002)

Ford Puma (1998 - 2002)

De originele Ford Puma verscheen in 1998 als een antwoord op de Opel Tigra. Net als zijn Duitse rivaal werd de kleine coupe gebaseerd op een populaire stadsauto, in dit geval de Fiesta. Het model viel op door zijn ronde, aantrekkelijke koets. De sierlijke lijnen zorgden er helaas voor dat het interieur vrij krap was. Wel kon je profiteren van 240 tot 710 liter bagageruimte vanwege de neerklapbare achterbank.

De Puma werd geleverd met benzinemotoren van 1,4- tot 1,7-liter met vermogens van 90 tot 125 pk. Allemaal waren ze gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Een automaat was niet leverbaar. Een echt snelle versie werd in Nederland niet geleverd. In Engeland was er echter een heuse Racing Puma, met fors bredere koets en 155 pk.

In 2002 viel het doek voor de Puma. Er kwam geen directe opvolger. Nieuwprijzen voor de Ford Puma coupé liepen uiteen van €16.788 tot €22.687.

Ford Puma (2020 - heden)

Ford Puma (2020 - heden)

Na bijna 20 jaar besloot Ford de naam Puma opnieuw te gebruiken. Dit keer niet voor een kleine coupé, maar een sportieve crossover SUV. Opnieuw werd de Fiesta als basis gebruikt. Het resultaat was een vlot ogende en verrassend goed sturende auto. Met zijn vijf deuren en een bagageruimte van 456 tot 1126 liter is de Puma ook nog eens praktisch.

De Ford Puma is met diverse aandrijflijnen geleverd. Het basismodel was voorzien van een 1,0-liter benzinemotor, maar deze kan gecombineerd worden met elektromotor in diverse hybride uitvoeringen met 125 tot 170 pk. Topper van het aanbod is de ST met een 200 pk sterke 1,5-liter turbomotor. Vrijwel alle modellen zijn voorzien van een zeventraps automaat met dubbele koppeling, al is een handgeschakelde zesbak leverbaar in bepaalde gevallen.

Met de Puma Gen-E heeft Ford bovendien een volledig elektrische versie in het aanbod. Deze biedt 168 pk en een actieradius van maximaal 376 kilometer. Nieuwprijzen voor de Ford Puma lopen uiteen van €24.680 tot €45.710.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • ford.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op