Ford Puma review (2020+)

De Ford Puma uit de periode 2020 en daarna, is een SUV die veel kenmerken van een hatchback meedraagt. In zulke gevallen heet een auto dan een crossover, wat betekent dat het een beetje van beide is. De Ford Puma van 2020 en daarna staat hoog op zijn wielen en rijdt als een keurige hatchback, daar komt het op neer. Hij dient overigens niet verward te worden met de Puma die tussen 1998 en 2002 is gebouwd. Dat is een kleine coupé, die alleen in naam gelijk is aan de Puma van 2020 en daarna.

Bekijk 1.945 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Ford Puma is zeer geschikt voor dagelijks gebruik.
  • PluspuntZowel vanbinnen als vanbuiten is hij strak vormgegeven en goed uitgerust.
  • PluspuntLekker stuurgedrag maakt van bochtenwerk een plezier.
  • MinpuntDe Puma is behoorlijk aan de prijs.
  • MinpuntHij is vrij hard afgeveerd, waardoor hobbels en bobbels duidelijk voelbaar zijn.
  • MinpuntVeel concurrenten bieden meer voor dezelfde prijs.
Modeleigenschappen Ford Puma (2020+)

Modeleigenschappen Ford Puma (2020+)

Ford heeft met de Puma een auto neergezet die het midden houdt tussen een hatchback en een SUV en die dankzij deze eigenschappen een breed publiek aanspreekt. Hij heeft het gemak van de hoge SUV, die uitstekend zicht rondom brengt en beschikt over de nodige ruimte voor een gemiddeld gezin, terwijl het gemak van een hatchback de dagelijkse ritten eenvoudiger maakt. Je parkeert een Puma moeiteloos in en in druk stadsverkeer hoef je niet bang te zijn dat je per ongeluk langs een medeweggebruiker schraapt, omdat je auto te groot is.

Motorenaanbod

Het motorenaanbod van de Puma is bijzonder bij de tijd, met benzinemotoren en hybride varianten. Stuk voor stuk zijn het zuinige krachtbronnen, die lekker doorrijden, zonder dat het overdreven wordt. De krachtigste variant is de zogenaamd ST-versie. Deze heeft duidelijk meer vermogen dan de standaard motoren en zijn zodoende eveneens minder zuinig. Verwar de ST overigens niet met de ST-Line. Laatstgenoemde is enkel uiterlijk vertoon, terwijl de ST daadwerkelijk een krachtige motor heeft. Een Puma ST-Line heeft de stoere looks, maar gewoon een zuinige en niet al te sterke motor.

Afmetingen Ford Puma (2020+)

Afmetingen Ford Puma (2020+)

Zoals gezegd is er voldoende ruimte voor een gemiddeld gezin in de Ford Puma van 2020 en daarna. Vier tot vijf personen kunnen moeiteloos vervoerd worden en de kofferbak is ruim voldoende voor de dagelijkse dingen. Voor een volwaardige vakantie met het hele gezin is het wellicht een tikje te krap, maar voor die periode lost een dakkoffer al heel veel op. Wie de achterklep voor het eerst open doet zal overigens niet direct geloven dat de kofferbak erg ruim is, maar wie goed kijkt ziet dat er onder de vloer extra ruimte zit, die uitstekend benut kan worden.

Interieur keurig verzorgd

De styling van de Ford Puma uit de periode 2020 en later is ronduit netjes te noemen. Zowel het in- als exterieur is keurig verzorgd. Het interieur beschikt over tal van technische extra’s, die het rijden makkelijker en comfortabeler maken. Denk aan een digitaal dashboard, stuur- en stoelverwarming, adaptieve cruisecontrol en een elektrisch bedienbare achterklep. Al deze toevoegingen dragen bij aan een luxe uitstraling, maar wegen eveneens mee in de prijs.

Prestaties en rijgedrag Ford Puma (2020+)

Prestaties en rijgedrag Ford Puma (2020+)

Zoals zoveel modellen van Ford , heeft de Puma een uitstekende wegligging. Het stuurgedrag is bijzonder direct en voelt zeer instinctief, waardoor je heerlijk soepel door de bochten kunt sturen en het rijden over B-weggetjes een groot plezier is. De prestaties zijn – afgezien van de ST – prima, maar niets bijzonders. De motoren maken het mogelijk om vlot door te rijden, maar blinken niet uit in grootse prestaties. Dat hoeft ook niet, want een Puma is niet bedoeld als sportwagen, maar juist als toegankelijke auto voor een breed publiek.

Comfort Ford Puma (2020+)

Het fijne stuurgedrag heeft een keerzijde in de vorm van een vrij hard afgesteld onderstel. Het is niet zo dat de vullingen uit je gebit rammelen, maar van optimaal comfort is lang niet altijd sprake. Gelukkig is hier goed aan te wennen en zal je in de aangename stoelen moeiteloos lange afstanden kunnen afleggen. Met de eerder genoemde technische hulpmiddelen wordt het comfort tegelijk weer iets opgekrikt. Iets te veel hobbels worden immers snel vergeven in een verwarmde stoel.

Betrouwbaarheid Ford Puma (2020+)

Betrouwbaarheid Ford Puma (2020+)

De motoren die Ford in de Puma heeft gezet zijn in de regel bijzonder goed gebouwd en zodoende zeer betrouwbaar. De EcoBoost-motoren doen het al lange tijd uitstekend in tal van Ford-modellen en zodoende zijn ze ideaal voor de Puma. De hybride techniek mag dan complex zijn, het is materie die Ford uitstekend onder de knie heeft. Er zijn zodoende geen grote problemen bekend met de Puma, wat betekent dat je relatief zorgeloos op pad zal zijn in deze aangename crossover.

Kosten Ford Puma (2020+)

Een Ford Puma uit bouwjaar 2020 en daarna is een vrij prijzige auto in de aanschaf. Zet hem tegenover menig concurrent van Franse of Japanse makelij en de aanschafprijs is in de meeste gevallen duidelijk hoger. En het is niet zo dat de concurrentie veel inlevert op comfort of ruimte, de Puma is simpelweg een pittig geprijsde auto. Dit gaat helemaal op voor de ST of de hybride versie, al moet wel gezegd worden dat je met deze varianten gelijk de topmodellen binnen de Puma-lijn te pakken hebt. Dankzij de betrouwbaarheid valt het met de onderhoudskosten overigens bijzonder mee.

AutoTrack-oordeel over de Ford Puma (2020+)

AutoTrack-oordeel over de Ford Puma (2020+)

De Ford Puma die vanaf 2020 gemaakt wordt is een bijzonder complete, bruikbare en lekker rijdende auto, die het beste van twee werelden biedt: het gemak van een SUV en de bruikbaarheid van een hatchback. Met zijn uitstekende bouwkwaliteit, keurige uitrusting en strakke styling is het een model dat aan veel eisen voldoet en lang meegaat. De stevige aanschafprijs kan een horde zijn voor sommige kopers, maar tegelijk krijg je er een auto voor terug waarin je weinig meer te wensen hebt.

Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis

Automotive expert

Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op