
Ford Fusion
Voor mensen die een Ford Fiesta iets te krap en te laag vonden kwam Ford in 2002 met de Fusion. Het model is technisch gezien dezelfde auto, maar heeft een hogere instap en een ruimere koets. De Fusion combineert zo de compacte buitenmaten van de Fiesta met de ruimte van een MPV als de B-Max.
Bekijk 79 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Prettig hoge instap
- Meer binnenruimte dan de Fiesta
- Betrouwbare techniek
- Voordelig in aanschaf
- Zuinige motoren
- Echte MPV’s bieden meer ruimte
- Ietwat saai uiterlijk
- Waterlekkage bij de voorruit komt soms voor
- Slangen van dieselmotoren kunnen lek raken
- Geen vlakke laadruimte
De Ford Fusion op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Ford Fusion is vooral gericht op ruimte en comfort, maar stuurt volgens Ford-traditie toch best goed. De motoren leveren voldoende vermogen, maar niet meer dan dat.
- Verbruik: De Fusion is relatief zuinig als je kiest voor de kleinere benzinemotor of één van de twee diesels. Het gemiddelde verbruik loopt uiteen van 1 op 15 tot 1 op 22.
- Uitrusting en comfort: Op het gebied van uitrusting is de Fusion vergelijkbaar met de Fiesta van zijn tijd. Buiten opties als cruise control en airco hoef je niet al teveel luxe te verwachten.
- Betrouwbaarheid: Technisch is de Fusion een relatief eenvoudige auto, wat bijdraagt aan de sterke betrouwbaarheid. Er zijn weinig euvels bekend met het model. Wel zijn oudere exemplaren gevoelig voor roest.
- Kosten: De Fusion is tegenwoordig een zeer betaalbare auto. Zo kun je al voor een paar duizend euro een net exemplaar op de oprit zetten. Vanwege het lage gewicht, gunstige verbruik en goedkope verzekering zijn de vaste lasten bovendien prettig laag.
“Zoek je iets meer ruimte en een hoge instap, maar ben je niet toe aan een MPV of SUV? Dan biedt de Ford Fusion de gulden middenweg. Met een recent exemplaar kun je bovendien nog jaren door.
Automotive expert

Ford Fusion (2002-2012)
In 2002 besloot Ford dat het gat tussen een standaard hatchback en een ruime MPV opgevuld moest worden. Uit dat idee ontstond de Fusion: in feite een hogere en ruimere versie van de populaire Fiesta. Het grootste voordeel van de Fusion was de comfortabele hoge instap en het zachter afgestelde onderstel. In alle andere opzichten is het model zo goed als gelijk aan de Fiesta.
Zo ook onder de kap. De Fusion was te bestellen met een 1,4 of 1,6-liter benzinemotor met 80 of 100 pk. Dieselen kon met een 1,4- of 1,6-liter motor met 68 of 90 pk. Voor extra comfort kon een automaat met vier versnellingen worden toegevoegd. In 2005 kreeg de Fusion een uiterlijke update. Het model hield het uiteindelijk maar liefst tien jaar vol, maar kreeg geen opvolger. Nieuwprijzen voor de Ford Fusion liepen uiteen van €13.995 tot €23.200.
Andere modellen van Ford
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit
Automotive expert
Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- automobile-catalog.com
- autoweek.nl
- ford.nl
- autoblog.nl
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op

































