Ford Fusion

Voor mensen die een Ford Fiesta iets te krap en te laag vonden kwam Ford in 2002 met de Fusion. Het model is technisch gezien dezelfde auto, maar heeft een hogere instap en een ruimere koets. De Fusion combineert zo de compacte buitenmaten van de Fiesta met de ruimte van een MPV als de B-Max.

Bekijk 79 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntPrettig hoge instap
  • PluspuntMeer binnenruimte dan de Fiesta
  • PluspuntBetrouwbare techniek
  • PluspuntVoordelig in aanschaf
  • PluspuntZuinige motoren
  • MinpuntEchte MPV’s bieden meer ruimte
  • MinpuntIetwat saai uiterlijk
  • MinpuntWaterlekkage bij de voorruit komt soms voor
  • MinpuntSlangen van dieselmotoren kunnen lek raken
  • MinpuntGeen vlakke laadruimte

De Ford Fusion op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Ford Fusion is vooral gericht op ruimte en comfort, maar stuurt volgens Ford-traditie toch best goed. De motoren leveren voldoende vermogen, maar niet meer dan dat.
  • Verbruik: De Fusion is relatief zuinig als je kiest voor de kleinere benzinemotor of één van de twee diesels. Het gemiddelde verbruik loopt uiteen van 1 op 15 tot 1 op 22.
  • Uitrusting en comfort: Op het gebied van uitrusting is de Fusion vergelijkbaar met de Fiesta van zijn tijd. Buiten opties als cruise control en airco hoef je niet al teveel luxe te verwachten.
  • Betrouwbaarheid: Technisch is de Fusion een relatief eenvoudige auto, wat bijdraagt aan de sterke betrouwbaarheid. Er zijn weinig euvels bekend met het model. Wel zijn oudere exemplaren gevoelig voor roest.
  • Kosten: De Fusion is tegenwoordig een zeer betaalbare auto. Zo kun je al voor een paar duizend euro een net exemplaar op de oprit zetten. Vanwege het lage gewicht, gunstige verbruik en goedkope verzekering zijn de vaste lasten bovendien prettig laag.
“Zoek je iets meer ruimte en een hoge instap, maar ben je niet toe aan een MPV of SUV? Dan biedt de Ford Fusion de gulden middenweg. Met een recent exemplaar kun je bovendien nog jaren door.
Dylan
Automotive expert
Ford Fusion (2002-2012)

Ford Fusion (2002-2012)

In 2002 besloot Ford dat het gat tussen een standaard hatchback en een ruime MPV opgevuld moest worden. Uit dat idee ontstond de Fusion: in feite een hogere en ruimere versie van de populaire Fiesta. Het grootste voordeel van de Fusion was de comfortabele hoge instap en het zachter afgestelde onderstel. In alle andere opzichten is het model zo goed als gelijk aan de Fiesta.

Zo ook onder de kap. De Fusion was te bestellen met een 1,4 of 1,6-liter benzinemotor met 80 of 100 pk. Dieselen kon met een 1,4- of 1,6-liter motor met 68 of 90 pk. Voor extra comfort kon een automaat met vier versnellingen worden toegevoegd. In 2005 kreeg de Fusion een uiterlijke update. Het model hield het uiteindelijk maar liefst tien jaar vol, maar kreeg geen opvolger. Nieuwprijzen voor de Ford Fusion liepen uiteen van €13.995 tot €23.200.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • ford.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op