Ford Explorer

De Ford Explorer is een begrip in Amerika. Daar wordt de auto gezien als een ‘middelmatig’ grote SUV. In Nederland noemen we de auto gewoon heel erg groot. De Explorer is er al sinds 1990, maar werd in ons land maar kort verkocht. Na een periode rond de eeuwwisseling is het model terug als een zeer forse, krachtige en ruime plug-inhybride.

Bekijk 278 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntBijzonder veel binnenruimte
  • PluspuntKrachtige plug-inhybride
  • PluspuntSimpele en betrouwbare techniek oudere modellen
  • PluspuntStoere uitstraling
  • PluspuntPlek voor 7 personen
  • MinpuntLastig te parkeren door enorme formaat
  • MinpuntOudere modellen vrij dorstig
  • MinpuntRoestgevoeligheid oudere modellen
  • MinpuntInterieur oudere modellen vol hard plastic
  • MinpuntPlug-inhybride zeer prijzig

De Ford Explorer op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Explorer moet het vooral hebben van zijn typisch Amerikaanse comfort. Met 460 pk onder de kap komt de plug-inhybride ondanks zijn formaat en gewicht goed vooruit. De oudere modellen zijn een stuk trager.
  • Verbruik: Onder normale omstandigheden is de Explorer geen bijzonder zuinige auto. De plug-inhybride compenseert daarvoor met een elektrische actieradius van zo’n 42 kilometer.
  • Uitrusting en comfort: De oudere modellen zijn wat uitrusting betreft niet op een modern niveau. De plug-inhybride is er echter alleen als rijk aangeklede ST-Line.
  • Betrouwbaarheid: Voorgaande generaties van de Explorer waren relatief eenvoudige en betrouwbare terreinwagens gebaseerd op Ford’s populaire pickup trucks. De plug-inhybride kent enkele euvels op elektronisch gebied.
  • Kosten: De plug-inhybride Explorer is met een vanafprijs van zo’n 85.000 euro geen goedkope auto. Vanwege de forse afschrijving kun je een model van een paar jaar oud al voor ongeveer de helft aanschaffen. Eerdere modellen heb je al vanaf een paar 1.000 euro.
De Ford Explorer was ooit een traditionele Amerikaanse SUV: groot, ruim, simpel en comfortabel. De nieuwere PHEV voegt daar een geavanceerde plug-inhybride aandrijflijn en luxe, modern interieur aan toe. Ideaal voor grote gezinnen.
Dylan
Automotive expert
Ford Explorer (1995 - 2002)

Ford Explorer (1995 - 2002)

Nederland maakte voor het eerst kennis met de Ford Explorer in 1995. Tegen die tijd was het model toe aan de tweede generatie. De Explorer deelde zijn basis met de Ford Ranger pickup truck en was er met drie of vijf deuren. In Nederland was alleen de langere vijfdeurs leverbaar.

De Explorer werd hier geleverd met slechts een enkele motor, een 207 pk sterke 4,0-liter V6 benzinemotor. Een automaat met 4 versnellingen en vierwielaandrijving waren standaard. De 4,8 meter lange SUV was er als XLT en als luxere Limited. Vanwege beperkte verkoopcijfers werden de volgende drie generaties niet officieel ons land verkocht. Wel waren ze beschikbaar via de grijze import.

Ford Explorer PHEV (2019 - heden)

Ford Explorer PHEV (2019 - heden)

Na bijna 20 afwezigheid is de Ford Explorer terug in Nederland. In de tussentijd is de SUV gegroeid tot meer dan vijf meter lang en is de techniek flink gemoderniseerd. Zo is de auto er voor onze markt alleen als krachtige plug-inhybride.

De Explorer PHEV combineert een 3,0-liter V6 benzinemotor met 349 pk met een 101 pk sterke elektromotor. Je kunt daarmee zo’n 42 kilometer volledig elektrisch rijden. De automaat telt niet langer 4, maar maar liefst 10 versnellingen. Vierwielaandrijving is opnieuw staandaard en de Explorer biedt ruim plaats aan 7 personen. De bagageruimte bedraagt normaal 330 liter, maar met alle banken plat kun je een forse 2.274 liter aanspreken.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • ford.com
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op