
Toyota Highlander
De Toyota Highlander is een SUV met 7 zitplaatsen. De enorme binnenruimte laat zich flexibel indelen. Met de banken naar beneden en ontstaat een laadvloer waar je 2.000 liter aan spullen op kwijt kunt; genoeg voor een flinke koelkast!
Bekijk 28 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Het interieur van de Toyota Highlander is bijzonder praktisch.
- Voor zo’n grote auto valt het brandstofverbruik best mee.
- Met deze auto kan je een flinke caravan trekken.
- De Toyota Highlander is alleen verkrijgbaar als stekkerloze hybride.
- Hij heeft een neiging tot deinen.
- Het afwerkingsniveau van de binnenruimte is discutabel.
Toyota Highlander op een rij
- Prestaties en rijgedrag: Zolang je rechtuit rijdt op de snelweg biedt de Toyota Highlander een prettig comfort. Dat verandert als het wegdek minder vlak wordt en er scherpe bochten moeten worden genomen. De auto gaat dan namelijk deinen. Vandaar dat je ondanks de bijzonder krachtige hybride aandrijving niet de neiging voelt om het gaspedaal diep in te trappen.
- Verbruik: De Toyota Highlander is bijna 5 meter lang en weegt ongeveer 2.000 kilogram. Dat is 4 decimeter langer en 500 kilogram zwaarder dan een Toyota RAV4. Desondanks is het brandstofverbruik niet buitensporig. Toch is het jammer dat hij niet verkrijgbaar is met een stekker, want dat zou het verbruik nog verder drukken. De auto is immers groot genoeg om batterijen te plaatsen.
- Uitrusting en comfort: De derde zitrij is niet makkelijk bereikbaar en de zitplaatsen daar zijn enkel geschikt voor kinderen. Erg is dat niet, want hetzelfde geldt voor bijna alle andere zevenzitters. De tweede zitrij en de stoelen bieden meer dan voldoende bewegingsvrijheid rond voeten, knieën en hoofd. De inrichting is compleet en oogt overzichtelijk en luxueus. Als je goed kijkt en voelt, valt echter op dat het harde plastic nooit ver weg is. Soms voel je het direct onder het opgeplakte leder. De achterbank laat zich naar voren en naar achteren schuiven. Onder de vijfde deur bevindt zich geen tildrempel.
- Betrouwbaarheid: De Toyota Highlander deelt een deel van zijn techniek met de Lexus RX. Dat is goed nieuws, want mede daardoor is het een betrouwbare auto. De garantietermijn is 5 jaar en dus minder dan bij andere modellen van hetzelfde merk wordt geboden.
- Kosten: De aanschafprijs ligt hoger dan die van enkele andere SUV’s met 7 zitplaatsen. Vergeet niet om in je prijsvergelijking ook de wegenbelasting mee te nemen. Dat bedrag valt tegen. Voor onderhoud en brandstof kun je echter voordeliger uit zijn met deze SUV.
Als je met een groot gezin kampeert in het zonnige zuiden, kun je je haast geen betere auto voorstellen dan de Toyota Highlander. Het positieve gevoel verdwijnt als je moet parkeren in een krappe parkeergarage.
Automotive expert

Toyota Highlander (2021 - heden)
De Toyota Highlander bestaat sinds 2000. Hij wordt gebouwd in de Verenigde Staten en dat verklaart onder andere zijn omvang en zijn zachte vering. In Japan, Canada en Australië kun je hem al meerdere decennia zien rijden. Europa stapte pas in bij de vierde generatie uit 2021.
Iedere Toyota Highlander heeft vierwielaandrijving. De krachtbron is altijd dezelfde; een elektromotor en een benzinemotor leveren samen 248 paardenkrachten. In Nederland heeft de benzinemotor vier cilinders en een inhoud van 2,5-liter. In de Verenigde Staten is hij ook leverbaar met een grotere V6 zonder hybride techniek. Niet alleen de prijzen voor brandstof liggen daar lager, maar ook de nieuwprijzen. Die beginnen namelijk bij $ 40.000. In Nederland betaal je tussen € 70.000 en € 85.000.
Andere modellen van Toyota
Ontdek jouw favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- wikipedia.org
- anwb.nl
- edmunds.com
- carbuyer.co.uk
- www.ancap.com.au
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op






































