Toyota C-HR

De Toyota C-HR is een opvallende crossover die je in Nederland vaak als hybride tegenkomt. Het model is ontstaan uit topman Akio Toyoda’s wens om niet langer ‘saaie’ auto’s te maken. Dat zie je terug in zijn bijzondere hoekige vormgeving. Dankzij een sportief afgesteld onderstel maakt de Coupe-High Rider zijn naam zeker waar.

Bekijk 1.463 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntHip en ietwat futuristisch design
  • PluspuntFijn en dynamisch rijgedrag
  • PluspuntStandaard goed uitgerust met onder meer hulpsystemen
  • PluspuntToyota heeft een goede reputatie wat betreft betrouwbaarheid
  • PluspuntDe bouwkwaliteit en afwerking van de C-HR zijn goed
  • MinpuntNiet zo praktisch en ruim als de concurrentie
  • MinpuntRelatief prijzig
  • MinpuntGeen prettig infotainmentsysteem
  • MinpuntGevaar voor dode hoeken door matig zicht naar achteren
  • MinpuntPolariserende vormgeving

De Toyota C-HR op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De C-HR is er voornamelijk als hybride, en daarom op zuinigheid ingericht. Met de 184 pk sterke 2.0 Hybrid kom je echter goed mee met het verkeer. De relatief zeldzame 1.2-liter turbo benzineversie is met 116 pk een stuk minder potent. Alle versies hebben een opvallend strak afgesteld onderstel.
  • Verbruik: De C-HR blinkt als hybride uit in efficiëntie. Het verbruik van de 1.8 en 2.0 Hybrid-modellen ligt rond de 1 op 20. De 1,2-liter benzine is met 1 op 16,9 ook niet bijzonder dorstig.
  • Uitrusting en comfort: De eerste generatie van de C-HR dateert alweer uit 2016. Dat merk je vooral aan de verouderde infotainmentsystemen. Deze kregen in 2020 een broodnodige update, waarbij Android Auto toegevoegd werd. Binnenin is het ondanks de sportieve lage daklijn goed toeven, ook voor langere passagiers op de achterbank. De kleine achterste zijruiten wekken echter de indruk dat er minder ruimte is.
  • Betrouwbaarheid: De C-HR is een typische Toyota, met de beproefde hybride-techniek van onder andere de Prius. Er zijn geen grote problemen gemeld met de hybride modellen. De 1,2-liter benzine is iets minder betrouwbaar vanwege interne vervuiling en haperende bobines.
  • Kosten: Als stijlobject is de C-HR iets hoger in de markt geplaatst dan sommige van zijn concurrenten. Dat maakt hem relatief prijzig. Oudere modellen zijn echter zeer betaalbaar. Een goedkoper alternatief uit eigen stal is de technisch nauw verwante Corolla Cross.
Voor wie een opvallende, sportieve en toch praktische en zuinige auto zoekt is de Toyota C-HR de ideale keuze. De auto combineert al het bovenstaande in een futuristisch, aantrekkelijk pakket.
Dylan
Automotive expert
Toyota C-HR (2016 - 2023)

Toyota C-HR (2016 - 2023)

De gedurfd vormgegeven C-HR werd in 2016 gelanceerd als een statement vanuit Toyota. Het degelijke merk zou zich niet langer gaan richten op ‘saaie’ auto’s. Het model was een antwoord op andere opvallende crossovers zoals de Nissan Juke en Citroën C4 Cactus en was op dat moment de kleinste SUV van Toyota.

Het basismodel van de C-HR was er met een 1,2-liter turbo benzinemotor en 116 pk. Deze motor was te bestellen met een handgeschakelde zesbak en vierwielaandrijving. Het merendeel van de kopers ging echter voor de 1.8 Hybrid met 122 pk. Bij de facelift van 2020 werd de benzineversie geschrapt en een 2.0 Hybrid met 184 pk toegevoegd. Nieuwprijzen voor de eerste generatie van de Toyota C-HR lagen tussen de €25.060 en €42.012.

Toyota C-HR (2023 - heden)

Toyota C-HR (2023 - heden)

De tweede generatie van de C-HR is een uithangbord van Toyota’s nieuwe, gewaagde designtaal, die je ook tegenkomt op de vijfde generatie Prius. Onderhuids is de auto grotendeels gelijk aan zijn voorganger. Opnieuw is er keuze uit een 1.8 of 2.0 Hybrid, met 140 of 197 pk. Ondanks het toegenomen vermogen is het verbruik van beide versies (rond de 1 op 21) nog altijd indrukwekkend.

Nieuw is een plug-inhybride variant met 223 pk, die zijn aandrijflijn leent van de Prius. In de C-HR is het pakket goed voor een volledig elektrische actieradius van 66 kilometer. Dat helpt het officiële verbruik naar een waanzinnige 1 op 111 te stuwen. In de praktijk ligt het verbruik dichter bij dat van de reguliere versies. Nieuwprijzen voor de Toyota C-HR liggen tussen de €33.687 tot €50.650. Opvallend is dat de plug-inhybride even duur is als de 2.0 Hybrid.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • toyota.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op