Toyota ProAce

De veelzijdigheid van de Toyota ProAce is enorm. Het kan zowel een personen- als een bestelbus zijn. Er is zelfs een MPV. Daarbij komt hij voor in verschillende maten, met verschillende aandrijvingen en met uiteenlopende aantallen zitplaatsen. Welke wil jij?

Bekijk 35 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntDe Toyota ProAce is praktisch en veelzijdig.
  • PluspuntHet aanbod is bijzonder gevarieerd.
  • PluspuntHet brandstofverbruik is zeer redelijk.
  • MinpuntDe Toyota ProAce lijkt sterk op een aantal concurrenten.
  • MinpuntEr bestaan busjes met een betere besturing en meer raffinement.
  • MinpuntDe basisuitrusting van sommige modellen is pover.

Toyota ProAce op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De Toyota ProAce rijdt doorgaans niet als een personenauto. De besturing voelt een beetje doods en de vering en de demping zijn duidelijk berekend op een zware lading. Dit geldt ook voor de MPV of ruimtewagen, die vooral als gezinsauto is bedoeld. Desalniettemin is de ProAce wendbaar en kun je er in iedere situatie redelijk mee uit de voeten. Ook de versies met een dieselmotor kunnen vrij snel accelereren. Meerdere modellen trekken desgewenst in 10 of 11 seconden op van 0 naar 100 kilometer per uur en dat is redelijk voor het type auto.
  • Verbruik: Over de gehele linie geldt dat het brandstofverbruik van een Toyota ProAce relatief gunstig is.
  • Uitrusting en comfort: Oudere instapmodellen kunnen een basale inrichting hebben. Deze hebben een karige veiligheidsuitrusting en geen bekerhouders. Daar staat tegenover dat er veel mogelijk is en dat alle denkbare opties beschikbaar zijn, ook op het gebied van veiligheid en connectiviteit.
  • Betrouwbaarheid: De Toyota ProAce staat bekend als een betrouwbare auto, ongeacht het model of de aandrijving.
  • Kosten: De verhouding tussen prijs en kwaliteit is voor de Toyota ProAce uitstekend. Houd er rekening mee dat de vraagprijs voor de meeste modellen op AutoTrack zonder BTW vermeld wordt, aangezien het doorgaans bedrijfswagens zijn.
Geen toepassing is te gek voor een Toyota ProAce. Je komt hem onder andere tegen op bouwterreinen, in tuinen, op taxistandplaatsen en bij pakketbezorgers. Hij is zelfs geschikt voor ombouw tot een camper.
Harry
Automotive expert
Toyota ProAce (2013 tot heden)

Toyota ProAce (2013 tot heden)

De Toyota ProAce is sinds 2013 de opvolger van de Toyota HiAce. Technisch is hij in grote lijnen gelijk aan onder andere de Peugeot Expert, de Citroën Jumpy, de Opel Vivaro en de Fiat Scudo. Al deze bestelwagens komen uit dezelfde fabriek en dikwijls zit het onderscheid alleen in het merkje en de vormgeving van de buitenkant.

Je komt de naam Toyota ProAce bij verschillende soorten auto’s tegen op AutoTrack. Het meest voorkomende model is de Toyota Proace Worker, een bestelbus zoals die bij tal van bedrijven wordt gebruikt. Hij bestaat in verschillende lengtes, waardoor de inhoud van de laadruimte varieert. Het bouwjaar is 2016 of later. De dieselmotor heeft een inhoud van 1,6- of 2,0- liter. De nieuwprijs ligt rond € 50.000 exclusief BTW. Het aantal deuren en zitplaatsen loopt uiteen. De Worker heeft een lengte van rond de vijf meter.

Sinds 2020 is de Toyota Proace Electric Worker beschikbaar. De vraagprijs van deze volledig elektrisch aangedreven bestelbus ligt iets hoger dan die van zijn conventionele tegenpool. Ook hier geldt weer dat er sprake is van verschillende configuraties en dat het aantal deuren, het aantal zitplaatsen en de lengte verschilt.

De Toyota ProAce Shuttle is een personenbus met dezelfde afmetingen en eigenschappen als de Toyota ProAce Worker. Met een elektrische aandrijving heet hij Toyota ProAce Electric Shuttle. Hij biedt minimaal 6 en maximaal 9 zitplaatsen.

De Toyota ProAce City is een compacte bestelbus met een lengte van 440 of 475 centimeter. Hij rijdt op diesel of benzine en kost nieuw om en nabij € 25.000. Het bouwjaar is 2021 of later. Hiervan bestaat sinds 2022 een volledig elektrische versie, de Toyota ProAce City Electric. De nieuwprijs daarvan ligt rond € 35.000.

De Toyota ProAce City Verso is gericht op personenvervoer, meestal als MPV of als speciale auto voor rolstoelvervoer. Van deze versie ligt de nieuwprijs tussen € 40.000 en € 50.000. Andere variaties zijn de Toyota ProAce Compact en de Toyota ProAce Truck. De eerste is een ingekorte versie van de Worker en de tweede heeft een laadbak. De Toyota ProAce Max is met een lengte van zes meter de langste bestelbus binnen het aanbod.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier

Automotive expert

Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • anwb.nl
  • toyota.nl
  • toyota-louwman.nl
  • autoexpress.co.uk
  • vanarama.com

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op