
Toyota GT86
Wil je een echte tweedeurs sportauto kopen en wil je niet de hoofdprijs betalen? Dan biedt de Toyota GT86 uitkomst. Je krijgt dan namelijk de looks en het rijplezier van een supercar voor een prijs die geen superhoog budget vereist.
Bekijk 9 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Toyota GT86 heeft een opvallende aerodynamische vormgeving.
- De sportieve rijeigenschappen toveren een lach op je gezicht.
- Voorin zit je prinsheerlijk in de speciale sportstoelen.
- Het interieur van de Toyota GT86 bestaat goeddeels uit hard plastic.
- De achterbank laat weinig bewegingsvrijheid voor de passagiers.
- Het brandstofverbruik is niet gunstig.
Toyota GT86 op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Toyota GT86 heeft een laag zwaartepunt, onder andere dankzij de boxermotor die in samenwerking met de ingenieurs van Subaru is ontworpen. Daardoor heeft de auto vanuit de constructie zelf een goede wegligging. Ook heeft hij achterwielaandrijving en een besturing die alert reageert. Dit alles biedt een sportieve rijervaring, vooral als er veel toeren gemaakt worden. De vering en de demping zijn stug, maar niet zo uitgesproken dat iedere hobbel te hard doorkomt. Er is dus naast alle sportiviteit ook sprake van enig comfort. De aandrijving is niet overdreven krachtig en weet de auto in pakweg acht seconden vanuit stilstand naar honderd kilometer per uur te brengen.
- Verbruik: Er bestaat geen hybride of elektrische versie van de Toyota GT86. De benzinemotor die standaard in ieder model zit verbruikt aardig wat brandstof.
- Uitrusting en comfort: Voor een sportauto is de Toyota GT86 comfortabel, zolang je maar voorin zit. De achterbank heeft een symbolische functie, want voor een volwassene van gemiddelde lengte is het een uitdaging om plaats te nemen en een comfortabele zitpositie te vinden. De basisuitrusting van deze auto is uitgebreider dan die van de meeste concurrerende modellen.
- Betrouwbaarheid: De Toyota GT86 is een betrouwbare auto. Tegelijkertijd is het een auto die is gemaakt om enthousiast in te rijden. Op zich moet hij daar tegen kunnen, maar het kan geen kwaad om bij aankoop van een occasion extra goed te letten op onderdelen die gevoelig zijn voor slijtage. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de remmen en de banden. Let ook op eventuele schade.
- Kosten: Voor een auto die gemaakt is om puur rijplezier te bieden is de Toyota GT86 buitengewoon aantrekkelijk geprijsd.
De Toyota GT86 biedt een klassieke rijbeleving met moderne techniek. Het aardige is dat hij comfortabel genoeg is om dagelijks te gebruiken, mits je in je eentje of met z’n tweeën bent.
Automotive expert

Toyota GT86 (2012 - 2020)
De Toyota GT86 is nauw verwant aan de Subaru BRZ. Het enige verschil is het merkje. Ieder model heeft dezelfde motor met een inhoud van 2.0 liter, die 200 paardenkrachten kan leveren.
Nieuwprijzen lagen tussen € 40.000 en € 45.000. De technologie van deze auto is niet complex en laat ruimte voor modificaties. Daardoor kan het zomaar voorkomen dat het vermogen van de motor is toegenomen door een ingreep die een vorige eigenaar heeft gedaan. Standaard staat de GT86 op banden die juist weinig grip geven, om het speelse karakter van de auto te onderstrepen. De reguliere set wordt maar al te vaak vervangen door banden waarmee je veel harder de bocht door kan.
Mogelijk verwacht je dat een rijdersauto als de Toyota GT per definitie een handgeschakelde versnellingsbak heeft. Dat is echter niet het geval. Als je op zoek gaat naar occasion merk je dat er verrassend veel automaten beschikbaar zijn.
De update uit 2016 heeft weinig om het lijf. Als je goed kijkt zie je een verschil in de onderste voorlichten. Ook het interieur kent enkele kleine aanpassingen. Verder is de auto technisch onveranderd. Desalniettemin lag de nieuwprijs een stuk hoger en dat heeft alles te maken met de destijds ingevoerde strengere belasting op minder schone motoren. De vanafprijs was ineens € 58.000. Sinds 2022 bestaat er een opvolger van de Toyota GT86: De Toyota GR86.
Andere modellen van Toyota
Veel gestelde vragen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- anwb.nl
- wikipedia.org
- whatcar.com
- Indianautosblog.com
- ancap.com
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op


































