
Toyota Mirai
Als de Toyota Mirai passeert denk je dat je een gewone grote sedan ziet. Toch is hij ongewoon, want hij rijdt op waterstof. Hij creëert dus geen schadelijke uitstoot. Daarbij is het wel gewoon een bijzonder fijne auto.
Bekijk 34 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- De Toyota Mirai is een indrukwekkende verschijning.
- In het interieur hoor je bijna niets van de auto.
- Het bereik is aanzienlijk.
- De tweede zitrij van de Toyota Mirai is aan de krappe kant.
- Hetzelfde geldt voor de bagageruimte.
- Soms moet je flink omrijden om te tanken.
Toyota Mirai op een rij
- Prestaties en rijgedrag: De Toyota Mirai is vijf meter lang en weegt bijna 1900 kilo. Dat heeft alles te maken met de zware speciale techniek die zich aan boord bevindt. Logisch gevolg is dat de auto ondanks het lage zwaartepunt een beetje overhelt in de bochten. Desondanks reageert de besturing alert en worden oneffenheden in het wegdek keurig opgevangen, zij het met een beetje deining. In 9 à 10 seconden kan de Mirai vanuit stilstand op 100 kilometer per uur komen. Dat is niet traag, maar ook niet bijzonder snel.
- Verbruik: Met een kilo (of liter) waterstof komt de Toyota Mirai ongeveer 100 kilometer verder. In de zware tanks past ongeveer 5 kilo. Met een volgetankte auto kom je ongeveer 500 kilometer verder. Tanken duurt ongeveer 5 minuten. Het aantal stations dat waterstof verkoopt is vooralsnog beperkt.
- Uitrusting en comfort: De comfortabele stoelen en vering maken dat inzittenden met name voorin prima zitten. Het enige bezwaar dat ze kunnen hebben betreft het gebrek aan kleine praktische bergruimtes, bijvoorbeeld in de portieren. Achterin is het krap voor lange mensen; de hoofdruimte is beperkt. Door de hoge middentunnel is het voor een derde volwassene niet prettig om in het midden te zitten. Een Toyota Mirai is standaard rijk uitgerust.
- Betrouwbaarheid: Net als een elektrische auto heeft de Toyota Mirai minder bewegende onderdelen dan een auto met een conventionele aandrijving. Dit komt de betrouwbaarheid te goede. Daarbij staat Toyota bekend als een probleemloos merk.
- Kosten: Een Toyota Mirai is niet goedkoop. Voor een vergelijkbaar bedrag vind je vrij eenvoudig een ruimere auto met een elektrische of hybride aandrijving. De kosten voor wegenbelasting zijn laag.
Rijden op waterstof heeft enkele belangrijke voordelen ten opzichte van pure elektriciteit. De Toyota Mirai biedt de mogelijkheid die te ervaren.
Automotive expert

Toyota Mirai (2017 tot 2021)
De eerste generatie van de Toyota Mirai is een futuristische verschijning. Op verschillende plekken zie je onverwachte hoeken, vouwen en vormen. Dat geldt niet alleen voor de buitenkant, maar ook voor het interieur. De nieuwprijs was aan de hoge kant, namelijk € 80.000.
Voor dat geld kreeg je bijzondere techniek die zich ten opzichte van toenmalige puur elektrisch aangedreven auto’s vooral onderscheidde op het vlak van actieradius en de benodigde tijd voor het tanken. De Mirai beschikt over een waterstof-brandstofcel die stroom opwekt voor een elektrische aandrijflijn. Het maximum vermogen van de aandrijving van de eerste generatie is 154 paardenkrachten.
De tweede generatie is in meerdere opzichten anders dan de tweede generatie. Allereerst is het design minder uitgesproken. Het lijnenspel is vloeiender. Daarbij is de nieuwe Mirai iets langer, iets breder en iets lager. Ook het interieur maakt een rustiger indruk. Het vermogen van de aandrijving is gestegen tot 182 paardenkrachten. Daardoor trekt deze editie iets sneller op dan zijn voorganger. Het grootste verschil zit hem misschien nog wel in de prijs, want de goedkoopste versie is nieuw al beschikbaar voor minder dan € 70.000.
Andere modellen van Toyota
Zoek op je favoriete kleur
Kies de kleur die bij je past
In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.Veel gestelde vragen
Vergelijkbare modellen
Dit artikel is geschreven door

Harry Wibier
Automotive expert
Van oorsprong is Harry historicus met een specialisatie in media. Hij heeft een brede belangstelling en die is terug te zien in zijn CV. Zo maakte hij in het verleden radiodocumentaires voor de publieke omroep. Ook zat hij in de redactie van een tijdschrift over strips. Jarenlang was hij ICT- en organisatieadviseur. Sinds 2019 is hij actief als zelfstandig copywriter en beeldend kunstenaar. AutoTrack was zijn eerste klant. Mogelijk wordt het ook ooit zijn laatste, want Harry houdt van auto’s en hij krijgt er maar geen genoeg van om heldere en overzichtelijke stukjes te schrijven over sterke punten van specifieke modellen.
Bronvermeldingen
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
- autoweek.nl
- anwb.nl
- toyota-louwman.nl
- wikipedia.org
- whatcar.com
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op




































