






































Toyota Mirai FCEV Executive
201644.858 km
Het lijkt misschien op een auto die direct uit de set van een futuristische film uit 1990 is gereden, maar de Toyota Mirai zou mogelijk het antwoord kunnen zijn op onze huidige problemen van de overmatige uitstoot van auto’s. In tegenstelling tot de benzine- en dieselmotoren die koolstofdioxide uitstoten, stoot de Mirai zuiver water uit. Handig, want de tank van de auto kan binnen minder dan vijf minuten worden gevuld met waterstof en daarnaast een bereik van maximaal 550 kilometer geven, maar waar moet je nog meer op letten als je een Toyota Mirai wilt kopen?
Omdat deze auto over slimme technologie beschikt, zou je je zorgen kunnen maken om het feit dat de Mirai mogelijk moeilijk te besturen is. Het goede nieuws is dat de auto hetzelfde werkt als een gewone automatische of elektrische auto. U drukt eenvoudig op een knop om hem in te schakelen, selecteert ‘rijden’ op de versnellingshendel en je bent klaar om te gaan.
Net als elektrische auto’s is er maar één versnelling, dus het rijden verloopt erg soepel en je bouwt snel een snelheid op tot ongeveer 30 km/u. Echt snel is de Mirai niet, maar er is meer dan voldoende vermogen om ook op de snelweg te kunnen rijden. Toch is deze Toyota erg stil met weinig wind- of weggeluid. De voorbanden zijn goed bestand tegen schuiven, maar de besturing kan tijdens het behouden van de auto op de rijstrook meer feedback gebruiken. Helaas heeft het model een lage kwaliteit van kunststof aan de binnenkant van de auto.
Gezien de futuristische buitenkant, is het geen verrassing dat het interieur er ook zo uit ziet. Er zijn maar liefst drie 4,2 inch schermen en een 7,0 inch touchscreen infotainmentsysteem. Het instrumentenpaneel bevindt zich in het midden van het dashboard en gebruikt twee kleinere schermen om snelheid, navigatie instructies en andere gegevens weer te geven. Wat het hoofd-touchscreen betreft, is dit hetzelfde als wat je in een Prius of Auris zou vinden. Dit betekent dat het scherm niet al te scherp reageert en niet gemakkelijk te navigeren is. Het derde kleine scherm dient alleen om de instellingen voor de verwarming weer te geven en bevindt zich tussen de stoelen. Hierdoor is het niet gemakkelijk om dit achter het stuur te kunnen zien.