Mazda CX-30

De Mazda CX-30 is een compacte crossover die tussen de CX-3 en de CX-5 valt. Het model ging de strijd aan met onder andere de Seat Ateca, Nissan Qashqai en Toyota CH-R. In tegenstelling tot zijn concurrentie leunt de CX-30 op vrij grote motoren, die dankzij mild-hybride techniek toch zuinig en efficiënt zijn. Tel daar een aantrekkelijk uiterlijk en praktische kwaliteiten bij op, en je hebt een prima gezinsauto.

Bekijk 589 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntVlot uiterlijk
  • PluspuntOok met vierwielaandrijving
  • PluspuntInfotainment werkt met grote, centrale knop
  • PluspuntSportief rijgedrag
  • MinpuntBasismotoren missen pit
  • MinpuntOnderstel soms onrustig
  • MinpuntAchterbank neerklappen is een gedoe
  • MinpuntDieselmotor beperkt geleverd

De Mazda CX-30 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: De CX-30 is voor zijn klasse opvallend sportief als het gaat om rijgedrag. Voor zo’n hoge auto is de Mazda best speels. Echt lol heb je met de sterkere varianten die tot 186 pk leveren. De topversie is er ook met vierwielaandrijving voor extra tractie.
  • Verbruik: Het gemiddelde verbruik ligt zo rond de 1 op 15 voor voor zowel de benzine- als dieselmodellen. Die cijfers bereiken met de vierwielaangedreven versie is echter een uitdaging.
  • Uitrusting en comfort: In tegenstelling tot veel concurrenten is de CX-30 niet voorzien van een enorm touchscreen dat veel aandacht vraagt om te bedienen. In plaats daarvan werkt het systeem met een grote, ouderwetse knop. Alleen dat komt het comfort al ten goede. Wat ruimte betreft is de Mazda geen hoogvlieger. Met name op de achterbank en in de kofferbak kun je ruimte tekortkomen. De stoelen kunnen bovendien te kort en te smal zijn.
  • Betrouwbaarheid: De innovatieve Skyactiv-X motoren hebben de nodige kinderziektes gekend, met kostbare reparaties tot gevolg. De oudere Skyactiv-G benzinemotoren en de diesels zijn vrijwel probleemloos. Verder zijn er storingen gemeld met de afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling.
  • Kosten: Prijzen voor een gebruikte Mazda CX-30 beginnen bij zo’n € 13.500. Vanwege het bescheiden verbruik en gewicht vallen de vaste lasten mee.
De CX-30 doet bijna alles gewoon goed als compacte gezinsauto. Daarbij is de auto verrassend sportief, leuk om te zien en relatief efficiënt. Wat wil je nog meer?
Dylan
Automotive expert
Mazda CX-30 (2019 - heden)

Mazda CX-30 (2019 - heden)

Na een paar jaar merkte Mazda dat er ruimte was tussen de CX-3 en de CX-5. Dat gat werd niet gevuld met een CX-4, maar met de CX-30. Net als de CX-5 leende het model veel techniek van de Mazda 3 hatchback, maar was het model zo’n 10 centimeter korter.

In eerste instantie was de auto er met een 2,0-liter benzine-, of dieselmotor. De diesel werd in 2020 geschrapt en in 2023 werden de benzinemodellen vervangen door mild-hybrides, die ook gecombineerd werden met een nieuwe 2,5-liter benzinemotor. Optioneel was er vierwielaandrijving.

Zoals Mazda voor ogen had viel de CX-30 op het gebied van ruimte, verbruik en luxe overal precies tussenin. Opvallend was het voor een crossover vrij sportieve en strak sturende onderstel. Al met al was het een prima allrounder, al is het interieur misschien niet zo ruim als je zou verwachten. Nieuwprijzen voor de Mazda CX-30 lagen tussen de € 29.580 en 5 49.850.

.

Ontdek jouw favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • mazda.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op