


















































Mazda CX-30 Automaat 2.0 Sky-X 180 Luxury /I-Activsense/Dealeronderhouden/Wit Leder/Schuif-/kanteldak/Navi/Adaptive/CarPlay
202010.413 km
De Mazda CX-30 is een crossover uit Japan die sinds 2019 verkocht wordt in Nederland. De auto heeft vijf deuren en vijf zitplaatsen en komt in het leveringsgamma van Mazda tussen de CX-3 en de grotere CX-5 terecht. De Mazda CX-30 is bovenal erg veelzijdig: hij is groot genoeg om met familie en al op pad te gaan, maar wendbaar en sportief genoeg om probleemloos en met het nodige plezier door de stad te kunnen. Bovendien is de CX-30 een van de veiligste auto’s die je kunt kopen.
De Mazda CX-30 is een van de nieuwste modellen in de catalogus van de Japanse autofabrikant en deelt veel van zijn techniek met de lagere Mazda3. Hoewel de naam van de CX-30 anders doet vermoeden, vult deze het gat op tussen de Mazda CX-3 (een compacte crossover) en de ruime Mazda CX-5. Daarmee is deze fraaie crossover een goede keuze voor mensen die de CX-3 te klein vinden, maar voor wie de CX-5 een maatje te groot (en te duur) is. De CX-30 is net als veel andere modellen van Mazda erg goed in koorddansen: met een mooi design, fijne afwerking binnenin en een degelijke reeks motoren lijkt de CX-30 de strijd aan te gaan met merken als Audi en Mercedes-Benz, maar de scherpe prijzen doen anders geloven. De CX-30 is bijvoorbeeld aanzienlijk goedkoper dan vergelijkbare modellen als de Audi Q3 en Mercedes-Benz GLC, terwijl dat niet zo aanvoelt. Bovendien is de CX-30 volgens testinstituut Euro NCAP ‘een van de veiligste plekken’ om te zijn. Met de Mazda CX-30 krijg je dus niet alleen heel veel voor relatief weinig geld, het totaalplaatje klopt ook nog eens.
In tegenstelling tot veel andere fabrikanten gaat Mazda niet blindelings mee in de trend om auto’s te elektrificeren. Bij Mazda doen ze het graag op de eigen manier; zo ook het duurzamer en milieuvriendelijker maken van haar auto’s. Klanten die een CX-30 kopen willen krijgen daarom de keuze uit een reeks vooruitstrevende, slimme en geavanceerde SkyActiv-motoren. Deze zijn verkrijgbaar met mild hybride benzinemotoren of met een duurzame diesel – de SkyActiv-D. De benzinemotoren zijn er in twee smaken: de standaard SkyActiv-G en de revolutionaire SkyActiv-X. Dit is een nieuwe motor die Mazda op een speciale manier heeft ontwikkeld om het verbruik en de uitstoot te verlagen. De krachtige SkyActiv-X is tevens de enige motor die gecombineerd kan worden met vierwielaandrijving. Het mild hybrid systeem op de benzine-uitvoeringen zorgt er eveneens voor dat de CX-30 zuiniger rijdt. Prijzen van de Mazda CX-30 liggen nieuw tussen de 35.000 en 45.000 euro. Wie de CX-30 als diesel kiest met het verfijnde Luxury-pakket, heeft de duurste uitvoering te pakken. Om het onduidelijker te maken noemt Mazda de benzinemotoren sinds eind 2020 e-Skyactiv-G en e-SkyActiv-X, om aan te duiden dat er mild hybrid techniek in is verwerkt, al was dat eerder ook al het geval.
De Mazda CX-30 behoort tot een van de nieuwere modellen van het Japanse merk en dus is er nog weinig bekend over de gebreken van de auto. Dat gezegd hebbende doet Mazda het als merk doorgaans erg goed wat betreft betrouwbaarheid. Akelige problemen die zeer in de papieren kunnen lopen zijn er dan ook zelden bij. Daarbij is de CX-30 dankzij zijn vele hulpsystemen en goede uitrusting een van de veiligste auto’s op de weg. Maar als je in de markt bent voor een crossover van dit formaat, moet je wel bepalen of de CX-30 de juiste auto is voor jou. Achterin is de zitruimte namelijk wat beperkt en ook de bagageruimte laat aan zich te wensen over. Ook zijn de motoren waarmee de Mazda wordt geleverd zeker niet de krachtigste in zijn klasse: de sterkste CX-30 heeft bijvoorbeeld maar 188 pk (SkyActiv-X). Dat is niet weinig, maar wel het maximale. Sommige concurrenten, zoals de Audi Q3, trekken nu eenmaal wat sneller op dan de CX-30. Is dit geen punt, dan is de CX-30 een slimme keuze. De veilige Mazda rijdt verfijnd, soepel en ziet er ook nog eens gelikt uit.