





















Mazda 3 1.5 TS Automaat Airco Lmv Cruise Zeer Nette Auto
201579.405 km
De kans is groot dat je nog niet van de Mazda 3 gehoord hebt of dat je er eigenlijk nooit voor open hebt gestaan om aandacht te geven aan deze auto. Na het lezen van dit artikel zal je er waarschijnlijk anders over denken. De Mazda 3 is immers het ondergewaardeerde buitenbeentje in het C-segment. Tijd voor een kennismaking of een wake up call.
De Mazda 3 is de compacte middenklasser die als opvolger van de bekende 323 modellen werd gepresenteerd. Het eerste model werd in 2003 geïntroduceerd als het 2004 model. In Japan kreeg de auto de naam Axela, een combinatie van de termen “accelereren” en “excellent”. De Mazda 3 groeide uit tot het snelst verkopende model van dit merk. Opvallend genoeg bleven de verkopen in Nederland en België om onverklaarbare redenen achter.
Toegegeven, de Mazda 3 is niet de meest opvallend vormgegeven auto uit het c-segment. Alleen de auto’s uit de vierde generatie hebben een meer eigentijdse vormgeving gekregen, maar de kans is groot dat je niet twee keer omkijkt als je een Mazda 3 zou inhalen. Het meest opvallende kenmerk van de Mazda 3 is te vinden onder de motorkap waar de veelgeprezen Skyactiv-motor (zowel in diesel- als benzine uitvoering) geplaatst is.
In 2010 liet Mazda ons al kennismaken met dit bijzondere concept dat in 2013 werd toegepast in de Mazda 3. In tegenstelling tot veel andere fabrikanten kiest Mazda dus niet voor het ontwikkelen van kleine motoren die voorzien zijn van een turbo en veel vermogen leveren, maar voor een grotere motor die een efficiëntere verbranding heeft en daardoor zuiniger is.
Als je een nieuw model Mazda 3 de weg opstuurt, zal het je snel verbazen waarom de auto nog geen bestseller is geworden. Het weggedrag van de auto is op alle fronten namelijk prima, zonder dat er sprake is van uitschieters in de positieve- of negatieve zin. Je voelt dat de auto een sportief karakter en een prima weggedrag heeft. Het zal je dan ook weinig moeite kosten om te concluderen dat een Mazda 3 uit de derde generatie (vanaf 2013) en de vierde generatie (2019) best een goede koop is.
De auto is van binnen minimalistisch ingericht maar dat stoort zeker niet. Er is eigenlijk niets dat ontbreekt. De Mazda 3 is een auto waarmee je prima een verre reis kunt afleggen. De stoelen zijn ergonomisch ontworpen en bieden een uitstekende ondersteuning. Opvallend is wel dat de bestuurdersstoel iets hoger staat dan de andere stoelen. Hierdoor heb je aan de voorzijde meer overzicht op het verkeer maar aan de achterzijde en in de dode hoeken juist iets minder zicht.
De Mazda 3 wordt geleverd in een sedan uitvoering (met aparte compartimenten voor de passagiers en de bagage) en als hatchback (waarbij de auto is vormgegeven als één ruimte). De prijs voor de Mazda 3 lijkt aan de hoge kant, maar voor deze prijs krijg je een zeer uitgebreide basisuitrusting inclusief veel veiligheidsvoorzieningen.
Het aanbod van een tweedehands Mazda 3 is wat beperkt aangezien de verkopen van deze auto eigenlijk nooit helemaal goed op gang zijn gekomen. Het aanbod bestaat voornamelijk uit benzine modellen in een hatchback uitvoering waaruit je kunt opmaken dat deze auto weinig voor zakelijk gebruik wordt aangeschaft. Zoals je hebt kunnen lezen, is dit eigenlijk een gemiste kans, want de Mazda 3 is het ondergewaardeerde buitenbeentje in het C-segment.