Mazda 3

De Mazda 3 is een middelgrote gezinsauto die in het vaarwater van bekende namen als de Opel Astra, Volkswagen Golf en Ford Focus zit. De 3 is geleverd als vijfdeurs hatchback en vierdeurs sedan. De nieuwste generatie is met zijn opvallende lijnen en grote motoren een interessant alternatief voor de gevestigde orde.

Bekijk 471 occasions

Belangrijkste plus- en minpunten

  • PluspuntStrak, futuristisch uiterlijk latere modellen
  • PluspuntInnovatieve en efficiënte SkyActiv-motoren
  • PluspuntOok als supersnelle 3 MPS
  • PluspuntStabiele wegligging
  • PluspuntInfotainment werkt met knoppen
  • MinpuntAdaptieve cruise control werkt onrustig
  • MinpuntSlijtvastheid interieur valt tegen
  • MinpuntJe moet ver doortrekken om alles uit de motor te halen
  • MinpuntZicht schuin naar achteren beperkt

De Mazda 3 op een rij

  • Prestaties en rijgedrag: Mazda heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om rijplezier. Met de 3 is dat goed gelukt, zeker de vierde generatie. Zeker met de 186 pk sterke topversie kun je leuk maken.
  • Verbruik: Met een gemiddeld verbruik van rond de 1 op 16 (zowel voor de benzine als diesel) is de vierde generatie van de Mazda 3 prettig zuinig.
  • Uitrusting en comfort: In een poging de auto sportief te maken offert Mazda vaak een stukje comfort op. Dat is bij de 3 helaas niet anders. Het onderstel kan met name aan de achterkant iets te stug aanvoelen. Het interieur is verder goed uitgerust en aangekleed, maar de zittingen kunnen voor de langere medemens tekortkomen.
  • Betrouwbaarheid: Hier kun je vrij kort over zijn: de moderne 3 is een typische Mazda met de bijbehorende betrouwbaarheid. Dat geldt niet voor oudere modellen, die veel techniek delen met de Ford Focus en zelfs uitgerust kunnen zijn met een dieselmotor van Peugeot.
  • Kosten: Op AutoTrack vind je al een Mazda 3 voor minder dan € 2.000. De aantrekkelijke vierde generatie begint bij zo’n € 12.500. De vaste lasten zijn verder te overzien.
De Mazda 3 is zeker in zijn vierde generatie een bijzonder aantrekkelijke auto. Het prachtige uiterlijk gecombineerd met een prettige rijbeleving en de nodige praktische eigenschappen maakt het een echte alleskunner.
Dylan
Automotive expert
Mazda 3 (2013 - 2018)

Mazda 3 (2013 - 2018)

De derde generatie van de Mazda 3 was de eerste die ontwikkeld was zonder inmenging van voormalige partner Ford. De auto had een eigen onderstel, eigen motoren en duidelijk een eigen gezicht. Opnieuw was het model er als vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback.

Onder de kap vond je benzinemotoren van 1,5- tot 2,0-liter met 100 tot 150 pk. Daarnaast waren er diesels met 1,5 of 2,2-liter inhoud en 105 tot 150 pk. Opnieuw kwam er geen vervolg op de supersportieve 3 MPS. Nieuwprijzen voor de derde generatie van de Mazda 2 lagen tussen de € 20.490 en € 37.840.

Mazda 3 (2018 - heden)

Mazda 3 (2018 - heden)

De vierde generatie van de Mazda 3 sloeg bij zijn introductie in als een bom. Het strakke, agressieve en futuristische uiterlijk maakte meteen alle tongen los. Vooral als hatchback was de auto een opvallende, stijlvolle verschijning.

Onder die interessante koets borduurde Mazda voort op de stappen die gezet waren met de derde generatie. Geheel tegen de trends van de tijd in werden de motoren vergroot, maar toch efficiënter. De benzinemotoren hadden een inhoud van 2,0- tot 2,5-liter en leverden 122 tot 186 pk. Tot 2020 kon je nog dieselen met een 116 pk sterke 1,8-liter.

Het strak sturende onderstel en de prettig schakelende handgeschakelde versnellingsbak waren hoogtepunten van het model. Nieuwprijzen voor de vierde generatie van de Mazda 3 liepen uiteen van € 27.950 tot € 42.650.

Zoek op je favoriete kleur

Kies de kleur die bij je past

In deze sectie worden de beschikbare voertuigkleuren weergegeven. Elke kleuroptie toont de kleurnaam, een visueel kleurenstaal en het aantal beschikbare voertuigen in die kleur. Klik op een optie om voertuigen in die specifieke kleur te bekijken.

Veel gestelde vragen

Dit artikel is geschreven door

Dylan Smit

Automotive expert

Als kind van een automonteur is de liefde voor auto’s met de paplepel ingegoten bij Dylan. Zo snel als dat het kon begon hij al met het aanleggen van een uitgebreide mentale database vol merken, modellen en motoriseringen. Die obsessie zette hij uiteindelijk om naar een carrière in de automotive media, waardoor hij aan kon schuiven als redacteur bij AutoTrack. Tussendoor sleutelt hij af en toe aan zijn dagelijkse vervoer: een klassieke Imperial Crown

Bronvermeldingen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • automobile-catalog.com
  • autoweek.nl
  • mazda.nl
  • autoblog.nl

Dit artikel is gepubliceerd op

Dit artikel is voor het laatst aangepast op