
Mazda 3 BM/BN review (2013-2019)
De Mazda 3 uit de periode 2013 tot 2019 geldt als de derde generatie van deze compacte gezinswagen. Het model is op allerlei fronten verbeterd en vernieuwd ten opzichte van zijn voorganger en behoort tot de beste in zijn klasse. Met een keurig interieur, een prima uitrusting en uitstekende betrouwbaarheid, is dit een auto waarin je zorgeloos je ritten maakt. Hij is beschikbaar als vijfdeurs hatchback en vierdeurs sedan en in de regel bijzonder schappelijk geprijsd. Motorisch heb je keuze uit diverse benzine- en dieselvarianten, die stuk voor stuk over voldoende vermogen beschikken voor een aangename verplaatsing.
Bekijk 127 occasions
Belangrijkste plus- en minpunten
- Het sportieve rijgedrag onderscheidt deze Mazda van de concurrentie.
- Het infotainmentsysteem is van een hoge kwaliteit en makkelijk bedienbaar.
- De betrouwbaarheid is als vanouds goed.
- Op de achterbank is de beenruimte beperkt.
- De krachtigste motoren zijn bepaald niet zuinig.
- Op slecht wegdek kan het comfort iets te wensen overlaten.

Modeleigenschappen Mazda 3 (2013-2019)
Wie in de Mazda 3 uit de BM/BN-generatie stapt, begeeft zich in een kwalitatief hoogwaardige auto. De afwerking is uitstekend en hier en daar beschikt de auto over sportieve elementen. Zo zit je aanzienlijk lager dan bij de concurrentie en wie het gaspedaal intrapt, voelt dat met name de benzinevariant zin heeft om lekker door te rijden. Het gevoel in de 3 doet veel meer denken aan dat van een luxe zakensedan, maar je bevindt je toch echt in een compacte middenklasser. Dat laatste merk je vooral op de achterbank, zoals bij menig concurrent.
Aanbod motoren
Deze generatie van de Mazda 3 beschikt over diverse benzine- en dieselmotoren en het is opvallend hoeveel aandacht de Japanse fabrikant heeft besteed aan het sportieve element. Dit gaat met name op voor de benzinemotoren, waarbij zelfs de instapvarianten al een behoorlijk vermogen hebben. Dit betekent tegelijk dat het brandstofverbruik ietsje hoger is dan bij sommige concurrenten, maar het geboden rijplezier maakt een hoop goed. De dieselmotoren zijn eveneens dik in orde en met name de krachtigste variant levert opvallend goede prestaties.

Afmetingen Mazda 3 (2013-2019)
Wie voorin de Mazda 3 plaatsneemt heeft voldoende ruimte om in voldoende comfort op pad te gaan. Hoewel deze Mazda plaats biedt aan vier personen, is de beenruimte op de achterbank niet optimaal. Hoofdruimte is er genoeg, maar wie lange benen heeft, moet zichzelf een beetje opvouwen. Dit is niet erg voor korte ritten, maar na verloop van tijd wordt het oncomfortabel. De bagageruimte is wat je mag verwachten in dit segment: groot genoeg voor de meeste dagelijkse ritten en boodschappen, te klein voor een vakantie met het hele gezin.
Update in 2016
Mazda vernieuwde de Mazda 3 in 2016, met updates aan het in- en exterieur. Qua afmetingen en bruikbaarheid bleef de auto volledig overeind, maar de styling en de techniek werden up-to-date gebracht. Dit is het meest merkbaar in het interieur, waar het stuur een andere vormgeving heeft en de knoppen van een betere kwaliteit zijn. Het uitstekende infotainmentsysteem is in deze facelift-variant gelijk gebleven, omdat hier weinig aan mankeerde. Al met al is de update uit 2016 eentje die subtiele wijzigingen met zich meebracht, maar dat de filosofie van het model volledig overeind bleef.

Prestaties en rijgedrag Mazda 3 (2013-2019)
Mazda heeft veel zorg gestoken in het creëren van een middenklasser met sportieve aspiraties. Dit is allereerst te merken in het motorenaanbod, dat opvallend vermogend is. Dit zorgt voor uitstekende prestaties waar menig concurrent niet aan kan tippen. Vervolgens is het het rijgedrag, dat tot het beste in zijn klasse behoort. De Mazda 3 uit de BM/BN-generatie stuurt strak en scherp, wat betekent dat je je uitstekend kunt uitleven op bochtige B-weggetjes. Door de prestaties en het rijgedrag van deze generatie onderscheidt deze Mazda zich met groot gemak van de concurrentie.
Comfort Mazda 3 (2013-2019)
Het interieur van de Mazda 3 bevat een prima infotainmentsysteem, dat Mazda ‘MZD Connect’ heeft gedoopt. Dit systeem draagt bij aan het comfort van de auto, dat redelijk op orde is. De sportieve aspiraties betekenen immers dat er op andere fronten iets ingeleverd moet worden. De Mazda 3 uit de BM/BN-generatie wordt nooit oncomfortabel, maar soms voel je dat het onderstel iets harder is afgeveerd. Voor ritten op de snelweg is de 3 echter uitstekend geschikt en zit je goed in je aangename stoelen. Combineer dat met de technologie in het dashboard en het ontbreekt je aan weinig.

Betrouwbaarheid Mazda 3 (2013-2019)
Het Japanse Mazda heeft een naam hoog te houden als het gaat om het leveren van betrouwbare auto’s en de Mazda 3 uit de periode 2013 tot 2019 stelt niet teleur. Motorisch en technisch zit het allemaal bijzonder strak in elkaar en mag je erop rekenen dat de auto je zelden in de steek laat. Hou er met een dieselvariant rekening mee dat hij regelmatig een goed eind op de snelweg moet rijden om de motor goed te houden. Verder kent deze 3 geen grote problemen.
Kosten Mazda 3 (2013-2019)
In dit segment zijn de meeste modellen schappelijk geprijsd en dat gaat eveneens op voor de Mazda 3 uit de BM/BN-generatie. Natuurlijk is de aanschafprijs afhankelijk van de staat van de auto en diens uitrusting, maar het is allemaal prima te vergelijken met de meeste concurrenten. Combineer dat met onderhoudskosten die in de regel vrij laag liggen en je hebt een auto die niet het uiterste van je portemonnee vraagt.

AutoTrack oordeel over de Mazda 3 (2013-2019)
Zoek je een betrouwbare hatchback of compacte sedan en wil je eens iets anders dan de bekende Ford Focus of Volkswagen Golf, dan is de Mazda 3 uit de periode 2013 tot 2019 een uitstekende keuze. Met zijn sportieve rijgedrag en prima bruikbaarheid is het een perfect alternatief voor de eerder genoemde Europeanen.
Dit artikel is geschreven door

Ivo Pakvis
Automotive expert
Als jochie van vier jaar oud zat Ivo al bij zijn opa op de fiets, terwijl hij alle automerken en -modellen wist op te noemen. Inmiddels is die liefde onderdeel van zijn dagelijkse werkzaamheden en heeft Ivo een behoorlijke portfolio opgebouwd als het gaat om automotive artikelen. Of het nou om reviews gaat, of heldere teksten die meer vertellen over de geschiedenis van een bepaalde auto, je kunt Ivo er midden in de nacht voor wakker maken. Het is zijn doel om lezers te helpen met het vinden van bomen in het enorme autobos.
Dit artikel is gepubliceerd op
Dit artikel is voor het laatst aangepast op





